قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نباید در نظام سازی فقهی التقاطی عمل کرد
هرگونه کمک دفاعی، مالی و غذایی به مردم یمن واجب است

آیت‌الله کعبی:

نباید در نظام سازی فقهی التقاطی عمل کرد

نماینده مجلس خبرگان گفت: نباید در نظام سازی فقهی التقاطی عمل کرد، باید از متن دین استفاده کرد و نظام موردنظر را ساخت.

به گزارش شبکه اجتهاد از مهر، نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب پایه دو و سه از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سراسر کشور به همت دبیرخانه دوره‌های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است.

آیت‌الله عباس کعبی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و نماینده مجلس خبرگان ضمن حضور در دوره «مفتاح»، در سخنانی به تعریف فقه با رویکرد نظام سازی پرداخت و چهارچوب‌های این فقه را مورد بررسی قرار داد.

وی تصریح کرد: همه قوانین و مقررات الهی که که فقیهانه آن را کشف می‌کنیم باید منجر به حیات طیبه و باعث رشد و تعالی و کمال دنیوی و اخروی فرد و جامعه شود.

کعبی تصریح کرد: اگر چنین حیات طیبه‌ای ایجاد شود، این واقعه منجر به ساخت تمدن می‌شود و ایجاد این تمدن رشد و شکوفایی جامعه را در تمامی ابعاد به همراه خواهد داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه در رویکرد نظام سازی، فقه علم بایدها و نبایدهای زندگی است، افزود: تعالی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی و پیشرفت و توسعه باید در رهگذر فقه و در چهارچوب آن باشد.

وی افزود: ساحتی که فقه نظام ساز به آن ورود می‌کند در عرصه‌های مختلف ظهور پیدا می‌کند که از جمله آنها می‌توان به جنبه‌های رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با طبیعت، رابطه انسان با سایر انسان‌ها و نهادها و… اشاره کرد.

کعبی گفت: در تنظیم رابطه انسان با خود، احکام مربوط به رشد عقلی، تزکیه نفس، عدالت، کسب دانش و عزت نفس از چهارچوب فقه عبور می‌کند و فقه باید در شفا یا دست یابی به حکم یا تولید نظریه و تمهید برای اجرای آن در عرصه زندگی بتواند ورود کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: این تعریف البته تعریفی است که از فقه مطلوب بیان می‌شود و فقه موجود با فقه مورد نظر ما تفاوت دارد، زیرا فقه امروزی دارای رویکردی فردی، جزئی و فردمحور است و رویکرد نظام ساز در آن به چشم نمی‌خورد.

کعبی در ادامه تاکید کرد: جامعیت دین، کمال دین، جهانی بودن دین و محدود به یک مکان و زمان نبودن آن، اقتضا می‌کند که دین برای هر مساله‌ای پاسخ داشته باشد.

وی افزود: فلسفه ختم نبوت هم همین است که انسان را در سطحی دید که به جایی رسیده است که می‌تواند براساس کتاب و سنت به بایدها و نبایدهای زندگی خود دست یابد و این موضوع باعث اقتضای جامعیت دین است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: هر مساله و رویدادی که در هر زمان یا هرمکانی اتفاق بیفتد، اگر آن را ارجاع دهیم به کتاب و سنت می‌توان حکم آن را یا به نحو کشف و یا از طریق دستیابی به نحو فنون فقاهت می‌توان به آن دست یافت.

آیت‌الله کعبی در پایان با اشاره به اینکه نمی‌توان در نظام سازی التقاطی عمل کرد، افزود: باید از متن دین استفاده کرد و نظام مورد نظر را ساخت، زیرا خداوند برای هر قضیه و واقعه، قانونی جعل کرده است و برای آن قانون هم دلایل و مستنداتی را ارائه نموده، پس هر واقعه‌ای اتفاق می‌افتد خالی از حکم شرعی نسیت و آن را می‌توان از کتاب و حکمت به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics