قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مسئولان حوزه توجه ویژه‌ای برای صدور مجوز رشته‌های «فقه نظام ساز» داشته باشند
پذیرش طلبه در رشته فقه تخصصی نظام ساز

مدیر موسسه امام رضا(ع) عنوان کرد:

مسئولان حوزه توجه ویژه‌ای برای صدور مجوز رشته‌های «فقه نظام ساز» داشته باشند

همتی گفت: مدعی هستیم دین توان مدیریت اداره جامعه را در همه شئون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… دارد و این تعبیر امام خمینی فرمودند «فقه؛ فلسفه عملی حکومت در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است» موید همین امر است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام حیدر همتی، با تشریح اهداف شورای علمی فقه تخصصی نظام ساز، اظهار داشت: نظام سازی فقه ابتداءً خواست مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه بود و توقع داشتند حوزه‌های علمیه فقه حکومتی و فقه نظام ساز را پیگیری و راه اندازی کنند. از این رو یکی از موضوعاتی که موسسه آموزشی عالی امام رضا(علیه السلام) در سال‌های اخیر جزو اهداف خود تعریف کرد، تشکیل رشته‌های فقه تخصصی نظام ساز بود.

مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران افزود: در راستای پاسخ حوزه نسبت به این مطالبه رهبری، ما شاهد شکل گیری کرسی‌های درس خارج با همین موضوع در حوزه علمیه تهران و قم بودیم که این کرسی‌ها ابتداءً با موضوع فقه مضاف فعالیت علمی خود را شروع کردند.

وی تصریح کرد: در ادامه دو موضوع که خلأ آن‌ها بیشتر احساس می‌شد، عبارت بودند از؛ اول: عدم تمحض و تمرکز کامل در یک موضوع از موضوعات فقه‌های نظام ساز و نکته دوم: عدم مشخص شدن پرونده علمی و سیر علمی این نوع نگاه در حوزه علمیه بود.

همتی اظهار کرد: در ابتداء شروع بحث‌های فقه مضاف، در حد گفتمان سازی و راه اندازی اولیه قابل پذیرش بود و برخی اعاظم نیز شروع به مطرح کردن این بحث‌ها کردند اما در ادامه این موضوعات باید تبدیل به یک سیستم و نظام علمی می‌شد زیرا اگر این اتفاق نیافتد، در حد گفتگوی کلیّات باقی خواهد ماند و با گذر زمان امکان فراموشی و تاریخ زدگی در این مسئله وجود خواهد داشت.

وی گفت: برای این که دچار این آفت نشویم در ورود به بحث فقه‌های نظام ساز، با حضور صاحب نظران این عرصه، مراحلی را در شورای علمی رشته‌های فقه تخصصی نظام ساز تعریف کرده ایم. اولین مسئله ای که در شورا مطرح و بررسی شد این بود که نظریه فقه نظام ساز چیست؟ مسئله دوم؛ طراحی ساختار علمی فقه نظام ساز است. و مرحله سوم؛ تولید دانش فقه نظام ساز است. و مسئله چهارم؛ طراحی رشته‌های آموزشی فقه نظام ساز و اخذ مجوزهای لازم برای سطح سه و چهار حوزه و به نوعی تربیت طلاب متخصص و مجتهد در عرصه‌های فقه نظام ساز است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) ادامه داد: برای این که این مراحل طرح ریزی و اجرائی شود، از اساتید و اندیشمندان همفکر و صاحب نظر برای شرکت در جلسات گفتگو و هم اندیشی شورای علمی فقه نظام ساز دعوت کردیم.

وی افزود: این جلسات که از اوایل خرداد ماه تاکنون ۱۵ جلسه آن برگزار شده و همچنان نیز ادامه دارد با موضوع تبیین نظریه ی فقه نظام ساز فعالیت خود را شروع کرد یعنی فقه نظام ساز چه نوع فقهی است و در ادامه به بررسی وجه تمایز آن با فقه موجود در روش‌ها پرداخت و اینکه فقه نظام ساز چگونه می‌تواند پاسخگوی مسائل برآمده از موضوعات حکومتی باشد.

همتی تصریح کرد: از آنجا که نظام حاکم در ایران، نظام اسلامی است؛ ضرورت دارد به مشروعیت رفتار، گفتار و عملکرد مکلّفین به عنوان یک فرد، بررسی مشروعیت رفتار و کردار مکلّفین در جایگاه سازمانی شان، و در آخر بررسی مشروعیت و چارچوب نهاد و سازمان‌ها در نظام اسلامی پرداخته شود.

وی افزود: ما مدعی هستیم دین توان مدیریت اداره جامعه را در همه شئون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… دارد و این تعبیر امام خمینی فرمودند «فقه؛ فلسفه عملی حکومت در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است» موید همین امر است. و تنها امکان وقوع این مسئله از رهگذر تبیین مسئله فقه نظام ساز می‌باشد.

بنابر گزارش حوزه، مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولین رشته‌های تخصصی در حوزه علمیه قم درخواست داریم اهتمام و توجه ویژه ای برای صدور مجوز به رشته‌های فقه نظام ساز داشته باشند.

همتی افزود: برای حفظ آرمان‌های و گفتمان معرفتی امام خمینی(ره) باید یک اتفاق معرفتی در دهه چهلم انقلاب اسلامی رخ دهد و به نوعی قوه محرکه ای برای اندیشه و گفتمان انقلاب باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر این که نظام‌های مختلف فقهی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و… جامعه به منصه ظهور برسد، در غیر این صورت بی شک سکاندار کشتی انقلاب جریان لیبرالیزم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics