قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مسائل مالی عزاداری

مسائل مالی عزاداری

جمع‌آوری پول در عزاداری، پول‌گرفتن برای مداحی و عزاداری، مرثیه‌سرایان خطاکار، باقی‌ماندۀ پول عزاداری، خمس اموال باقی‌مانده

مشخص‌کردن اجرت در عزاداری

پرسش: آیا ذاکر اهل‌بیت(ع) می‌تواند برای ذکر فضایل و مصائب اهل‌بیت(ع) اجرت طی کند؟

تعیین اجرت، شرعاً اشکالی ندارد؛ ولی این کار در شأن ذاکران اهل‌بیت(ع) که باید مظهر تقوا و پارسایی باشند، نیست (آیت‌الله مکارم شیرازی  ).

جمع‌آوری پول در عزاداری

پرسش: آیا جایز است در ایام محرم، از افراد خیّر، اموالی را جمع‌آوری کرد و با تقسیم آن‌ها به سهم‌های مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیه‌خوان و سخنران داد و باقی‌مانده را برای برگزاری مجالس مصرف کرد؟

اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد (آیت‌الله خامنه‌ای  ).

پول‌گرفتن برای مداحی و عزاداری

پرسش: گرفتن پول و اعانات و نذورات درمقابل نوحه‌سرایی حضرت سیدالشهدا(ع) به‌وسیلۀ مداحان اهل‌بیت(ع)، چه حکمی دارد؟

نوحه‌سرایی در مجالس عزای حضرت سیدالشهدا(ع) از اعظم قربات (باعث نزدیکی به خداوند) است و دریافت تبرّعات و اعانات و نذورات مربوط به این کار، مانع ندارد (امام خمینی، استفتائات، ج‏۳، ص۵۸۲، سؤال۳۹)

چون در اسلام، وعظ و ارشاد و تعلیم و تربیت و آموزگاری و استادی و تدریس، فضیلت بسیار دارد و از مشاغل مقدسه و از شئون مهم انبیا و اولیا (سلام‌الله ‌علیهم اجمعین) می‌باشد، غالباً مسلمانان برای کسب ثواب و تقرب به درگاه الهی انجام می‌دادند و اجر مادی، در آن ملاحظه نمی‌شد و کسانی‌که این مشاغل و امثال آن مانند طبابت را عهده‌دار می‌شدند، آن را با اجر مادی، معاوضه نمیکردند؛ هرچند از بیت‌المال، مخارج آن‌ها تأمین می‌شد و گاهی خود مردم، خدمت مناسبی میکردند؛ ولی معاملۀ این اعمال مقدس با پول، در نظر نبود و ازاین‌جهت موجب قوّت تأثیر کلام و مواعظ می‌شد. مع‌ذلک گرفتن مزد دربرابر ذکر مصائب پیغمبر اکرم… و ائمۀ اطهار(ع) و بیان مواعظ و نصایح و تعیین قبلی اجرت، اشکال ندارد. بلی، اگر گرفتن وجه، دربرابر بیان احکام واجبه و ارشاد به اصول دین و عقاید باشد، جایز نیست و بانیان مجالس، در انتخاب هر واعظ و ناطقی که بیانات و تبلیغاتش مورد اعتماد باشد، مختارند (آیت‌الله گلپایگانی، مجمع المسائل، ج‌۱، ص۵۶۰‌، سؤال۸۰).

مرثیه‌سرایان خطاکار

پرسش: آیا پول‌دادن به مرثیه‌سرایانی که بعضی از مطالب بی‌مدرک یا ضعیف‌السند را می‌خوانند و یا با غنا اشعار را می‌خوانند، جایز است؟

اگر به‌نحو حرام بخوانند، جایز نیست؛ مگر اینکه به‌عنوان مزد کار حرام نباشد (آیت‌الله بهجت ).

باقی‌ماندۀ پول عزاداری

پرسش: باقی‌ماندۀ اموالی که به‌عنوان هزینه‌های مراسم عاشورای حضرت امام‌حسین(ع) جمع‌آوری می‌شود، در چه جایی باید خرج شود؟

می‌توان اموال باقی‌مانده را با کسب اجازۀ اهداکنندگان آن‌ها، در امور خیریه مصرف کرد و یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت (آیت‌الله خامنه ای  ).

خمس اموال باقی‌مانده

پرسش: مقداری قند و برنج و مبلغی پول برای عزاداری محرم جمع شده و زیاد آمده است که در سال آینده مصرف می‌شود. آیا پرداخت خمس آن‌ها واجب است؟

خیر، واجب نیست (آیت‌الله بهجت، استفتائات، ج‌۳، ص۲۱).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics