قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مشکلات استهلال ماه شوال با تبعیت از حکم حاکم شرع حل خواهد شد
مشکلات استهلال ماه شوال با تبعیت از حکم حاکم شرع حل خواهد شد

امام جمعه ارومیه در جمع علمای اهل سنت:

مشکلات استهلال ماه شوال با تبعیت از حکم حاکم شرع حل خواهد شد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در نشست ستاد استهلال گفت: تبعیت از حکم حاکم شرعی اختلافات را در مورد استهلال ماه شوال از بین خواهد برد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست ستاد استهلال آذربایجان غربی با حضور  علما شیعه و سنی در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در نشست ستاد استهلال این شهر اظهار کرد: عمده اشکال در مساله استهلال این است که وقتی منجمان مومن و معتقد اعلام و اثبات‌‌ می‌کنند که براساس دلایل علمی و نجومی رؤیت هلال ممکن نیست ولی در یک شهر یا روستایی اعلام‌‌ می‌کنند که هلال ماه رؤیت شده است، بحث تعارض علم و دین پیش‌‌ می‌آید.

وی افزود: برای جلوگیری از این اشکال بهترین کار بازخواست کردن است چون بازخواست‌‌ نمی‌شود هر سال این مساله ادامه پیدا‌‌ می‌کند و زیادتر‌‌ می‌شود.

قریشی تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که‌‌ می‌شود وحدت را به صورت گسترده ساری و جاری کرد طبق فرمایش ماموستا بیضاوی تبعیت از حکم حاکم شرعی است، حکم حاکم شرعی اختلافات را از بین خواهد برد.

امام جمعه ارومیه نیز وحدت علمای شیعه و سنی را موجب وحدت و یکدستگی در مساله استهلال خواند.

حجت‌الاسلام عسگر فعال آذر، مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی همچنین در این نشست، گفت: متاسفانه در جریان استهلال، مسائل شرعی فدای مسائل سیاسی‌‌ می‌شود. نگذاریم مسائل اعتقادی و عبادی مردم فدای مطامع سیاسی شود.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی، امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این نسشت اظهار کرد: در مساله استهلال ماه شوال ملاک عمل، حکم حاکم شرع است.

ماموستا سعدالله عثمانی، از ائمه جماعات اهل سنت ارومیه در نشست ستاد استهلال گفت: مساله استهلال حل شدنی است اما باید کاری کنیم که در این مورد با هم باشیم، اگر ما وحدت داشته باشیم همه چیز داریم.

ماموستا محمدامین انصاری، مدرس علوم دینی و از ائمه جماعات اهل سنت سلماس هم در این نشست ابراز کرد: بازخواست افراد شایعه پراکن در مورد استهلال ماه‌‌ می‌تواند از ادامه این روند جلوگیری کند.

ماموستا عمر شریفی، از اساتید مدرسه صلاح الدین ایوبی پیرانشهر در نشست ستاد استهلال اظهار کرد: هم در فقه اهل تشیع و هم در اهل تسنن مسائل رؤیت هلال ماه مشخص و مبرهن است. اما متاسفانه هستند افرادی که از چند روز مانده به عید سعید فطر، روز عید را تعیین کرده‌اند؛ متاسفانه افرادی به دروغ اعلام‌‌ می‌کنند که هلال ماه رؤیت شده و برخی از علمای اهل سنت بدون تحقیق و اثبات این مساله را قبول‌‌ می‌کنند.

ماموستا رشید برهانی، از علمای اهل سنت اشنویه نیز در نشست ستاد استهلال گفت: در مساله استهلال و خیلی از مسائل شرعی دیگر، مذهب شافعی و امامیه با شیعه هم نظر هستند. اگر ما تقریب بین مذاهب را در کلیه مسائل ایجاد کنیم خیلی بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics