قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نباید «چارچوب فقاهت» عوض شود/ تحول فقط با تغییر مبانی و متون صورت نمی‌گیرد
هنوز شخصیت علمی امام برای حوزه‌‌ها روشن نشده است/ از ولایت فقیه، کبرویاً و صغرویاً امانت‌داری کنیم

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

نباید «چارچوب فقاهت» عوض شود/ تحول فقط با تغییر مبانی و متون صورت نمی‌گیرد

آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: اگر چارچوب را عوض کنیم و متون فقهی خود را کنار بگذاریم همانند برخی از مذاهب اهل سنت خواهیم شد که در برهه‌ای متون خود را کنار گذاشتند و پس از آن بود که فتواهایی عجیب و دور از انتظار از فقها و بزرگان آنها صادر می‌شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، مراسم افتتاحیه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ ظهر امروز در سالن همایش‌های این مرکز برگزار شد. آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در این مراسم با بیان این که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از روز نخست بر مباحث عمیق فقهی بنیان نهاده شده است، اظهار داشت: ما در این مرکز سعی کرده‌ایم که آموزش‌هایی قوی و عمیقی به طلاب به ویژه طلاب سطوح عالی و خارج داشته باشیم و آنها را در دوران سطح با حواشی و تقریرات دروس آشنا کنیم تا با آمادگی کامل در دوره خارج قرار بگیرند.

می‌خواهیم خلأهای فقهی را پرکنیم

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: این مرکز در یک کلمه در جست‌وجوی هویت اصلی حوزه و پر کردن خلأهای این هویت بوده است و به این نتیجه رسیده که هویت حوزه از نظرعلمی بسیار عظیم است، در همین حوزه علمای بزرگ پرورش یافته‌اند، محققان زیادی به دست آمده‌اند و نظریه پردازان فراوانی رشد کرده و در تبیین مبانی فقهی و اصولی درخشیده‌اند ولی باز کمبودهایی در فقه دیده می‌شود که باید جبران شود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر این که حوزه‌های علمیه نیاز به محققانی دارد که افق‌های جدیدی از علم را به برکت فقه ایجاد کنند، ابراز داشت: ما مدعی هستیم امروز فقه به میدان اجتماع آمده و با همین متون فقهی و اصولی که در حوزه قرار دارد و با همان روش اجتهاد جواهری می‌توانیم نیازهای روز بشر را در فقه حل کنیم.

فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی می‌گوییم فقه جواهری می‌تواند به پرسش‌های روز پاسخ دهد به این معنا نیست که با همان نتایجی که در گذشته گرفته‌ایم به استقبال مسائل جدید برویم بلکه باید فقه را در همان چارچوب قدیمی و سنتی بر مسائل روز عرضه کنیم و با تحقیق و پژوهش برای پرسش‌های جدید پاسخ‌هایی مناسب پیدا کنیم، بنابراین کسانی که می‌گویند باید متون فقهی قدیمی از حوزه کنار برود در اشتباه به سر می‌برند.

نباید چارچوب فقاهت عوض شود

وی افزود: اگر چارچوب را عوض کنیم و متون فقهی خود را کنار بگذاریم همانند برخی از مذاهب اهل سنت خواهیم شد که در برهه‌ای متون خود را کنار گذاشتند و پس از آن بود که فتواهایی عجیب و دور از انتظار از فقها و بزرگان آنها صادر می‌شد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  با تأکید بر این که ما نمی‌گوییم مسائل روز همچون شرکت‌های هرمی  و یا معاملات جدید در کتاب مکاسب شیخ انصاری آمده است، خاطرنشان کرد: در مکاسب سؤالات جدید نیست ولی قواعدی که در این کتاب بیان شده بر معاملات امروز ما صدق می‌کند به عنوان نمونه می‌توانیم درباره همین شرکت‌های هرمی بحث کنیم که آیا مصداق قمار است و یا از قبیل «اکل ما به باطل» که همگی این قواعد در فقه سنتی ما بیان شده است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: ما بزرگترین مسائل اقتصادی را می‌توانیم از فقه سنتی خود که آیات و روایات بر آن دلالت دارد استفاده کنیم، بنابراین اگر این متون کنار برود ما سرمایه‌ای نداریم تا قواعد و ضوابط احکام را از آنها به دست بیاوریم؛ بله تحول در فقه لازم است ولی تحول با عوض کردن مبانی و متون صورت نمی‌گیرد.

فاضل لنکرانی با بیان این که یکی از مسائل مورد نظر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مباحث جدید است، خاطرنشان کرد: ما در همین مرکز بهترین متون فقه پزشکی را با تکیه بر همان متون فقهی علمای بزرگ گذشته تولید کرده‌ایم و در فقه اقتصاد، فقه رسانه، فقه قضا، فقه امنیت، فقه اجتماعی و حتی فقه نفت در حال تحقیق و پژوهش هستیم و آثاری را نیز تولید کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics