قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مشهد الرضا(ع) میزبان اندیشمندان ادیان جهان/ همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان؛ پیش درآمدی برای احقاق حقوق دینی انسان‌ها
مشهد الرضا(ع) میزبان اندیشمندان ادیان جهان/ همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان؛ پیش درآمدی برای احقاق حقوق دینی انسان‌ها

با همکاری 18 نهاد و 21 کشور به مدت 2 روز برگزار می‌شود؛

مشهد الرضا(ع) میزبان اندیشمندان ادیان جهان/ همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان؛ پیش درآمدی برای احقاق حقوق دینی انسان‌ها

نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان، صبح امروز دوشنبه ۸ بهمن‌ماه ۹۷ با حضور جمعی از اصحاب رسانه در دفتر سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد. در این نشست آیت‌الله عبدخدایی رئیس شورای علمی و برنامه‌ریزی، حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید علوی دبیر همایش، جزئیات پیش نشست و برنامه‌های همایش امام رضا (ع) و ادیان را اعلام کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمد‌هادی عبد خدایی در ابتدای نشست خبری عنوان کرد: این همایش به نام مقدس امام هشتم(ع) مزین شده است و امیدوارم به برکت این نام مبارک خدمتکاران خوبی برای نظام اسلامی و ملت باشیم.

وی تصریح کرد: در قرن گذشته استعمارگران علیه دین و مذهب تاختند و تاجایی که توانستند دشمنی کردند. این قرن اگر چه به قرن طلایی شهرت داشت، اما جنگ جهانی اول و دوم، پیدایش کمونیست و کشتارها، پیدایش صهیونیست و غصب و اشغال فلسطین، تحکیم حاکمیت استبداد در ایران توسط رضاخان و فرزندش، تخریب قبور اهل‌بیت(ع) در بقیع و روی کار آمدن آل سعود و… از رویدادهایی بود که در آن رخ داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در قرن گذشته با وجود اینکه قانون حقوق بشر تصویب شد، اما هیچ‌گاه در این قانون به جمعیت ۳ میلیارد نفری پیروان ادیان وقعی نهاده نشد و بدترین اهانت‌ها در این قرن به ادیان صورت گرفت.

عبدخدایی با اشاره به اهداف برگزاری همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان افزود: در این همایش متفکرانی از ادیان مختلف و از چند کشور جهان دورهم جمع‌ می‌شوند تا راه روشنی را با استفاده از ادیان الهی برای بشریت ارائه دهند. این همایش می‎تواند پیش درآمدی برای احقاق حقوق دینی انسان باشد.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری این همایش ادامه داد: این همایش در چند کمیسیون با موضوعات خدامحوری، عقلانیت و دیانت، محبت و عدالت، زندگی مسالمت‌آمیز در پرتو ایمان، تربیت دینی و چالش‌های عصر حاضر و رابطه با حقوق بشر در ایمان الهی تدارک دیده شده است.

عبدخدایی عنوان کرد: برای این همایش ۸ پیش نشست برگزار شده که ۴ پیش نشست در کشورهای هندوستان، لبنان، اندونزی و مالزی و ۴ پیش نشست نیز در شهرهای قم، تهران، اصفهان و ارومیه بوده است.

رئیس شورای برنامه‌ریزی و علمی نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان، با بیان اینکه شخصیت‌های برجسته اسلامی، مسیحی، یهودی و زرتشتی به این همایش دعوت شده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم این‌گونه همایش‌ها و نشست‌ها استمرار داشته باشد.

سفر امام رضا(ع) به ایران منشأ اصلی هویت ایران اسلامی

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد عنوان کرد: حضرت رضا (ع) منشأ اصلی هویت ایرانی اسلامی ایران است، آنچه امروز در ایران جریان دارد مرهون امام رضا (ع) است. راز تداوم اهل‌بیت سفر حضرت رضا (ع) به مرو و سپس مشهد مقدس است. سیره حضرت رضا (ع) سیره گفتگو و تعامل است. حرم حضرت رضا (ع) از گذشته ملجا همه آزادگان بوده است، پیروان سایر ادیان هم به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند.

وی افزود: در حالی که متفکران لیبرال غربی و استعمارگران عصر حاضر به دنبال جنگ و خونریزی هستند، ندای گفت‌وگو بین ادیان و توحید محوری از سوی حرم مطهر رضوی در جهان طنین‌انداز شده است که این مهم به‌نوبه خود یکی از دستآوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

گنابادی‌نژاد سیره رفتاری امام رضا(ع) را مبتنی بر گفتمان معرفی کرد و با اشاره به اینکه بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) ملجاء همه آزادگان جهان است، گفت: همان‌طور که شاهد هستید حرم مطهر امام رضا(ع) فقط اختصاص به شیعیان ندارد بلکه در طول سال زائران زیادی از اقصی نقاط جهان با مذهب و ادیان مختلف به حرم این امام رئوف مشرف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قوانین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر احترام و عزت به اقلیت‌های مذهبی است، ادامه داد: اکنون مستکبران غربی با صدای بلند فریاد حمایت از حقوق بشر سر می‌دهند، اما در عمل شاهد ظلم‌هایی هستیم که علیه ملت‌های دیندار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه به موضوع همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان پرداخت و گفت: برای این همایش به همت نخبگان حوزه و دانشگاه مسائل و دغدغه‌های گفتمان بین ادیان به صورت تخصصی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و ۶ کمیسیون تدارک دیده شد.

وی ابراز کرد: در همایش روز چهارشنبه از ۶ کتاب که به مناسبت همین همایش تألیف شده است، رونمایی خواهد شد که شامل «آموزه محبت در اسلام و مسیحیت و شناخت هندسی عقلانیت»، «پژواک گفتمان رضوی در تمدن اسلامی»، «امام رضا(ع) در سفرنامه‌های اروپاییان غیرمسلمان»، «سبک زندگی فردی و اجتماعی در ادیان»، «نقش گفتگوی دینی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در ادیان» و «چکیده مقالات همایش» می‌شود.

گنابادی‌نژاد در ادامه به برخی از کشورهای فعال در این همایش اشاره کرد و در مورد مقالات ارسال شده به همایش گفت: دبیرخانه همایش ۱۴۴ چکیده مقاله و ۱۲۱ مقاله کامل را دریافت کرده است و از کشورهای عراق، سوریه، الجزایر، پاکستان، اندونزی، فیلیپین، لبنان، هندوستان، مالزی، پرتوریا و کنیا مقاله دریافت شده است. مقالاتی که از ادیان و مذاهب مسیحی، زرتشتی، صائبی و اهل سنت بوده است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: نهادهایی از جمله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا (ع)، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، مرکز امور بین‌الملل، معاونت رسانه و ارتباطات، مدیریت حوزه علمیه خراسان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه‌های ادیان و مذاهب قم، تهران، فردوسی مشهد، جامعه المصطفی العالمیه، حوزه علمیه اصفهان، دانشگاه شاهد و الزهرا با این همایش همکاری دارند.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: برای برگزاری این همایش دانشگاه‌های همدرد دهلی، ادیان لبنان، مرکز مطالعات ادیان مالزی، اندونزی، جاکارتا، تهران، ارومیه، حوزه‌های علمیه اصفهان، قم، خراسان، جامعه الزهرا و جامعه المصطفی همکاری فکری و علمی داشتند.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش با حمایت و رهنمودهای تولیت آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی و اجرایی شد و امیدواریم این همایش نقطه آغازین گفت‌وگوی ادیان در سطح جهان باشد.

از افتتاح موزه ادیان تا نمایشگاه نسخ خطی با محوریت ادیان ابراهیمی و رونمایی از نقاشی فاخر با موضوع مناظرات حضرت رضا(ع)

سپس حجت‌‎الاسلام والمسلمین سید حمید علوی آزیز طی سخنانی اظهار کرد: این همایش با همکاری ۲۱ کشور جهان در قالب برگزاری پیش نشست‌ها، ارائه مقالات و حضور رهبران ادیان تدارک دیده شده است. این همایش با همکاری علمی برخی از نهادهای داخلی و خارجی برگزار می‌شود. بنیاد پژوهش‌های اسلامی و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، دانشگاه‌ بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی برخی از نهادهای داخلی هستند که در برگزاری این همایش همکاری دارند و همچنین نهادهایی از کشورهای عراق، سوریه، پاکستان، تانزانیا، رومانی، ایتالیا، اسپانیا و… در برگزاری این همایش ما را یاری می‌کنند.

علوی آزیز به محور نشست‌های تخصصی این همایش اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها در موضوعات «خدا محوری»، «عقلانیت و دیانت»، «محبت و عدالت»، «زندگی مسالمت‌آمیز در پرتو ایمان»، «تربیت دینی و چالش‌های عصر حاضر» و «رابطه با حقوق بشر در ایمان الهی» در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

دبیر نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان ادامه داد: افتتاح موزه ادیان در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با حضور رهبران دینی، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی با محوریت ادیان ابراهیمی، رونمایی از نقاشی فاخر با موضوع مناظرات حضرت رضا(ع)، دیدار و تجلیل از خانواده شهدای مسیحی، یهودی و زرتشتی و… برخی از برنامه‌های جانبی این همایش است.

وی همچنین تصریح کرد: در این همایش از سرودی که به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی با محتوای توحید و آموزه‌های ادیان ابراهیمی تهیه شده است، رونمایی می‌شود.

دبیر نخستین همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» افزود: در ادامه این همایش نیز از ۴۰ عکس برتر با موضوع همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در پرتو انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین جمعه ۱۲ بهمن‌ماه همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور، نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، آستان قدس رضوی و حرم مطهر ویژه مهمانان خارجی این همایش برپا خواهد شد.

علوی آزیز افزود: مراسم افتتاحیه این همایش ۱۰ بهمن‌ماه ساعت ۸ صبح در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی آغاز می‌شود و اختتامیه این همایش نیز ۱۱ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

گفتنی است، معرفی و گسترش الگوی شخصیتی امام رضا(ع) به مجامع دینی جهان، ایجاد و تداوم گفتمان دینی با مجامع و نهادهای دینی غیرمسلمان به‌منظور معرفی اندیشه‌های اسلام ناب و مقابله با افراط‌گرایی و خشونت‌های معرفی‌شده به نام دین، رفع ذهنیت‌های منفی و آثار ناشی از بمباران تبلیغی و رسانه‌ای علیه اسلام و تشیع، ایجاد ارتباط با مراکز دینی و علمی ادیان و جذب طرح‌ها و تألیفات علمی، دینی اندیشه‌وران در زمینه‌های مرتبط و چاپ و نشر آن‌ها و تبیین راهکارهای عملی برای زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان از جمله اهداف این همایش اعلام شده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند از طریق ارسال مشخصات به شماره ۳۰۰۰۳۴۰۰۱۱۴۱۱۴ و یا وب‌سایت اینترنتی www.adyan.aqr.ir اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics