قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معاشرت با نامحرم از منظر «فقه مذاهب خمسه» با نگاهی به تربیت انسان
معاشرت با نامحرم از منظر «فقه مذاهب خمسه» با نگاهی به تربیت انسان

در پایان‌نامه حوزوی بررسی شد؛

معاشرت با نامحرم از منظر «فقه مذاهب خمسه» با نگاهی به تربیت انسان

شارع مقدس قواعد مدوّن و محدوده مشخصی را در زمینه روابط میان مرد و زن در جامعه اسلامی بیان کرده است و اگر با نگاه و از زاویه دید تربیتی و اخلاقی به این احکام نگاه کنیم، همه آن‌ها توجیه و نگاه عمیق و هدفمند اسلام برای تربیت انسان و تشکیل جامعه‌ای سالم اثبات می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه دفاع پایان نامه سطح سه «معاشرت با نامحرم از منظر فقه مذاهب خمسه با نگاهی به تربیت انسان» در اتاق جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

حجت‌الاسلام بهاء الدین رضائی، تدوینگر این پایان نامه با بیان این که تعریف محرم و نامحرم، انواع ارتباطات محرم و نامحرم و هدف اسلام از تعریف و تدوین روابط میان زن و مرد، سه بخش عمده پایان نامه را تشکیل می‌دهند، گفت: زن و مرد ناگزیر از حضور در جامعه هستند و چون اسلام دین کاملی است باید در مورد مسئله ارتباط و معاشرت زن و مرد قوانین و اصولی داشته باشد که به حق می‌توان گفت این گونه هست و روابط میان زن و مرد با دقت و ظرافت در دین مبین اسلام تعریف شده است.

وی با اشاره به تعریف محرم و نامحرم، اظهار کرد: روابط میان زن و مرد را می‌توان در چهار دسته ارتباطات گفتاری، فیزیکی، ارتباط از طریق نگاه و ارتباط از طریق وسائل الکترونیکی و اینترنت تقسیم بندی کرد که در پایان نامه به تفصیل به این موارد پرداخته و حد و حدود آن در مذاهب خمسه تشریح شده است.

تدوینگر اثر در ادامه دید تربیتی اسلام در بیان احکام روابط زن و مرد را متذکر شد و آن را محور و اساس بیان چنین دستوراتی دانست و توضیح داد: شارع مقدس قواعد مدوّن و محدوده مشخصی را در زمینه روابط میان مرد و زن در جامعه اسلامی بیان کرده است و اگر با نگاه و از زاویه دید تربیتی و اخلاقی به این احکام نگاه کنیم، همه آن‌ها توجیه و نگاه عمیق و هدفمند اسلام برای تربیت انسان و تشکیل جامعه‌ای سالم اثبات می‌شود.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی فقیه در جایگاه داور این پایان نامه عنوان کرد: بسیار خوب است که طلاب حوزه علمیه موضوعات پرکاربرد، موردنیاز و محل ابتلاء جامعه را برای تدوین پایان نامه خود انتخاب کنند و به حق می‌توان گفت ارتباط محرم و نامحرم به خصوص با گسترش وسایل ارتباط جمعی و اینترنت هم چنان موضوعی کاربردی و مهم است.

وی هم چنین تلاش تدوینگر برای ایجاد ارتباط میان بعد فقهی و بعد تربیتی احکام اسلامی را ارج نهاد و تصریح کرد: اسلام دین جامع و کاملی است و ایجاد ارتباط میان رشته‌ها و حوزه‌های مختلف این را بیش از پیش اثبات خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه خراسان مشکلات ویراستاری و نگارشی، همپوشانی موضوعات و مباحث و ادعاهای بدون دلیل را برخی از اشکالات پایان نامه «معاشرت با نامحرم از منظر فقه مذاهب خمسه با نگاهی به تربیت انسان» معرفی کرد و گفت: متأسفانه برخی اشکالات در پایان نامه‌ها متداول شده و لازم است طلاب با تسلط به شیوه نگارش پایان نامه و مقالات پژوهشی، بر کیفیت آن‌ها بیفزایند.

در ادامه، حجج اسلام حق پناه و ربانی بیرجندی نیز در جایگاه اساتید راهنما و مشاور مطالبی را در مورد اشکالات مطرح شده از سوی استاد داور بیان کردند.

بنابرگزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، پایان نامه «معاشرت با نامحرم از منظر فقه مذاهب خمسه با نگاهی به تربیت انسان» با نمره خوب پذیرفته و به تدوینگر برای اصلاح اشکالات مطرح شده فرصتی دو ماهه داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics