قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مفهوم اطلاق در نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)
مفهوم اطلاق در نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

تازه‌های نشر؛

مفهوم اطلاق در نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

کتاب «مفهوم اطلاق در نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره) جدیدترین اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از سوی پژوهشگاه و با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد ورعی در این پژوهش مفهوم «اطلاق» در «نظریه ولایت مطلقه» از دیدگاه امام خمینی را بررسی می‌کند و معقد است به رغم معانی متعددی که فقیهان از اطلاقِ ولایت در فقه اراده کرده‌اند، امام خمینی این واژه را در معنای متفاوتی به کار برده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان می‌کند: اطلاق ولایت از دیدگاه امام خمینی در برابر دیدگاهی است که اختیارات حکومت اسلامی را به چارچوب احکام فرعی شرعی محدود کرده و صرفاً مجری احکام شریعت می‌داند.

وی ابراز دارد: از نگاه امام خمینی حکومت که «فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است»، به منظور اداره مطلوب جامعه، می‌تواند در قلمرو مصالح عمومی قانون وضع کند، هر چند خارج از محدوده احکام فرعی شرعی باشد. این دیدگاه هرگز به معنای آن نیست که اختیارات حکومت اسلامی نامحدود و فاقد هر گونه چارچوبی است.

ورعی می‌افزاید: اختیارات حکومت هر چند از این زوایه مطلق است، اما از جهات دیگر محدود و مقید است. از جمله حدود و قیود اختیارات حکومت اسلامی «رعایت عدالت»، «مصلحت»، «قلمرو عمومی»، «سیره حکومت پیامبر و معصومان» و «قانون» است.

از این محقق توانا تاکنون کتاب‌هایی چون: «اندیشه‌های فقهی امام خمینی»، «امام خمینی و احیای تفکر اسلامی»، «تنبیه الامه و تنزیه المله»، «پژوهشی در اندیشه سیاسی نائینی»، «مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر»، «درس‌نامه فقه سیاسی»، «بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی»، «مبانی فقهی جهاد»، «مبانی دینی و سیاسی برائت از مشرکان»، «شهید حقوق و ارزش‌های انسانی»، «حقوق و وظایف شهروندان و دولتمردان»، «آشنایی با کلیات حقوق شهروندی» و «نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی» به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب فوق که به‌زودی در بازار نشر وارد می‌شود و نیز دیگر آثار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه می‌توانند به انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یا به نمایندگی‌های آن در قم به آدرس: بلوار معلم، مجمتع ناشران، طبقه همکف، واحد ۲۷، فروشگاه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تلفن: ۶ – ۳۷۸۴۲۶۳۵ – ۰۲۵ یا طبقه همک، واحد ۴، پخش کتاب سروش، تلفن: ۳۷۷۴۷۸۹۰ و ۳۷۷۴۷۸۲۸ و یا در تهران به آدرس خیابان انقلاب، بین وصال و قدس، کوچه اسکو، پلاک ۶ تلفن: ۶۶۴۰۲۶۰۰-۰۲۱ مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics