قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی»، محور سخنان مراجع با وزیر کشور
«معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی»، محور سخنان مراجع با وزیر کشور

گزارش؛

«معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی»، محور سخنان مراجع با وزیر کشور

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: امروز نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی به‌شدت مردم را رنج‌‌ می‌دهد؛ یکی از این مشکلات که همه از آن دم‌‌ می‌زنند مساله دلال‌ها است؛ داد همه از دست این دلالان بلند است؛ اما در عین حال کسی‌‌ نمی‌تواند جلوی شان را بگیرد‌.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با سفر به شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سید محمدعلی علوی گرگانی و عبدالله جوادی آملی دیدار کرد. «معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی»، «نابسامانی وضعیت ارز»، «بدعهدی غربی‌ها»، «مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی»، «اهتمام به رفع مشکلات جامعه تا پایان فعالیت دولت»، «برخورد با دلالان» و «اهمیت تولید» از جمله مواردی بود که از سوی مراجع توصیه و بعضاً تذکر داده شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تبریک سالروز عید مبعث، بعثت حضرت رسول‌الله(ص) را سرآغاز تحولی مهم و سرنوشت‌ساز در جهان بشریت دانست و ابراز امیدواری کرد به برکت این عید بزرگ مشکلات جهان اسلام حل شود.

ایشان امنیت ایران اسلامی در شرایطی که پیرامون جغرافیایی کشور درگیر ناامنی است را مثال‌زدنی و نتیجه لطف الهی و زحمت مسئولان دانست و گفت: با وجود همه دشمنی‌ها و مشکلات ریز و درشتی که وجود دارد، کشور ما جزو امن‌ترین کشورهاست و امیدواریم همه مسئولان و دستگاه‌ها دست‌به‌دست هم دهند تا مشکلات حل شود.

معظم‌له مسئولان را به تلاش و همت بیشتر برای حل مشکلات مردم به‌ویژه مساله گرانی و رفع معضلات اقتصادی توصیه اکید کرد و اظهارداشت: امروز نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی به‌شدت مردم را رنج‌‌ می‌دهد؛ یکی از این مشکلات که همه از آن دم‌‌ می‌زنند مساله دلال‌ها است؛ داد همه از دست این دلالان بلند است؛ اما در عین حال کسی‌‌ نمی‌تواند جلوی شان را بگیرد.

ایشان افزود: این‌ها چه کسانی هستند که زور دستگاه قضا و دولت به آن‌ها‌‌ نمی‌رسد، این مساله برای مردم و افکار عمومی تبدیل به معما شده است؛ به عقیده ما اگر محکم با آن‌ها برخورد شود در کاهش گرانی‌ها مؤثر خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به نابسامانی وضعیت ارز در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که باعث بدبینی شده، تصور این موضوع است که دولت‌‌ می‌خواهد قیمت ارز را بالا نگه دارد تا از این طریق مشکلات خود را حل کند و تا زمانی که مساله ارز و گرانی آن حل و ساماندهی نشود، مشکل ارزاق و مایحتاج مردم هم حل نخواهد شد. دولت می‌بایست با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان به این مساله توجه کرده و برای رفع آن برنامه‌ریزی کند.

موضوع بدعهدی غربی‌ها و آمریکایی‌ها در موضوع برجام، از دیگر محورهای فرمایشات آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر کشور بود. ایشان در این زمینه چند نکته کلیدی را به مسئولان و دولتمردان بیان کرد و فرمود: آمریکا و ترامپ در حالی از یک توافق بین‌المللی خارج شدند که جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود عمل کرده بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: سؤال این است که چرا دولت، وزرا و مسئولان ما از خارجی‌ها و آمریکایی‌ها این موضوع را با جدیت مطالبه‌‌ نمی‌کنند که حالا آن‌ها از موضع طلبکاری با ما برخورد‌‌ می‌کنند و به دنبال گرفتن امتیازهای بیشتر هستند؟!

وضعیت موجود معیشتی مردم نگران کننده است، مسئولان فکری کنند

آیت‌الله حسین نوری همدانی، ضمن تبریک مبعث رسول مکرم اسلام، با تأکید بر اینکه هیچ نعمتی خداوند به انسان نداده مگر این که مسئولیتی در برابر وجود دارد، گفت: هر چه نعمت بزرگ‌تر باشد مسئولیت آن بالاتر است و روز قیامت مورد سؤال واقع‌‌ می‌شود. انسان سه نوع مسئولیت دارد؛ اول مسئولیت شخصی و فردی که انسان باید در هر حالی خودسازی کند. اهتمام به امور مسلمین و مسئولیت اجتماعی انسان که موجودی اجتماعی است دومین مسئولیت مورد تأکید و سفارش، در دین اسلام است

ایشان همچنین افزود: مرزهای جغرافیایی ملاک مسئولیت اجتماعی مسلمانان نیست و مسئولیت مسلمانان فراتر از مرزهای جغرافیایی است بیان داشتند: به همین دلیل در مقابله با دشمنان تکفیری صهیونیسم و آمریکا همه ما وظیفه سنگینی داریم.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه سومین مسئولیت ما مسئولیت شغلی است، گفت: شغل هر کس برایش مسئولیت آفرین است. امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه مسئولیت را وسیله امرار معاش نمی‌دانند بلکه امانتی مهم معرفی‌‌ می‌فرمایند. امام صادق (علیه‌السلام)‌‌ می‌فرمایند امنیت، عدالت و فراوانی نعمت اموری است که مردم به آن محتاج‌اند و باید مسئولینی که قدرت دارند آن‌ها را در نظر بگیرند که در همه جهات باید وجود داشته باشد وگرنه زندگی مردم مختل‌‌ می‌شود.

معظم‌له داشتن مسئولیت را در جامعه امروز بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز کسانی که دارای منصب هستند باید در مقابل مردم پاسخگو باشند و فقط به فکر خدمت به این مردم باشند. ایشان مسئولیت را امانت دانسته و بهره‌مندی از این امانت را برای خدمت به مردم خواستار شد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین به مردم‌داری مسئولین، گفت: فراموش نکنید اصل همین مردم هستند این مردم بودند که ٨ سال جنگ را اداره کردند. این مردم هستند که فردا در انتخابات باید حضور پیدا کنند پس تا‌‌ می‌توانید خدمت کنید. با مردم‌داری مسئولین مردم به حضور در انتخابات تشویق خواهند شد در همین راستا اولین کار مسئولین برداشتن فقر ظلم و جهل از جامعه است تا ستون دین و اجتماع مسلمانان که همین مردم هستند باقی بماند. امروز وظیفه ما سنگین است و باید مسئولین به آن اهتمام کامل داشته باشد.

معظم‌له با اظهار ناراحتی و نگرانی از وضعیت معیشتی مردم، فراوانی نعمت و داشتن مدیری خیرخواه را لازمه هر جامعه خوب دانست و افزود: کمک افرادی که درآمد و حقوق بالایی دارند به مردمی که در اثر کرونا دچار فقر مضاعف شده‌اند کار بسیار با ارزش و گره‌گشا در کشور است. مسئولین نباید امروز بین خود و مردم حجابی قرار دهند و مردم را نباید نامحرم بدانند بلکه با رویی گشاده باید از مردم که ولی‌نعمتان ما هستند استقبال و برای حل مشکلات تلاش کنند.

شرایط زندگی مردم بی‌نهایت سخت شده است

همچنین، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی، اظهار داشت: ملت نجیب ایران ملت عزیز و فهمیده‌ای هستند و در همه مراحل کمک یار بوده و نمی‌گذارند مسئولین تنها بمانند و در همه‌جا کمک می‌کنند.

ایشان افزود: باید خدا را شاکر باشید که در کشوری وزیر هستید که ملتی بامعرفت و کمال دارید و در این موقعیتی که وجود دارد اگر غیر از ملت ایران بودند با مشکل روبرو می‌شدید، باید در فرصت باقی‌مانده حُسن عمل خود را نشان داده و مردم رضایت داشته باشند.

معظم‌له در ادامه خاطرنشان ساخت: شرایط زندگی مردم بی‌نهایت سخت شده و مردم باسیلی صورت خود را سرخ نگه‌داشته‌اند، نوسان قیمت بازار پدر مردم را درآورده است و اجناس بسیار گران شده و هرروز یک قیمتی دارد.

آیت‌الله علوی گرگانی بابیان اینکه ملت عزیز و مظلوم ایران سزاوار همه نوع احترامی هستند، عنوان کرد: از رئیس‌جمهور می‌خواهم در انتهای دولت یک خدمت و محبتی انجام دهد و مردم در زندگی خود کمی رفاه داشته باشند واقعاً این مردم شایسته هستند و هرچه خدمت داشته باشید کم است، باید نسبت به رفع مشکلات جامعه اهتمام داشته باشید.

ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات در سال ١۴٠٠، تصریح کرد: هرچه انتخابات سال آینده پرشورتر برگزار شود سبب عزت و آبروی کشور می‌شود چون دشمن ما را می‌سنجد و می‌خواهد ببیند عکس‌العمل مردم چیست و باید سعی و تلاش شود مشارکت پرشور داشته باشیم.

معظم‌له با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، در پایان خاطرنشان کرد: اگر نسبت به تذکراتی که سبب خیر شود عمل شود مایه برکت است و پایه‌های حکومت را محکم می‌کند چون هرکسی باخدا باشد خداوند نیز با وی است.

دلال غده سرطانی است؛ مشکلات داخل کشور باید هر چه زودتر حل شود

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در این دیدار با اشاره به لزوم تکیه بر نیروی کار آماده به خدمت در داخل کشور و اهمیت تولید بیان داشت: پشتوانه پول ما کار ماست.

ایشان با بیان اینکه نباید در مدیریت، تولید و جلوگیری از دزدها، کوتاهی کرد، اظهار داشت: امانتی که در آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَهَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» آمده است، همین مال است که به دست هر کسی داده شد نباید در آن خیانت کند؛ لذا حفظ سرمایه و مدیریت در جلوگیری از دزدی‌ها و همچنین قطع دست دلال‌ها از اهم امور است، دلال غده سرطانی است و این‌گونه مشکلات داخل کشور باید هر چه زودتر حل شود.

معظم‌له، در ادامه خاطرنشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی با حق می‌گردد، کسی که با حق است همیشه پیروز است، پایگاه ما حق است، و دشمنان با تکیه بر باطل، هیچ جایگاهی ندارند.

گفتنی است، رحمانی فضلی در این سفر نیز با آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی و سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) دیدار داشته است و در ابتدای این دیدارها ضمن ارائه گزارشی، مسائل و وقایع مختلف کشور در سال جاری را به سمع و نظر مراجع معظم رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics