قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج)
مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج)

تقریرات درس خارج فقه آیت‌الله علم‌الهدی در سال 95-94 کتاب شد؛

مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج)

کتاب «مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج)»، تقریرات درس خارج فقه آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مباحث کتاب «مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج)» حاصل تقریرات درس خارج فقه آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی (استاد و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و امام جمعه مشهد) در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ است که توسط حجت‌الاسلام سید مهدی مرویان حسینی به رشته تحریر درآمده است.

این اثر به‌طور عمده در مقام تبیین و دفاع از نظریه مشروعیت قیام و اقامه حکم در عصر غیبت بر اساس ادله معتبر فقهی، تحقیق و تنظیم شده است.

در پیش گفتار کتاب می‌خوانیم: در اندیشه سیاسی اسلام، شأن حکومت، مختص ذات اقدس الله است و پیامبران و امامان (علیهم‌السلام) مظاهر اجرایی حاکمیت حق‌اند. از این رو یکی از پرسش‌های مهم مرتبط با فقه سیاسی و حکومتی پرسش از مشروعیت تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت امام زمان (عج) است. از سوی دیگر مقدم تشکیل حکومت دینی در برخی شرایط، مبارزه با نظام حاکمیت حائر و قیام علیه آن است؛ بنابراین پاسخ به پرسش از مشروعیت قیام برای تشکیل حکومت نیز امری ضروری است.

مباحث کتاب در سه فصل «حکومت و دولت از منظر آموزه‌های اسلامی»، «ادلّه مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت» و «بررسی اشکالات نظریه مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت» تنظیم شده است.

در فصل اول مباحث «جایگاه حکومت در اندیشه سیاسی اسلام»، «نسبت حکومت با اعتقادات توحیدی»، «تعریف دولت و بررسی مصادیق آن در آموزه‌های دین»، «مظاهر اجرایی حکومت در اندیشه سیاسی اسلام» و «برتری نظام حاکمیت الله بر نظام دموکراسی غربی» تبیین شده است.

در فصل دوم نظریه مشروعیت تشکیل حکومت دینی بررسی و ضمن چهار گفتار پیگیری شده است: در گفتار اول به هفت آیه قرآن، در گفتار دوم به سه روایت، در گفتار سوم به دو ملازمه عقلی و در گفتار چهارم به اجماعات علمای فریقین درباره موضوع مورد بحث پرداخته شده است.

بخش پایانی این فصل به بررسی نظریه مشروعیت قیام برای تشکیل حکومت در زمان غیبت اختصاص یافته و حکم مسئله ضمن بررسی اقوال فقها درباره حکم شرعی انواع جهاد در عصر غیبت پیگیری شده است.

در فصل سوم، نقدها، اشکال‌ها و شبهه‌های ناظر به نظریه قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت تبیین و تحلیل شده است.

عناوین اشکال‌های ناظر به دلیل عقلی جواز، منافات جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت با حکومت خفیه امام زمان (عج)، عملیاتی نبودن تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت و ممکن نبودن انتصار و پیروزی قیام در عصر غیبت است.

بخش دیگر شبهات، اخبار و روایات است که در دو بخش کلی اخبار دال بر حرمت قیام در رکاب امام معصوم و اخبار دال بر حرمت قیام و جهاد در عصر غیبت مورد بررسی قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب به فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان به نشانی مشهد، خیابان امام خمینی، حدفاصل امام خمینی ۳۲ و ۳۴ مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است، آئین رونمایی از کتاب «مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج)»، نهم دی‌ماه ۹۹، با حضور جمعی از اساتید در حاشیه همایش «بصیرت فاطمی، ولایتمداری و مقاومت علوی» در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics