قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مصادره به‌ مطلوب و سوء استفاده از مرجعیت/ مهدی‌ ابوطالبی
مصادره به مطلوب و سوء استفاده از مرجعیت/ مهدی ابوطالبی

دیدگاه و نظر/ یادداشت؛

مصادره به‌ مطلوب و سوء استفاده از مرجعیت/ مهدی‌ ابوطالبی

شبکه اجتهاد: جناب آقای مجتهد شبستری در یادداشتی با عنوان «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» تلاش کرده که سخنان دو مرجع بزرگوار در دیدار با رییس جمهور را مصادره به مطلوب کند و نگاه سکولاری خود را به این دو مرجع عظیم الشأن نسبت دهد.

جناب شبستری همانگونه که نوشته نه تنها با حاکمیت و ولایت فقیه مخالف است، بلکه در مسائل حکومت و سیاست، فعل و قول معصوم علیه‌السلام را هم حجت نمی‌داند. (ماهنامه کیان، بهمن ۷۷، ص ۱۳)

کدامیک از این دو مرجع بزرگوار و یا کدام فقیه شیعه با اصل ولایت و نیابت فقها از معصومین علیهم‌السلام و با حجیت فعل و قول معصوم علیه‌السلام در امور سیاسی اجتماعی مخالف است؟ کجا مطالب این دو بزرگوار تأییدی بر علوم انسانی سکولار است؟

آیت‌الله جوادی آملی، در دیدار فوق بر اینکه مدیریت و اقتصاد یک علم است تأکید کردند. نه اینکه اقتصاد و مدیریت سکولار را تأیید کنند. جناب شبستری بهتر است کتاب «ولایت فقیه» و کتاب «سکولاریسم» این مرجع بزرگوار را مطالعه نمایند تا متوجه خبط خود بشوند.

همه کسانی که ناقد علوم انسانی و حکومت سکولار هستند مدیریت و اقتصاد را علم می‌دانند اما معتقدند علم مدیریت و اقتصاد اسلامی برای جامعه اسلامی مفید است. البته بزرگان فقهی و حوزوی ما مثل مقام معظم رهبری و آیات جوادی، مصباح و … که سخن از علم دینی گفتند منکر استفاده از تجربیات بشری در همین علوم نیستند.

آیت‌الله شبیری زنجانی نیز تنها گفته‌اند ما اهل فن نیستیم و کلام ایشان نه تنها دلالتی بر استفاده از علوم انسانی سکولار ازجمله اقتصاد سکولار و ربوی غربی ندارد بلکه قطعا ایشان با این اقتصاد ربوی غیر شرعی مخالفند.

طبعا جایگاه مرجعیت و حتی در مواردی جایگاه رهبری نیز ارایه برنامه جزیی برای مدیریت مسایل معیشتی مردم به معنای خاص نیست. بلکه جایگاه رهبری تعیین سیاست‌های کلان نظام است. جایگاه مراجع معظم تقلید نیز تولید علم در قالب درس خارج و حلقه‌های خاص علمی است. چنانکه آیت‌الله شبیری در باب مسایل مهم اقتصادی مثل مضاربه، شرکت، بانکداری و … بحث کردند و به بسیاری از مسایل پاسخ گفته‌اند.

برای ارایه برنامه اقتصادی و حتی تولید علم اقتصاد اسلامی و … باید فضلا و فقهای جوانتر و شاگردان مراجع معظم با شناخت دقیق موضوعات سیاسی، اقتصادی و … و تسلطی که بر فقه و اصول دارند، با استفاده از میراث علمی مراجع معظم و طرح بحث در محضر بزرگواران برای پاسخ به مسایل و تولید علوم مختلف اسلامی تلاش کنند. چنانکه مرحوم حجت‌الاسلام موسویان برای حل مسایل بانکداری از علم و نظر مراجع معظم استفاده کردند. لذا کلام دو مرجع بزرگوار هیچ دلالتی بر سکولاریسم مورد نظر جناب شبستری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics