قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مشق اجتهاد / مجتبی الهی خراسانی
سه گروه با امیر المؤمنین مواجه شدند: گروه قاسطین؛ یعنی بنی امیّه و اهل شام. این‌ها اهل عملِ به ظلم و روش ظالمانه بودند؛ كارشان هم با امیر المؤمنین به شدّت ظالمانه بود.

معرفی اساتید:

مجتبی الهی خراسانی

حجت الاسلام مجتبی الهی‌خراسانی در سال ۱۳۵۰ در مشهد مقدس به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۶۸ تحصیلات متمرکز حوزوی خود را آغاز نمود و از اساتیدی همچون مرحوم آیت‌الله میرزا علی فلسفی،‌ آیت‌الله مصطفی اشرفی‌شاهرودی، آیت‌الله سید حسن مرتضوی، آیت‌الله مهدی مروارید و آیت‌الله محمد قاضی‌زاده در فقه و اصول، حجت‌ا‌لاسلام‌والمسلمین مرحوم محمد واله در اخلاق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر الهی‌خراسانی و دکتر مرتضی ایروانی، در تفسیر و علوم قرآن، آیت الله مهدی مروارید در علوم حدیث، حجت الاسلام دکتر مشائی، دکتر ضیاء شهابی و حجت الاسلام ملکی در فلسفه و کلام بهره برد.
?او همزمان با تحصیل در حوزه علمیه، به تحصیل در دانشگاه پرداخت و در ۱۳۷۲ در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ‌التحصیل شد.
?وی علاوه بر سالها تدریس دروس متنوع در حوزه علمیه ـ به خصوص فقه و اصول و روش تحقیق در علوم اسلامی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد در مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره است. پس از دو دهه تدریس کتبی همچون دروس فی علم الاصول (حلقات ثلاث اصولی)، کفایه الاصول، فرائد الاصول، القواعد الفقهیه ، أصول علم الرجال، چندسالی است به تدریس خارج اصول و فقه در حوزه علمیه مشهد اشتغال دارد.
?وی همچنین طراحی رشته های تخصصی فقه و اصول و سایر گرایشهای علوم اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد.
?الهی‌خراسانی افزون بر راهنمایی ده‌ها پایان‌نامه فقهی و اصولی،‌ حضور فعالی در کرسی‌های علمی، نشست‌های تخصصی و ارایه نقد داشته است؛ از جمله: فقه و کلام در منازعات مذهبی (۱۳۹۷)، مفهوم شناسی نسبت فقه و تربیت (۱۳۹۶)، بلندمرتبه‌سازی در شهر اسلامی (۱۳۹۴)، مدیریت پژوهش در حوزه (۱۳۹۵)، فلسفه اصول فقه (۱۳۹۴)، زن، حوزه و هویت (۱۳۹۱)، ولایت فقیه در اندیشه امام راحل (ره) (۱۳۹۰)، التخطیط التعلیمی فی الحوزات العلمیه (۱۳۸۹)، فقه در سپهر تمدن‌سازی (۱۳۸۹)، قلمروی دین (۱۳۸۸)، مسئله‌شناسی در تحقیقات فقهی و اصولی (۱۳۸۸)، منطقه فراغ تشریع در نگاه علامه شهید صدر (۱۳۸۸)، ثابت و متغیر در دین (۱۳۸۸)، نقش مطالعات تاریخی در استنباط فقهی (۱۳۸۷)، نقش اساتید در پژوهش (۱۳۸۷)، فقه و هنر (۱۳۸۶)، توسعه پژوهش در نظام آموزشی دانشگاه (۱۳۸۵)، عوامل توسعه پژوهش در حوزه (۱۳۸۵).
?معاون آموزشی سابق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، از دو سال پیش ریاست میز «توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی» را به عهده گرفته است.
?او هم اکنون مدیرمسئول و عضو تحریریه فصلنامه علمی پژوهشی «جستارهای فقهی و اصولی» است.

? گزیده مقالات:
* اجتهاد؛ دائره المعارف برنامه‌ریزی درسی ایران، ۱۳۹۵
* حماد بن عیسی؛ دانشنامه جهان اسلام، ج۱۴ ـ ۱۳۸۹
* حماد بن عثمان؛ دانشنامه جهان اسلام، ج۱۴ـ ۱۳۸۹
* حسن بن محبوب؛ دانشنامه جهان اسلام، ج۱۲ ـ ۱۳۸۷
* جمیل بن دراج؛ دانشنامه جهان اسلام، ج۱۱ ـ ۱۳۸۶
* آموزش فقه مقارن، اهداف و ضرورت‌ها؛ کتاب مدرس صالح، بنیاد پژوهشهای اسلامی ـ ۱۳۸۴
* مبانی فقهی صدق و کذب در سینما؛ کتاب سینما از نگاه اندیشه ج۱، ‌حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ـ ‌۱۳۷۷
* ماهیت اصل محرز؛ فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی (فقه و اصول)، شماره ۴۷، بهار ۱۳۹۴
* چالش‌های فراروی تعامل حوزه و نظام اسلامی؛ فصلنامه حوزه، ۱۴۵ ـ ۱۳۸۷
* نظام نشانه‏ها درسینما؛ فصلنامه نقد سینما ـ ۱۳۷۶
* رایانه ‌کاوشگری نوین در عرصه علوم اسلامی؛ مجله نگاه حوزه ـ ۱۳۷۵
* رساله‏ ای در بداء، تألیف علامه شیخ محمد جواد بلاغی (ترجمه، مقدمه و پاورقی)؛ فصلنامه کلام اسلامی ـ ۱۳۷۵

✔️ مطالعه زیست نامه تفصیلی استاد الهی خراسانی در لینک زیر:

http://maalem.ir/rezomeh/elahi.php

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics