قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مکتب فقهی آیت‌الله بروجردی مکتبی «تحلیلی» و «تاریخی» است
سطرهایی برای تقریب/ فاطمه تاج

احمد مبلغی:

مکتب فقهی آیت‌الله بروجردی مکتبی «تحلیلی» و «تاریخی» است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه آیت‌الله بروجردی ذهنیتی “برش دهنده” و “تاریخ فهم” داشت، گفت: مرحوم آیت‌الله بروجردی توانست در هر یک از سه علم فقه، حدیث و رجال، برش‌هایی تاریخی و نظم بخش، پدید آورد که این خود دستاوردهایی مهم است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج فقه و اصول در دیدار با برخی از نخبگان حوزه علمیه قم یادآورشد: مکتب فقهی آیت‌الله بروجردی مکتبی تحلیلی و تاریخی است و ایشان به عبور فقه از پاره‌ای از مقاطع تاریخی و رنگ و طعم‌هایی که در نتیجه هر عبور به خود گرفته است، نگاه پرتأمل داشتند.

وی ادامه داد: آیت‌الله بروجردی از این خاستگاه با ادبیاتی ساده ولی منسجم، تئوری‌هایی مبتنی بر نگاهی تحلیلی نسبت به تاریخ فقه همچون نظریه اجماع متلقاتی ارائه کرد.

شاخصه‌های مکتب تاریخی آیت‌الله بروجردی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: داشتن نگاه تقسیم ساز به تاریخ فقه، نگاه تمایز بخش به دوره قدما بر اساس برخورداری کتب و متون فقهی آنان از این امکان که رأی معصوم(ع) را بازنمایی می‌کنند، دستیابی به معیارهایی کاربردی جهت طبقه بندی اصحاب و فقهاء، و برگرفتن این معیارها از واقعیت‌های تاریخ فقه و کوشش برای اخراج پاره‌ای از اصول از حالت انتزاعی و نظری محض، از رهگذر بازتولید آن‌ها بر پایه تاریخ فقه و معنابخشی به آن‌ها، برخی از شاخصه‌های مکتب تاریخی آیت‌الله بروجردی است.

وی با اشاره به این که «کاربردی اندیشی» از جمله خصلت‌های مکتب آیت‌الله بروجردی است، گفت: تئوری‌ها، طرح‌ها و سبک‌هایی که ایشان ابتکار کرده اند، نوعا دارای حالت کاربرد ملموس در فقه بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics