قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اقتصاد و بازار / مصداق‌های هدیه و مرزبندی آن از نگاه اسلام

مصداق‌های هدیه و مرزبندی آن از نگاه اسلام

رسا: حجت الاسلام سید جعفر ربانی، شب گذشته در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در ادامه تبیین درآمدهای حرام با ظواهر دینی که در جلسه قبل بیان شده بود، به ارائه مسائل مرتبط با هدیه پرداخت و گفت: هدیه را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) به تبیین مصادیق و مرزبندی هدیه از نگاه اسلام پرداخت و گفت: حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند«هدیه بر سه نوع است؛ هدیه برای خدا، هدیه مرسوم بین مردم معروف به مکافات و هدیه ساختگی».

 

حجت الاسلام ربانی با اشاره به اینکه نوع سوم هدیه در کلام رسول اکرم همان راه نفوذ شیاطین در جامعه اسلامی است، گفت: برخی از اوقات دیده شده است که برای تغییر حکم قضایی هدایایی اهدا می‌شود تا موجب تغییر کلی حکم صادره باشد؛ بنابراین این نوع هدیه بسیار خطرناک برای جوامع اسلامی است که خود وجود نازنین رسول اکرم(ص) به این امر بسیار تأکید فراوان داشته اند.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها دادن هدیه برای چشم‌پوشی از اجرای قانون را نوعی دیگر از هدایای حرام عنوان کرد و گفت: تسریع در انجام کار و انعام نیز از دیگر مصادیق هدایای حرام است که مکلفین باید به این موضوع دقت کافی داشته باشند.

 

حجت الاسلام ربانی به بیان انواع مال حرام مخلوط در اموال مردم پرداخت و گفت: اگر مکلفی بداند که یکی از این نوع از اموال در مال او وجود دارد و اقدام به تزکیه مال خود نکند مرتکب حرام شده است.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله رشوه و ربا را از مهمترین اموال حرام دانست و گفت: مال پیدا شده یا به جا مانده نیز از مصادیق اموالی است که باید مکلف آن را از اموال خود جدا کند.

 

حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه اموال غصبی، بدست آمده از شرط بندی و بدست آمده از کم کاری یا کم فروشی نیز از جمله اموال حرام است، گفت: جدا کردن این اموال از اموال شخص تزکیه اموال مردم را بدنبال خواهد داشت که مقدمه‌ای برای تزکیه عمومی جامعه اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics