قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مجازات حبس برای مجرمین اشتباه است/ مجازات‌های بدنی می‌تواند جایگزین زندان شود
مجازات حبس برای مجرمین اشتباه است/ مجازات‌های بدنی می‌تواند جایگزین زندان شود

معاون قوه قضائیه عنوان کرد:

مجازات حبس برای مجرمین اشتباه است/ مجازات‌های بدنی می‌تواند جایگزین زندان شود

معاون فرهنگی قوه قضائیه معتقد است مجازات حبس یا زندان برای مجرمین حتی با جرم‌های کوچک، اشتباهی است که در کشور مرسوم شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام ‌هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه که برای شرکت در ششمین نشست دفاتر حمایت از حقوق زنان و خانواده دادگستری‌های کشور به مشهد سفر کرده بود، از جایگزینی مجازات حبس و ضرورت ارائه مجازات‌های جایگزین در کشور سخن گفته است.

هادی صادقی می‌گوید: معتقد است مجازات‌های بدنی نسبت به زندان بسیار موثرتر است و از تازیانه‌ای که در اسلام داریم باید دفاع کنیم و این بحث‌های حقوق بشری ما را به بیراهه برده است. او می‌گوید مجازات‌های جایگزین حبس شامل حال زندانیان خطرناک نمی‌شود، به عنوان مثال سال گذشته در ایام اربعین تعدادی از زندانیان کرمانشاه به این مجازات محکوم شدند که مسیر زائران را از زباله پاکسازی کنند. در ادامه به بخشی از تحلیل‌های وی که در نشست مذکور ارائه شده است می‌پردازیم.

در فرهنگ امروز غربی، مجازات‌های بدنی را غیرانسانی‌ می‌دانند لذا حقوقدانان ایرانی نیز آن را پذیرفته و اصل مجازات را بر زندان گذاشته اند. زمانی که یک فرد زندانی‌ می‌شود، علاوه بر مجازات حبس، مجازات‌های دیگری نیز به وی و اطرافیانش تحمیل‌ می‌گردد به طوری که خانواده آن فرد نیز در کنار وی مجازات‌ می‌شود. علاوه بر آن دولت نیز مکلف به تامین هزینه‌های فرد زندانی‌ می‌گردد و زندانی از فعالیت اجتماعی محروم‌ می‌شود و در واقع جامعه نیز به نوعی مجازات‌ می‌شود.

از سوی دیگر در زندان شبکه‌سازی مجرمین شکل‌ می‌گیرد زیرا زندان دانشگاه جرم و جنایت است و هر چه در امر آموزش زندانیان تلاش کنیم، باز هم زندانیان در کنار هم قرار دارند و از هم تاثیر‌ می‌پذیرند. زندان نباید به عنوان مجازات اصلی برای فرد مجرم در نظر گرفته شود زیرا زندان تناسبی با جرم ندارد، تناسب‌ها در زندان رعایت‌ نمی‌شود و زندانی کردن فرد به معنای سلب آزادی از یک انسان است.

وقتی فرد به بدن فرد دیگر آسیب‌ می‌زند، با زندانی کردن وی به جای قصاص و آسیب بر جسم وی، به روحش آسیب‌ می‌زنیم در حالی که از نظر انسانی چنین حقی را نداریم و این مساله یک خطای حقوقی است و جامعه حقوقی از آن غفلت کرده است. این خطای حقوقی در همه دنیا رخ‌ می‌دهد لذا حقوقدانان و اندیشمندان باید به جای زندانی کردن فرد، روشهای جایگزین بیابند.

زندان ۱۰ آسیب جدی برای فرد به دنبال دارد و هیچ اثر پیشگیرانه‌ای نیز ندارد زیرا مردم قبل از زندانی شدن، هیچ حس قوی در این باره ندارند، اما آسیب بدنی را همه انسانها حس کرده‌اند و این نوع مجازات اثر پیشگیرانه بیشتری دارد.

لایحه حمایت از زنان دارای اشکالاتی است که باید رفع شود

هادی صادقی همچنین در بخشی از سخنان خود به خشونت نسبت به زنان در ایران اشاره کرده و گفته است: دین اسلام در زمینه زنان یک دین پیشرو است و در زمانی که همه ادیان به زنان به عنوان یک جنس دوم‌ می‌نگریستند، اسلام زنان را هم تراز مردان قرار داد و آنان را از نظر حقوقی و اجتماعی برابر دانست.

در مورد زنان و کودکان به عنوان قشر ضعیف‌تر نسبت به مردان، تعهدات انسانی، دینی و اخلاقی بیشتر داریم و دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در دادگستری‌های کشور به همین منظور شکل گرفته است. یکی از کارهای دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کشف حقیقت ماجرا است زیرا اغلب زنان‌ نمی‌توانند ظلم و آسیبی را که به آنان وارد شده است به خوبی تشریح کنند.

امروزه ظلم‌های بسیار به زنان‌ می‌شود و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی در این زمینه ۱۰۰ درصد اسلامی نیست زیرا هنوز عده‌ای به زنان زور‌ می‌گویند یا در تبلیغات از زنان استفاده ابزاری‌ می‌شود. خشونت نسبت به زنان در ایران نیز وجود دارد که باید با آن مقابله شود و قوه قضائیه لایحه دولت مربوط به حمایت از زنان را مورد توجه قرار‌ می‌دهد اما مجازات زندان در این لایحه دارای اشکالاتی است که باید رفع شود.

مجازات باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که با حذف زن یا مرد از خانواده، استحکام و بنیان خانواده از هم نپاشد، از سوی دیگر حمایت از زنان نیازمند قوانین و تضمین‌های اجرایی برای آنهاست تا منزلت و کرامت زن در جامعه اسلامی حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics