قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی چهار اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
معرفی چهار اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)

تازه‌های نشر؛

معرفی چهار اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)

حجت‌الاسلام اکبری شاهرودی مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام از انتشار ۴ عنوان از آثار جدید این مرکز خبر داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام اکبری شاهرودی در سخنانی اظهار کرد: اوّلین اثر ارزشمندی که از آن رونمایی شد، کتاب سه جلدی «القواعد الفقهیه» از آثار حضرت استاد محمدجواد فاضل لنکرانی است که نظر به اهمیت قواعد فقهیه در مباحث اجتهادی و فقهی، مجموع هشت قاعده اصلی و مهم فقهی که از ماه رمضان سال ۱۴۲۶ قمری به بعد در درس خارج معظم له مطرح و تبیین گردیده، در این کتاب آمده است. برخی از مطالب مهم و تنبیهات ذیل این قواعد، بدیع و نو و راهگشا است که در کتب قواعد فقهی پیشین، اشاره‌ای بدان نشده است. این اثر وزین، تقریر برخی از شاگردان برجسته معظم له از دروس ایشان است که هشت قاعده «من ملک»، «إلزام»، «تسامح در أدله سنن»؛ «فراغ و تجاوز»، «لاحرج»، «قرعه»؛ «ید» و «ضمان ید» را شامل می‌شود.

اکبری در ادامه، به معرفی دومین اثر جدید این مرکز پرداخت و افزود: با توجه به اهمیت فقه پزشکی در حل مسائل فقهی مربوط به بیماران و پزشکان، گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، پس از تدوین کتاب «آیات فقه پزشکی» که در روند اجتهاد در احکام مربوط به این عرصه بسیار مورد نیاز بود، وارد مرحله بعدی یعنی گردآوری و تبیین و تحلیل روایات عرصه فقه پزشکی گردید و توانست کتاب وزین «روایات فقه پزشکی» را تألیف و تدوین نماید. مؤلفان گرامی این اثر حجج‌اسلام و المسلمین آقایان دکتر محمدعلی قاسمی و محمدحسن قاسمی، در این اثر ارزشمند به بررسی سند و دلالت روایاتی می‌پردازند که در استنباط تکالیف انسان در حوزه فقه پزشکی اثرگذارند.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام سپس گفت: سومین اثری که توسط گروه‌های علمی این مرکز به تازگی روانه بازار نشر شده، کتاب «حقوق و آزادی‌های سیاسی در فقه امامیه» است. از مسائل مهم در حوزه اندیشۀ سیاسی، بحث حقوق و آزادی‌های سیاسی مدرن است که از جنبه نظری از دستاوردهای مدرنیتۀ سیاسی است و از جنبه حقوقی در بسیاری از اسناد بین‌المللی و منطقه‌ای، همچنین حقوق داخلی بسیاری از کشورها به عنوان بخشی از حقوق مسلّم و انکارناپذیر بشر مطرح شده است. مؤلف این اثر دکتر عباس عمادی تلاش کرده است تا این مسأله را از منظر فقه امامیه بحث کند و ابعاد فقهی آن را با رجوع به منابع دینی و به شیوه‌ای اجتهادی بررسی نماید و امکانات و قابلیت‌های فقه امامیه برای تبیین مفاهیم سیاسی مدرن، ارزیابی گردد.

چهارمین اثر رونمایی شده در این مرکز، کتاب «درسنامه اصول فقه مقارن» است. اکبری شاهرودی در این باره گفت: اصول فقه مقارن علمى است که به منظور سنجش، ارزش‌گذارى و گزینش نظر برتر به جمع‌آورى آرا و مبانى اصولى عالمان مذهب یا مذاهب مختلف اسلامى مى‌پردازد. اثر حاضر که به قلم عالمانه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی به این مهم پرداخته و در قالب درسنامه‌ای آموزشی ارائه شده است، از جدیدترین آثار مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی تحت اشراف استاد فاضل لنکرانی است که به خوبی توانسته از عهده این بحث بر آید.

لازم به ذکر است که اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی می‌توانند جهت تهیه این آثار به فروشگاه‌های کتاب این مرکز واقع در میدان معلم، جنب مرکز فقهی؛ خیابان ارم، جنب مدرسه کرمانی‌ها؛ و فروشگاه‌های بوستان کتاب و انتشارات دلیل ما مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics