قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مبانی ولایت فقیه آیت‌الله صالحی مازندرانی مکتوب شد
مبانی ولایت فقیه آیت‌الله صالحی مازندرانی(ره) مکتوب شد

مبانی ولایت فقیه آیت‌الله صالحی مازندرانی مکتوب شد

این کتاب که به همت سیدکمال‌الدین عمادی عضو هیأت علمی بنیاد بین المللی اسراء قم تدوین شده است مباحث درس‌های خارج فقه آیت‌الله صالحی مازندرانی(ره) درباره «ولایت فقیه» طی ۷۸ جلسه در سالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ در جمع فضلای حوزه علمیه قم است.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «مبانی ولایت فقیه» از مجموعه آثار آیت‌‌الله اسماعیل صالحی مازندرانی(ره) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. این کتاب در هفت فصل تنظیم و تدوین شده است: تبیین مفاهیم، ضرورت حکومت، ضرور حکومت و ولایت در فقه سیاسی، قیام در عصر غیبت (بررسی روایاتی که به ظاهر دلالت بر حرمت تشکیل حکومت و قیام در عصر غیبت می‌کند)، شرایط حاکم اسلامی، تعیین حاکم اسلامی و گستره ولایت حاکم اسلامی.

حجت‌الاسلام عمادی، تدوینگر کتاب در مقدمه درباره چگونگی تدوین کتاب می نویسد: «حضرت استاد در سال ۱۳۶۹ برای تربیت طلاب نسل جوان در عرصه دفاع فرهنگی از کیان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درس خارج فقه خود را به موضوع ولایت فقیه اختصاص دادند که تا سال ۱۳۷۰ ادامه داشت که مجموعاً ۷۸ جلسه می‌باشد. ظاهراً حضرت استاد بنا داشته‌اند آن را مجدداً بررسی و برای چاپ تنظیم کنند که به دلیل کارهای علمی فراوان میسّر نشده است،

ولی به خاطر هجمه سنگینی که به ارکان نظام صورت گرفت ایشان تشخیص دادند که هرچه زودتر بحث‌های خود را که به صورت نوار می‌باشد، در قالب کتاب به نسل جدید عرضه کنند. از این‌رو در شهریور ۱۳۷۹ حقیر را به نزد خود فراخواندند و فرمودند نوشته‌هایی دارم یاری کنید تا برای چاپ آماده شود… به ایشان عرض کردم تا مخاطب شما در تدوین کتاب معین نگردد، سبب نگارش هم روشن نخواهد شد، آیا برای طلاب و حوزویان می‌باشد یا برای تحصیل‌کرده‌ های غیرحوزوی و برای عموم باشد؟ فرمودند: می‌خواهم برای غیرحوزویان هم باشد و دیگران نیز بتوانند به آسانی از آن بهره‌مند گردند پس به زبانی ساده و روان باشد… ابتدا مطالب درس را از نوارها استخراج و سپس برای نگارش و تدوین اقدام کردم. در طول کار بارها برای رفع اشکال و طرح پیشنهاد به محضر نورانی ایشان شرفیاب شدم مطالبی که برای افزودن یا کاستن مدنظر بود مطرح می‌کردم و از راهنمایی‌های حضرت استاد بهره‌مند می‌شدم. حاصل کار فراتر از نوارهای درسی بود…»

آیت‌الله صالحی مازندرانی(ره)، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و از علمای مبارز نهضت امام خمینی(ره) بود که رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت درگذشت‌شان، ایشان را از «ذخایر حوزه علمیه» و «حامیان و مدافعان صادق و صمیمی انقلاب» برشمرد.

کتاب «مبانی ولایت فقیه» در ۳۵۲ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۰۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics