قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مخالفت آیت‌الله صافی با «فلسفه» از روی تدین ایشان است/ به‌تمام معنا سیدجلال آشتیانی را دوست داشت/ ایشان در احادیث تسلط و دقت فوق‌العاده‌ای دارد
مخالفت آیت‌الله صافی با «فلسفه» از روی تدین ایشان است/ به‌تمام معنا سیدجلال آشتیانی را دوست داشت/ آیت‌الله صافی در احادیث تسلط و دقت فوق‌العاده‌ای دارد

استاد احمد عابدی مطرح کرد:

مخالفت آیت‌الله صافی با «فلسفه» از روی تدین ایشان است/ به‌تمام معنا سیدجلال آشتیانی را دوست داشت/ ایشان در احادیث تسلط و دقت فوق‌العاده‌ای دارد

استاد عابدی در سخنانی گفت: در دوران اخیر فکر نمی‌کنم کسی بیشتر از مرحوم آقای سید جلال آشتیانی در فلسفه کار کرده و از همه بیشتر در این موضوع اصرار داشته باشد؛ آیت‌الله صافی با اینکه مخالف فلسفه بود و آن را قبول نداشت ولی به‌تمام معنا آقای آشتیانی را دوست داشت و این از روی تدین آیت‌الله صافی گلپایگانی بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد احمد عابدی، به مناسبت رحلت مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی در سخنانی بعد از درس خارج فقه خود، ایشان را به‌حق عالم ربانی و دریایی از علم و دانش و معرفت و ادب و اخلاق دانست و اظهار داشت: آیت‌الله صافی نشان داد که می‌توان در اوج و قله کمال، معرفت، اجتهاد، فقاهت و معنویت بود و در عین حال با تواضع و فروتنی مثال‌زدنی زیست کرد.

شعری از فردوسی در کتابت نقل کرده‌ای و این اشتباه است!

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره علم و مطالعه زیاد و حافظ عجیب‌وغریب آیت‌الله صافی به ذکر چند نکته پرداخت و ابراز داشت: اخیراً آقای رسول جعفریان می‌گفت: دو ماه قبل ساعت ۹ شب تلفن زنگ زد و پاسخ دادم؛ گفت من صافی گلپایگانی هستم و بعد از احوال‌پرسی فرمودند: «من داشتم کتاب شما را مطالعه می‌کردم و شما در کتابت شعری از فردوسی در شاهنامه نقل کرده‌ای و این اشتباه است! درستش این است … و آیت‌الله صافی پشت تلفن آن ابیات شاهنامه را از حفظ ‌خواند». این نشان می‌دهد یک مرجع تقلید چقدر شاهنامه را مطالعه کرده تا این‌طور مسلط بتواند از حفظ بخواند.

دست مرا بگیر و آنجا ببر تا خودم آن کتاب را پیدا کنم

وی با بیان اینکه آیت‌الله صافی شخصیتی جامع و در حوزه‌های مختلف به‌شدت اهل مطالعه بود، بیان کرد: یک بزرگواری نقل ‌کرد: «یکی از نوه‌های آیت‌الله صافی شب‌ها نزد ایشان استراحت می‌کرد تا اگر آقا نیمه‌شبی فرمایشی داشتند، انجام دهد. آیت‌الله صافی ساعت دو نیمه‌شب از خواب بلند می‌شود و به نوه خود می‌گوید برو در آن اتاق، فلان قفسه، آن کتاب را برایم بیاور. او می‌گوید: آقا این موقع شب که کتاب پیدا نمی‌شود! آیت‌الله صافی می‌فرماید: این کتاب را لازم دارم و باید مطالعه کنم. او باز می‌گوید آقا مشخص نیست آن را پیدا کنم یا نه! در آخر آیت‌الله صافی می‌فرماید: دست مرا بگیر و آنجا ببر تا خودم آن کتاب را پیدا کنم».

تماس با طلبه‌ای که تازه پایان‌نامه سطح چهار را دفاع کرده بود

استاد عابدی، اشراف و تسلط آیت‌الله صافی را به کتاب، مقالات و پژوهش‌های جدید در حوزه‌های علمیه، مثال‌زدنی دانست و بازگو کرد: یکی از طلاب درس که چندی قبل پایان‌نامه سطح چهار خود را دفاع کرده بود و من استاد راهنمایش بودم، تعریف می‌کرد: «چند روز بعد از دفاع رساله تلفنم زنگ زد و جواب دادم و شخص گفت: من صافی گلپایگانی هستم؛ گفتم: آیت‌الله صافی؟ فرمود: بله منم، فقط خواستم بگویم این پایان‌نامه‌ای که شما نوشتید و دفاع کردید خیلی خوب بود، من آن را خواندم و از شما تشکر می‌کنم». یک طلبه‌ای که پایان‌نامه سطح چهار نوشته است، یک مرجع تقلید آن را می‌خواند تماس می‌گیرد و از او تشکر می‌کند؛ این برای ما عبرت است که شخصیتی با این سن و سال این‌قدر پر مطالعه و اهل دقت باشد.

از عمق جان دست ایشان را می‌بوسیدم

این استاد مطرح حوزه علمیه قم در ادامه به وجه دیگر شخصیتی آیت‌الله صافی اشاره داشت و اذعان نمود: آیت‌الله صافی همانند مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی بسیار بسیار متدین بود. می‌دانید که متدین بودن یک امر تشکیکی است؛ زمانی ایشان فتوایی درباره درس و بحث فلسفه داد و مخالف با این موضوع بود؛ ولی با این وجود خدمت ایشان می‌رفتم و از عمق جان دست ایشان را می‌بوسیدم و افتخار می‌کنم، چون واقعاً ایشان خیلی متدین بود.

به‌تمام معنا سیدجلال آشتیانی را دوست داشت

استاد عابدی خاطرنشان کرد: در دوران اخیر فکر نمی‌کنم کسی بیشتر از مرحوم آقای سید جلال آشتیانی در فلسفه کار کرده و از همه بیشتر در این موضوع تسلط و اصرار داشته باشد؛ آیت‌الله صافی با اینکه مخالف فلسفه بود و آن را قبول نداشت ولی به تمام معنا آقای آشتیانی را دوست داشت و این از روی تدین آیت‌الله صافی گلپایگانی بود.

وی افزود: مرحوم آقای محمدتقی جعفری یک فیلسوف بود؛ اما رابطه آیت‌الله صافی با ایشان چقدر خوب بود. اگر آیت‌الله صافی با مطلبی مخالفت می‌کند از روی تدین است و اگر موافقت هم دارند از روی تدین است.

در شورای نگهبان ذره‌ای هوای نفس از ایشان ندیدیم

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اذعان داشت: آقای صانعی رحمه الله علیه خیلی زیاد به آیت‌الله صافی ارادت داشت و می‌گفت: «علت ارادت من این است که آیت‌الله صافی مدتی که در شورای نگهبان بود، می‌دیدم که ایشان چقدر متدین است، یعنی در فعالیت و کارهای سیاسی و مربوط به حکومت و نظام ذره‌ای هوای نفس وجود ندارد.

دقت فوق‌العاده آیت‌الله صافی در احادیث

استاد عابدی سپس به‌دقت فوق‌العاده آیت‌الله صافی در احادیث و کتاب «منتخب الاثر» اشاره کرد و اظهار نمود: آیت‌الله صافی از بهترین شاگردان آیت‌الله العظمی بروجردی بشمار می‌رفت و کتاب «منتخب الاثر» در زمان ایشان به نگارش درآمد. در این کتاب آیت‌الله صافی کلمه به کلمه در نقل روایات دقت می‌کند؛ این دقت‌هایی که امروز در تحقیقات امروزی لحاظ می‌شود، ایشان آن زمان رعایت می‌کرده است و از تألیفات ایشان هم مشخص می‌شود ایشان چقدر دقیق و متدین است.

خدمات ماندگار بیت‌الله آیت‌الله گلپایگانی

این استاد باسابقه حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند و ماندگار آیت‌الله صافی، یادآور شد: بیت معظم آیت‌الله گلپایگانی رضوان‌الله تعالی علیه به دین، مذهب، کشور و مردم خیلی خدمت کرده است و یکی از آن خدمات، آیت‌الله صافی است و ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق دهد که راه این بزرگان را پیماییم.

استاد عابدی در پایان ارتحال این مرجع فقید را به حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج)، حوزه‌های علمیه و مراجع معظم تقلید و بیت رفیع آیات صافی و گلپایگانی تسلیت گفت و با درود به روح بلند آن مرجع عظیم‌الشأن، علو درجات ایشان را از خدای بزرگ مسئلت داشت و بیان داشت: قطعاً برکات اجتماعی و خدمات عام المنفعه آیت‌الله صافی به‌ویژه آثار و کتاب‌های نورانی، صدقات جاریه برای آن مرجع و چراغ راهی برای پیروان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics