قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نباید سطح چهار را «مرحله اجتهاد» بدانیم!
جای خالی کتاب «فقه روابط عام اجتماعی» در حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه:

نباید سطح چهار را «مرحله اجتهاد» بدانیم!

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه نباید نام سطح چهار را اجتهاد بگذاریم، بلکه آن یک سطح کارشناسی ممتاز و خوب است عنوان کرد: دوره‌ای ویژه برای فارغ‌التحصیلان سطح چهار باید ایجاد شود تا آن مسیر اجتهاد را باز کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در چهارمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در مدرسه علمیه دارالشفای قم با بیان اینکه تلاشمان این بوده است که با یک نگاه متناسب با شرایط حوزه و با دیدگاه‌های رهبری، مراجع، اساتید و طلاب گام‌هایی برداشته شود گفت: از مجموعه دیدگاه‌ها در سطوح مختلف در حدود ۲ هزار ایده و طرح کوچک و بزرگ جمع‌آوری‌شده است و تلاش می‌شود طرح‌های مختلف موردتوجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز به فضل الهی چشم‌انداز حوزه در شورای عالی تصویب شده است و ۱۲ نظام جامع که سال‌ها روی آن کار شده بود با یک تمرکزی به نتیجه رسید و همچنین برنامه ۵ ساله حوزه تدوین شده است و ده‌ها طرح دیگر نیز در حال پیگیری است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هم شورای عالی حوزه و هم مرکز مدیریت مصمم هستند که گام‌های رو به جلو بردارند و گره‌های موجود را بگشایند و طرح‌های متناسب با نیازهای امروز را در بخش‌های مختلف انجام داده و به پیش ببرند.

وی تصریح کرد: ما نیازمند نقد و راهنمایی‌های منصفانه اساتید حوزه هستیم و از آن استقبال می‌کنیم و هرگز از هیچ‌گونه نقدی هراسی نداریم و آن را برای آینده حوزه مؤثر می‌دانیم.

اعرافی با بیان اینکه اهتمام به مسئله رشته‌ها و گرایش‌ها نیاز امروز جامعه ما است گفت: معتقدیم که ظرفیت عظیمی در متن حوزه آزاد وجود دارد و اگر گرایش‌هایی در آن پیدا شود برکات بسیاری خواهد داشت، اما بدون تردید به سمت رشته‌های تخصصی مناسب حرکت خواهیم کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پایان‌نامه نماد علمیت و ابعاد پژوهشی مراکز تخصصی و کل حوزه است افزود: اساتید حوزه باید پایان‌نامه را خیلی جدی بگیرند؛ رعایت استانداردها در پایان‌نامه بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن عمق و محتوای پایان‌نامه است.

مدیر حوزه‌های علمیه به طرح تشکیل گروه‌های علمی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه هیئت‌علمی به مفهوم دانشگاهی نخواهیم داشت، اما طرح ایجاد گروه‌های علمی و تربیتی در مدارس، مراکز و مؤسسات تهیه شده است و تقاضا دارم که این گروه‌ها جدی گرفته شود.

رئیس جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه نباید نام سطح چهار را اجتهاد بگذاریم، بلکه آن یک سطح کارشناسی ممتاز و خوب است عنوان کرد: دوره‌ای ویژه برای فارغ‌التحصیلان سطح چهار باید ایجاد شود تا آن مسیر اجتهاد را باز کند.

بنابر گزارش حوزه، اعرافی با بیان اینکه مراکز تخصصی نیازمند نظم و قوانین مشخص و درخوری هستند گفت: ساعت درس، میزان درس، نظم، ارائه تحقیق و پاسخگویی طلبه در مراکز تخصصی باید رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics