قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مساله سپنتا نیکنام از طریق مجمع تشخیص قابل حل است
مساله سپنتا نیکنام از طریق مجمع تشخیص قابل حل است

سبحانی‌نیا عضو سابق کمیسیون امنیت ملی:

مساله سپنتا نیکنام از طریق مجمع تشخیص قابل حل است

معتقدم که ایشان ممکن است به شورا راه پیدا کند یعنی مشکلی وجود ندارد نهایتا فقهای شورای نگهبان بر مبنای وظیفه قانونی خود می‌گویند ورود سپنتا نیکنام به شورا امکان ندارد. ولی راهکار قانونی وجود دارد یعنی از طریق مجلس شورای اسلامی یک اصلاحیه‌ای بیاید و شورای نگهبان رد کند که در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و مجمع بر مبنای مصلحت نظام آن را تأیید می‌کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چگونه عمل کنیم که کارهایمان منطبق با اندیشه و تفکر شیعه و فقه پویای اسلامی باشد اظهار کرد: جمع بین اینها نباید مشکلی داشته باشد؛ فقه پویا، فقه اجتهادی و فقهی که امام (ره) برای شیعه ترسیم کردند قابل انطباق با هر دوره و زمانی است و لذا با استفاده از آن این امکان وجود دارد که ما هم به رسالت خودمان تبیین اندیشه و فقه پویای شیعه داشته باشیم و هم محدودیت‌هایی که وجود دارد یک مقدار علاج شود اما در جاهایی اگر بن بستی باشد خوشبختانه در قانون اساسی ما برای این بن بست‌ها فکری شده است یعنی وقتی که بازنگری قانون اساسی انجام گرفت برای اختلافات بین مجلس، شورای اسلامی و شورای نگهبان و در یک جاهایی مسائل قانون اساسی، احکام اسلامی یا شرع مقدس اسلام بنا به نظر حضرت امام آمدیم بحث مجمع تشخیص مصلحت نظام را در نظر گرفتیم.

نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام آن شاخه اجتهادی فقه را می‌تواند تکمیل کند که منطبق با نیازهای روز اگر یک جایی قانون اساسی ما مشکلی داشت یا با شرع مقدس اسلام مغایرت داشت بتوانیم از این بحث استفاده کنیم یعنی از بحث اجتهادی که بر مبنای مصلحت نظام بتوانیم یک حکمی و قانونی را تصویب کنیم که این بن بست‌ها وجود نداشته باشد. اما بعضی افراد دنبال فرصت‌هایی هستند که فقه شیعه، دستورات دینی و اسلامی و جریان‌های سیاسی را بکوبند. مثلا قضیه‌ای مثل سپنتا بهانه شد اصلا قضیه به این بزرگی نبود یعنی مسئله سپنتا و امثال آن مسئله‌ای نبود که اینقدر چالش ایجاد کند و حاد شود.

سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه عده‌ای این مسئله را بزرگ کردند و دامن زدند و آن را بزرگ نمایی کردند چراکه مساله سپنتا می‌توانست از طریق خود مجلس حل شود هم راه حل قانونی داشت که حل شود و هم از طریق گفت وگو امکانپذیر بود. در مجلس اقلیت زرتشتی و یهودی جایگاه دارند قانونگذاری هم انجام می‌گیرد. اما عده‌ای به این مساله دامن زدند و قضیه را سیاسی کردند و سیاسی کردن این مسئله باعث شد که مسئله سپنتا و عضو شورای اسلامی شهر یزد بزرگنمایی شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه مساله سپنتا نیکنام از طریق مجمع تشخیص قابل حل است اظهار کرد: من معتقدم که ایشان ممکن است به شورا راه پیدا کند یعنی مشکلی وجود ندارد نهایتا فقهای شورای نگهبان بر مبنای وظیفه قانونی خود می‌گویند ورود سپنتا نیکنام به شورا امکان ندارد. ولی راهکار قانونی وجود دارد یعنی از طریق مجلس شورای اسلامی یک اصلاحیه‌ای بیاید و شورای نگهبان رد کند که در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و مجمع بر مبنای مصلحت نظام آن را تأیید می‌کند.

سبحانی نیا در پاسخ به سوال شفقنا که با وجود این مسایل چطور می‌توان از برتری شیعه سخن گفت: با وجود این مسائل، فقه شیعه فقه پویایی است و باید این مسأله را بیشتر تبیین کنیم در مسائل مختلف سیاسی-اجتماعی می‌توانیم مبانی فقهی شیعه را با زبان رسا و گویا و قابل فهم برای جوان‌ها استخراج کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم. متأسفانه خیلی از مسائل اساسی ما هنوز باز نشده و هنوز رسانه‌ها آنطور که باید برای استخراج این مسائل و اینکه آنها را با زبان قابل فهم نسل جوان در اختیارشان قرار دهند کمتر کاری انجام داده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics