قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری(ره) در یک کتاب
مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری(ره) در یک کتاب

مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری(ره) در یک کتاب

کتاب «مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری(ره)» برگرفته شده از آثار فقهی و اصولی ایشان به قلم سید حسن منافی، متنی است که توسط معاونت پژوهشى مرکز فقهى ائمه اطهار (علیهم‌السلام) منتشر شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب یادشده آثار فقهی و اصولی مرحوم شیخ مرتضی انصاری (مشهور به شیخ اعظم) قدس سره الشریف را بررسی نموده و به مبانی اصولی وی در این کتاب اشاراتی داشته است.

کتاب مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری(ره)دربردارنده شانزده باب می‌باشد که هریک از این باب‌ها نیز دربردارنده فصل‌هایی می‌باشند، عناوین باب‌های کتاب عبارتند از: باب اوّل: ظواهر ص۶۹، باب دوم: عرف ص۱۲۲، باب سوم: مفاهیم ص۱۲۵، باب چهارم: عام و خاص ص۱۳۸، باب پنجم: مطلق و مقید ص۱۷۴، باب ششم: علت و حکمت ص۱۸۹، باب هفتم: عقل ص۲۰۱، باب هشتم: سیره ص۲۰۵، باب نهم: سنت ص۲۱۰، باب دهم: اجماع و شهرت ص۲۲۱، باب یازدهم: جبر و وهن ص۲۴۱، باب دوازدهم: انسداد ص۲۵۲، باب سیزدهم: اصول عملیه ص۲۶۰، باب چهاردهم: تعارض ص۲۹۱، باب پانزدهم: ملاکات ص۳۰۸ و در آخر باب شانزدهم: معنای «والانصاف» ص۳۱۰

نویسنده در پیشگفتار کتاب آورده است: در طول تاریخ تشیع، فقها و اصولیان زیادی ظهور و بروز کردند که یا دارای ابتکار و خلاقیت بوده و موجبات پیشرفت این دو علم را فراهم آوردند یا به ترویج و تثبیت آن کمک کردند. به تدریج ادوار مختلفی در این پیشرفت‌ها شکل گرفت. شیخ اعظم انصاری ـ عطر الله مرقده الشریف ـ یکی از کسانی است که در پیشرفت اصول و فقه نقش بسزایی ایفا کرد. ایشان این دو علم را در حد چشمگیری ترقی داد؛ ولی متأسفانه آن گونه که باید و شاید به دقت کلمات او تحلیل نشده است؛ تا جایی که از برخی مبانی او که در کتاب مکاسب از آنها بدون تصریح بسیار استفاده می‌کند، غفلت شد و برخی مبانی او را فقهای بعدی به‌خوبی تلقّی نکردند و لذا مورد اشکال قرار گرفت.

فواید این نوع تحقیق را می‌توان این‌گونه بیان کرد: روشن شدن زوایای مختلف تک‌تک مسائل اصولی؛  کشف تناقض‌های محتمل در کلمات شیخ انصاری که در برخی از این موارد، انسان را برای درک وجه جمع بین کلمات ایشان به تکاپو می‌اندازد؛ روشن شدن مبانی ایشان که مقصود و مراد ایشان را در بسیاری از موارد در مکاسب و غیر آن تبیین می‌کند.

نویسنده همچنین ادامه می‌دهد، تمام کتاب مکاسب و فرائد را به دقت مطالعه و بقیه کتب فقهی و اصولی ایشان را به صورت رجوعی جستجو و پیگیری کردم؛ و همچنین با رجوع به شروح و حواشی مکاسب و فرائد در مواردی که فقیهی اشکالی به مبنای ایشان دارد، آن را در پاورقی ذکر کردم و در مواردی که کلام شیخ انصاری نیازمند توضیح است یا خود به توضیح آن پرداخته یا اینکه از حواشی توضیح آن را ذکر کرده‌ام.

بنابر گزارش حوزه، علاقمندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس شهر مقدس قم، نبش میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) مراجعه نموده و یا با  شماره تلفن: ۰۲۵۳۷۷۴۹۴۹۴ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics