قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معاون شیخ الازهر: کتب حدیثی قابل اجتهاد و نقد هستند

معاون شیخ الازهر: کتب حدیثی قابل اجتهاد و نقد هستند

معاون شیخ الازهر در «همایش جهانی فهم صحیح از میراث اسلامی و اثر آن در علاج انحراف فکری» گفت: کتب اسلامی(کتب حدیثی) محل اجتهاد و تفکر و اندیشه است و باید با طرق علمی به سراغ آن رفت.
 به گزارش شبکه اجتهاد به نقل از فارس، روز گذشته در شعبه دانشگاه الازهر در اسیوط مصر، «همایش جهانی فهم صحیح از میراث اسلامی و اثر آن در علاج انحراف فکری» آغاز به کار کرد.

مسئولان مصری اعم از وزیر اوقاف مصر و شیوخ الازهر در این همایش بر مقابله با توهین به مقدسات و تحقیر ادیان و همراهی با مقتضیات معاصر و مقابله با افراطی‌گری با قرائت و فهم درست از میراث مکتوب اسلامی یعنی کتب حدیثی تاکید کردند.

در این همایش که مفتی مصر، وزیر اوقاف این کشور و رئیس و نائب رئیس دانشگاه الازهر حضور داشتند، عباس شومان معاون شیخ الازهر، با اشاره به تلاش‌ها برای زیر سوال بردن میراث مکتوب اسلامی در شبکه‌های ماهواره‌ای بر تلاش برای دفاع از این میراث تاکید کرد.

وی در عین حال با اشاره به اینکه میراث اسلامی در طول ۱۵ قرن، توجه به این میراث را موجب موفقیت جامعه اسلامی و عدم توجه به آن را موجب شکل‌گیری بحران‌ها دانست و گفت: این علمای اسلامی در الازهر بودند که با قرائت صحیح از میراث مکتوب اسلامی در برابر حمله فرانسه و استعمار انگلیس ایستادند.

شومان مشکل اصلی را نه در فهم میراث مکتوب بلکه در تعامل با آن دانست و افزود: آنچه ثابت و معصوم و مقدس است قرآن کریم و سنت صحیحه است از نبی اکرم(ص) است اما بقیه کتب اسلامی(کتب حدیثی) محل اجتهاد و تفکر و اندیشه است و باید با طرق علمی به سراغ آن رفت.

وی با بیان اینکه تجدد در اسلام بوده است و چیز جدیدی نیست، اسلام را دین متجدد خواند و تاکید کرد: بیشتر احکام الهی یکباره نازل نشده بلکه به مرور زمان تکمیل شده است و پیغمبر اسلام(ص) در طول کمتر از ربع قرن بسیاری از احکام را نسخ کرده و احکام جدید دادند و این نشان می‌دهد احکام بر اساس زمان و مکان قابل اجتهاد است و این مسیری است که صحابه رفته‌اند.

معاون الازهر با بیان اینکه تنها از کتاب و سنت رسول اکرم(ص) که هر دو معصوم‌اند باید دوری کرد، افزود: این نظر الازهر است که آنچه فقها و علما به آن رسیده‌اند قابل اجتهاد و نقد است و این آن چیزی است که فرزندان ما در الازهر می‌خوانند اما فریب مردم به آنچه که از میراث مکتوب [و فهم صحیح آن] نیست افترائی بیش نیست.

بنابر این گزارش، این همایش امروز و فردا نیز ادامه دارد و الازهر و وزارت اوقاف مصر در حاشیه این همایش بر ارسال گروه‌های تبلیغی از دانشگاه الازهر به مناطق جنوبی و محروم مصر که بیشترین جذب از داعش و دیگر گروه‌های افراطی را داشته‌اند تاکید کرده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics