قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / محکومیت شدید اقدام تروریستی در افغانستان از سوی مراجع عظام تقلید
محکومیت شدید اقدام تروریستی در افغانستان از سوی مراجع عظام تقلید

طی بیانیه‌های جداگانه صادر شد؛

محکومیت شدید اقدام تروریستی در افغانستان از سوی مراجع عظام تقلید

در پی حادثه مصیبت‌بار انفجار در مسجدی در استان قندوز افغانستان و جان‌باختن تعداد زیادی از مردم نمازگزار، مراجع معظم تقلید در پیامی بر مجازات عاملان این جنایت بزرگ و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، روز جمعه ۱۶ مهرماه، در اولین روز از ماه ربیع‌الاول ماه میلاد رحمه للعالمین حضرت محمد مصطفی‌ (صلی الله علیه وآله) انفجار انتحاری در مسجد شیعیان شهرستان سیدآباد استان قندوز واقع در شمال افغانستان، منجر به شهادت بیش از ۱۵۰ نفر از نمازگزاران و مجروحیت جمع کثیری از مردم شد و دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد. از همین رو، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مراجع عظام تقلید حضرات آیات: صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی و دفتر آیت‌الله سیستانی و دفتر آیت‌الله فیاض؛ با صدور بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی بر ضرورت برخورد با عاملان این جنایت وحشیانه تأکید کردند.

پیام رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای

بسم‌الله الرحمن الرحیم. حادثه‌ی تلخ و مصیبت‌بار انفجار در مسجد منطقه خان‌آباد استان قندوز که به جان‌باختن جمع زیادی از مؤمنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد.

از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان جداً انتظار می‌رود که عاملان خون‌خوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند.

از خداوند متعال رحمت و علوّ درجه برای شهیدان این حادثه و شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان و صبر و سکینه برای کسان و بازماندگان آن‌ها مسألت می‌کنم. سیّد علی خامنه‌ای/ ۱۷ مهر ۱۴۰۰

پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم. و َما نَقَموا مِنهُم إِلّا أَن یُؤمِنوا بِاللَّهِ العَزیزِ الحَمیدِ. جنایات وحشیانه روز جمعه در مسجد قندوز افغانستان – که منجر به شهادت تعداد زیادی از نمازگزاران و مردم بی‌گناه شد – را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده‌های داغدار و مصیبت‌زده تسلیت می‌گویم.

آیا دولت‌ها، ندای مظلومیت آوارگان و برادران و خواهران بی‌خانمان افغانستانی را نمی‌شنوند که در این فصل سرما در بیابان‌ها و کوه‌ها با بدترین وضعیت زندگی نموده و از امکانات اولیه محروم هستند!؟

آیا مجامع بین‌المللی که خود را حامی محرومان و مظلومان می‌دانند، غارتگری تروریست‌ها و آتش زدن خانه و کاشانه مردم بی‌دفاع را نمی‌بینند!؟

آیا مشاهده نمی‌کنند که هر روز و هر شب تعداد زیادی از انسان‌ها به دست گروهی از خدا بی‌خبر و دور از انسانیت شهید می‌شوند و خانواده‌هایی را داغدار می‌نمایند؟! چرا سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی به وظیفه خطیر خود عمل نمی‌کنند!!؟

اگر نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند اعمال ننگین و ضد بشری آن‌ها را محکوم کنند و از حربه سکوت به نفع آدم‌کشان استفاده می‌کنند، لااقل از آنان حمایت ننمایند!

اینجانب از دولت‌های مستقل و مردم آزادی‌خواه جهان می‌خواهم که نگذارند این گروه ضد انسانی، بیش از این به جنایات هولناک خود ادامه دهد و از تمام کسانی که وجدان انسانی آن‌ها بیدار است به‌ویژه از برادران و خواهران ایمانی درخواست دارم که در این برهه از زمان، هر اندازه توان دارند به مردم مظلوم و غارت‌زده افغانستان کمک نمایند و به یاری آوارگان و بی‌پناهان بشتابند و به وظیفه انسانی و دینی خود عمل نمایند. والسلام علی جمیع عباد الله الاحرار الصالحین. لطف‌الله صافی/ ۲ ربیع الاول ۱۴۳۳ ه.ق

پیام آیت‌الله سید موسی‌ شبیری زنجانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم. «وَٱتَّقُوا۟ فِتۡنَه لَّا تُصِیبَنَّ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوا۟ مِنکُمۡ خَاۤصَّه وَٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ»: و بترسید از بلایی که در میان شما تنها ستمکاران دچار آن نمی‌شوند [و همه شما از سکوت در مقابل ظلم آسیب خواهید دید] و بدانید که کیفر خداوند سخت‏ است (آیه ۲۵ سوره انفال).

بار دیگر مردم مظلوم و شریف افغانستان هدف توحش کورکورانه، غیرانسانی و ضد اسلامی گروهی جنایتکار قرار گرفتند و ده‌ها نمازگزار بی‌گناه و بی‌دفاع قندوز به شهادت رسیدند. این‌جانب این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خانواده‌های عزادار و همه مردم مصیبت‌زده افغانستان تسلیت می‌گویم.

مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده افغانستان سال‌هاست که قربانی باندبازی جنگ‌طلبانه و اختلافات فرقه‌ای و قبیله‌ای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیده‌اند. گروه‌های مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایت‌ها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و می‌زنند و خصوصاً زنان و کودکان مصائب بسیاری متحمل شده‌اند. اکنون نیز برای چندمین بار، گروهی در حال عبادت در مسجد، هدف حمله وحشیانه قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند.

بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشه‌ای، خصوصاً بر عالمان و دولتمردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروه‌های مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسان‌ساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحش‌ها نشود.

بر همه سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستم‌ها و جنایت‌ها به کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانه‌ای فقط به سود قدرت‌هایی است که سعی دارند حضور مداخله‌گرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بی‌پناه بیافزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر و سیاه‌تر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است.

«وَ سَیَعلمُ الذینَ ظَلموا أیَّ مُنقَلبٍ یَنقلِبونَ» (آیه ۲۲۷ سوره شعراء)./ سید موسی شبیری زنجانی

پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

بسم‌الله الرحمن الرحیم. اخبار هولناک و تکان دهنده انفجار مسجد قندوز در شمال افغانستان را دریافت کردم که مایه تأسف و تألم بسیار گردید.

بی‌شک این حادثه خونبار جنایتی ضد بشری است که باید مسلمین جهان و مجامع بین‌المللی در برابر آن موضع قاطع و عملی اتخاذ کنند؛ تا کی باید شاهد فاجعه نسل‌کشی مردم افغانستان از سوی تکفیری‌های از خدا بی‌خبر باشیم؟!

امروز ابتدایی‌ترین حق مردم افغانستان به‌آسانی پایمال می‌شود که قویاً سؤال برانگیز است!!! حاکمیت موجود باید توجه کند برای حیثیت و اعتبار خود هم که شده، گروه‌های تکفیری و مسلح لجام گسیخته را مهار کند و در راه امنیت شهروندان بی‌پناه آن سرزمین مظلوم بکوشد و اگر نه آینده سیاهی ـ خدای ناکرده ـ در انتظار مردم مسلمان و عزیز آن سامان خواهد بود.

اینجانب این فاجعه غم‌بار را به مردم مصیبت زده افغانستان خاصه خانواده‌های داغدیده و بستگان داغدار قربانیان تسلیت می‌گویم و امیدوارم با توافقی ملی و تشکیل حاکمیت فراگیر در افغانستان دست فتنه‌جویان قطع گردیده و پایانی برای این مصیبت‌های جانکاه رقم بخورد؛ به‌یقین جنایتکاران این حادثه پاسخ کار خود را خواهند دید. فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ. قم ـ حوزه علمیه- ناصر مکارم شیرازی/ ۱۸ مهر ۱۴۰۰

پیام آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی

باسمه تعالی. قال الله تعالی: «و ما نقموا منهم الّا أن یؤمنوا بالله العزیز الحمید». جنایت ددمنشانه گروهک‌های تکفیری و معاند که منجر به خاک و خون کشیده شدن تعداد زیادی از نمازگزاران مظلوم و بی‌گناه افغانستان و شیعیان آن دیار گردید، قلب هر انسان آزادی‌خواه را به درد می‌آورد.

قطعاً تا زمانی که جامعه بین‌الملل درصدد مبارزه جدی با گروه‌های تکفیری نباشد و در مقابل این جنایات سکوت کرده و نظاره‌گر باشند و یا در برخی موارد به تقویت این‌گونه افکار پرداخته شود، این جنایات نیز دور از انتظار نخواهد بود.

اینجانب ضمن همدردی با بازماندگان جنایت مذکور در قندوز افغانستان و تسلیت به آنان و آرزوی اجر وافر برای شهدای این عملیات تروریستی، از کشورهای اسلامی و جامعه بین‌الملل می‌خواهم که زمینه این جنایات را به‌صورت ریشه‌ای برطرف کنند.

همچنین ضروری است که در کشور مظلوم افغانستان دولتی فراگیر که نماینده همه اقشار باشد و با رأی مستقیم آنان انتخاب شود، قدرت را در دست گرفته و با همکاری همه طوائف و مردم در جهت امنیت و آرامش و پیشرفت این کشور قدم بردارد. امید است خداوند فرج حقیقی را برای مستضعفین جهان فراهم آورد.

پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم. َمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا. با کمال تأسف شاهد کشتار جمع کثیری از نمازگزاران مظلوم و بی‌گناه مسجد سیدآباد استان قندوز هستم.

این اقدام کینه توزانه، باعث غم و اندوه نه تنها مسلمانان بلکه هر انسان آزاده‌ای گردید، از این رو بر همه انسان‌ها و بر همه مسلمانان لازم است آن را محکوم کنند و این جنایتکاران؛ چه کسانی که در کشتار و زخمی کردن دخالت داشتند و چه کسانی که به‌عنوان پشتیبانی و چه کسانی که نقشه این جنایت‌ها را می‌کشند مجازات شوند.

اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک و با عرض تسلیت و تعزیت و ابراز همدردی با ملت مسلمان افغانستان و خانواده این قربانیان مظلوم، از خداوند سبحان برای آن شهدای عزیز علو درجات و برای بازماندگان صبر عظیم را مسئلت می‌نمایم. حسین نوری همدانی/ ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰

پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی

بسم‌الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. جنایت إهلاک حرث و نسل مردم بی‌گناه افغانستان آن چنان سهمگین است که با اظهار تأسف و عرض تسلیت جبران نمی‌شود.

سکوت داعیه‌داران حقوق بشر و بی‌تفاوتی مدعیان تمدّن و امنیّت ملّت‌ها و توانمندان دفع این‌گونه از توحشّ قبل از وقوع و رفع آثار زیانبار آن بعد از وقوع، مسئولیّت الهی را به همراه دارد زیرا امام صادق علیه‌السلام فرمود: «إنَّ التّارِکَ شِفاءَ المَجروحِ مِن جُرحِهِ شَریکٌ لِجارِحِهِ».

امید است عنایت الهی شامل دولت و ملّت‌های آزاده شده تا شاهد جهانی برخوردار از عدل و أمن باشیم. جوادی آملی/ مهرماه ۱۴۰۰

پیام آیت‌الله جعفر سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم. فاجعه هولناک و شهادت صدها و زخمی شدن عده‌ای در مسجد قندوز افغانستان، دلهای انسان‌های وارسته را متالم نمود. شگفت اینجاست که سازمان‌های مختلف، که مدعی حفظ حقوق بشر هستند و دولت‌های اسلامی که داعیه حفظ جان مسلمانان را دارند، در این مورد و امثال آن کوچکترین عکس العملی از خود نشان نمی‌دهند.

دولت طالبان که مدعی حفاظت شهروندان خود است، نسبت به این مسئله باید بیش از همه احساس مسئولیت کند و عاملان را مجازات کند و از تکرار این نوع فجایع جلوگیری کند.

وسیعلم الذین ای منقلب ینقلبون- قم- جعفر سبحانی/ ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰

دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم. إنا لله وإنا الیه راجعون. مردم شریف و مظلوم افغانستان. السلام علیکم ورحمه الله و برکاته؛

با دلی آکنده از درد و اندوه ضمن محکوم نمودن جنایت دیروز مسجد مؤمنین قندوز، شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از نمازگزاران بی‌گناه این مسجد را به شما عزیزان تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای خانواده‌های داغدار صبر و أجر و برای مصدومان شفای عاجل را مسألت داریم.

با کمال تأسف و ناباوری مشاهده می‌شود که کشورهای مسلمان و جامعه جهانی ملت بی‌پناه افغانستان را تنها گذاشته و عملاً اجازه داده‌اند شمار بیشتری از مؤمنین بی‌گناه این کشور هدف حملات جنایتکارانه گروه‌های افراطی و بی‌رحم قرار گیرند.

در این شرایط دشوار از شما عزیزان دعوت می‌کنیم اتحاد و همبستگی ملی را بیش از پیش رعایت نموده و در جهت حمایت از غیرنظامیان در مقابل ظلم و جنایت گروه‌های تروریستی چاره‌ای بیندیشید و برای جلوگیری از تکرار این‌چنین فاجعه‌ای در مساجد و اجتماعات عمومی اقدامات مناسبی را در نظر بگیرید. دوام عزت و سربلندی ملت بزرگ افغانستان را از خداوند متعال خواستاریم. دفتر آیت‌الله سیستانی ــ نجف اشرف/ ۲ ربیع الأول ۱۴۴۳ هـ. ق.

دفتر آیت‌الله محمد اسحاق فیاض

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ انا لله و انا الیه الراجعون. منْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً. با کمال تأسف و تأثر، بار دیگر دستان ناپاک ایادی کوردل و دشمنان اسلام و افغانستان، حادثه دیگری را آفریدند که منجر به شهادت و زخمی شدن صدها تن از هموطنان عزیز ما گردید. مسلماً هدف شوم دشمنان این کشور از چنین اقدامات ایجاد تفرقه و نفاق در میان امت مسلمان و مردم شرف افغانستان می‌باشد.

دفتر مرجع عالیقدر شیعیان ضمن عرض تسلیت و تعزیت و ابراز همدردی با ملت شریف و خانواده معظم شهدا و محکومیت این حادثه دردناک، همه ملت مسلمان اعم از شیعه و سنی را توصیه و سفارش می‌کند تا حدت خود را حفظ کرده و از آحاد ملت نجیب و شهیدپرور افغانستان انتظار دارد که در شرایط حساس، اخوت و همدلی را تقویت نموده و مصلحت کشور و ملت را در اولویت خود قرار دهند.

همچنان خاطرنشان می‌سازد که مسئولین محترم امارت اسلامی در برابر حادثه اسفناک مسجد جامع سیدآباد قندوز بی‌تفاوت نماند و موظف است عاملان این حادثه را سریعاً دستگیر و به سزای اعمالشان برسانند و قویاً از جان و مال و آبروی مردم مظلوم و اقلیت‌های قومی و مذهبی دفاع کنند تا از تکرار چنین حوادث ضد دینی و بشری جلوگیری به عمل آید.

به ارواح طیبه شهدا درود فرستاده، برای مجروحان حادثه از خداوند بزرگ شفای عاجل و برای خانواده معظم شهد صبر و اجر تمنا دارم. و سلام. دفتر مرجعیت – کابل

گفتنی است، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام، دفتر تبلیغات اسلامی، مدیر حوزه‌های علمیه و بسیاری از علما، اساتید و مراکز و مؤسسات علمی و دینی، ضمن محکوم کردن شهادت نمازگزاران و مجروحیت جمع کثیری از مردم شریف افغانستان، این مصیبت دردناک را به عموم مردم مقاوم و مظلوم افغانستان به‌ویژه علمای مجاهد و شریف تسلیت گفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics