قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / هلال و استهلال / استهلال ماهیانه / نتیجه گزارش‌های استهلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمری

نتیجه گزارش‌های استهلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمری

با توجّه به مطلب «پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمری» که در همین سایت منتشر شده‌بود، رؤیت هلال ماه شوّال در غروب شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ شمسی در سراسر ایران با چشم مسلّح، ممکن بود؛ امّا احتمال رؤیت آن با چشم عادی، بسیار کم بود. در غروب شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ شمسی، گروه‌های متعدّد رصدی در سراسر ایران و کشورهای اطراف برای رؤیت هلال تلاش کردند و هلال در چندین نقطه از ایران با چشم مسلّح دیده‌شد؛ امّا تا هنگام نگارش این سطور، هیچ گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح، در ایران و کشورهای مجاور به‌دست نیامده‌است.

در اینجا گزارش‌های استهلال و اطّلاعیّه‌های مراجع عظام گردآوری شده‌است؛ هر جا نیاز به ذکر نکته‌ای باشد، با عنوان «• تذکّر» گوشزد شده‌است.

یکم: اطّلاعیّۀ دفتر مقام معظّم رهبری و گزارش استهلال پایگاه ایشان
«بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملّت عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطّلاع عموم مردم شریف ایران می‌رساند بر اساس گزارش‌های متعدّد رسیده از راصدان کاردان و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شوّال المکرّم در غروب شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۱ هجری قمری، برای رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدّ ظلّه العالی) محرز شده‌است؛ بنابراین، فردا (یکشنبه) ۴ خرداد، عید سعید فطر خواهد بود.»
دفتر مقام معظّم رهبری

بخشی از گزارش استهلال ماه شوّال ۱۴۴۱ قمری منتشرشده در بخش «گزارش ماهانه استهلال» در پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری:

«ج- گزارش‌های رسیده
در همین راستا، ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسر کشور به همراه تجهیزات رصدی، در غروب روز شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجۀ آن به قرار ذیل است:
۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم مسلّح رؤیت شد:
استان تهران: امام‌زاده هاشم(ع) در ارتفاعات تهران، چیتگر
استان فارس: رصدخانۀ حرم سیّدعلاءالدین حسین(ع) در شیراز
استان اصفهان: تپۀ شهدای گمنام درچه، نجف‌آباد، شهرضا
استان بوشهر: بوشهر
استان البرز: طالقان
استان یزد:یزد، بافق
استان کرمان: کرمان، سیرجان»
• تذکّر
چنان‌که دیده می‌شود، در مناطق بالا هلال با چشم مسلّح رؤیت شده و با توجّه به اینکه این‌گونه گزارش‌ها در مقام بیان هستند، سکوت آنها دربارۀ رؤیت هلال با چشم عادی، «خبر از ناکامی تلاش‌ها و رؤیت‌نشدنِ هلال با چشم عادی» شمرده می‌شود.
برای مبنای فقهی پنجم (کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح و اشتراط اتّحاد افق)، مهمّ‌ترین منطقه از میان مناطق بالا، «شهر طالقان در استان البرز» است که با توجّه به نقشه‌های هم‌افقی، برای اثبات اوّل ماه در بیشترِ مناطق ایران مفید است؛ می‌ماند سراسرِ استان‌های «خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان»، شمال‌شرقی استان سمنان، شرق استان مازندران، و بخش‌های شمالی استان‌های «گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی» که به تصریح گزارش بالا، به‌جز استان‌های گیلان و آذربایجان غربی، در مناطقی از دیگر استان‌ها استهلال انجام شده و نتیجه این بوده که «هوا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد»؛ یعنی با چشم مسلّح نیز، رؤیت نشد؛ امّا با توجّه به نقشه‌های هم‌افقی و امکان رؤیت هلال با چشم مسلّح در سراسر ایران و حتّی مناطقی از کشورهای افغانستان و ترکمنستان، جای تردید نیست که طبق مبنای پنجم، یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ شمسی برای سراسر ایران، عید فطر است.

 

دوم: اطّلاعیّۀ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی
«بسم الله الرحمن الرحیم
به اطّلاع مؤمنین و مؤمنات می‌رساند رؤیت هلال اوّل ماه شوّال المکرّم ۱۴۴۱ طبق گزارش و اخبار موثّق، برای مرجع عالی‌قدر جهان تشیّع حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) محرز گردید؛ لذا فردا یکشنبه چهارم خرداد ماه یک‌هزار و سیصد و نود و نه، روز عید سعید فطر می‌باشد.»
دفتر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی

• تذکّر
معظّم‌له قائل به مبنای فقهی ششم (کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند) هستند.

 

سوم: اطّلاعیّۀ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی سیّدکاظم حائری
«ثبت لدى سماحه آیه الله العظمى السیّد کاظم الحسینیّ الحائریّ(دام ظلّه) هلال شهر شوّال، السبت مساء فی الجمهوریّه الإسلامیّه فی إیران، و یوم الأحد هو یوم عید الفطر المبارک فی جمیع البلاد المشترکه مع بلد الرؤیه فی جزء من اللیل؛ ففی العراق أیضاً یکون یوم الأحد هو یوم عید الفطر المبارک.
نسأل الله لنا و لکم قبول صالح الأعمال.
و قد ثبتت لدینا الرؤیه بالعین المجرّده فی مدینه بونتا بورا فی البرازیل.»
مکتب سماحه السیّد الحائریّ(دام ظلّه)

(آرشیو)

• تذکّر
معظّم‌له قائل به مبنای فقهی ششم (کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند) هستند.
همچنین به تصریح ایشان، هلال در شهر پونتا پورا (Ponta Porã) در جنوب‌غربی برزیل، با چشم غیر مسلّح رؤیت شده‌است که می‌تواند برای مقلّدان مراجعی با مبنای فقهی دوم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترک‌اند) و سوم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند) مفید باشد.

 

چهارم: اطّلاعیّۀ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی بشیرحسین نجفی
«بیان هلال شهر شوّال لسنه ۱۴۴۱ هجریّه
باسمه تعالى
نظراً لثبوت الرؤیه الشرعیّه یعلن المکتب المرکزیّ لسماحه آیه الله العظمى المرجع الدینیّ الکبیر الشیخ بشیر حسین النجفیّ(دام ظلّه الوارف) أنّ یوم غد الأحد الموافق لـ ۲۴-۵-۲۰۲۰ هو غرّه شهر شوّال لسنه ۱۴۴۱ هجریّه بالنسبه لمقلّدی سماحته(دام ظلّه) و لمقلّدی سماحه السیّد الخوئیّ(رضوان الله تعالى علیه).
نسأل الله تعالى لکم قبول الأعمال و الطاعات و نسألکم الدعاء.»
مکتب المرجع الدینیّ سماحه آیه الله العظمى الشیخ بشیر حسین النجفیّ(دام ظلّه)

(آرشیو)

• تذکّر
معظّم‌له قائل به مبنای فقهی چهارم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در هر نقطه‌ای برای همۀ نقاط زمین) هستند.

 

پنجم: اطّلاعیّۀ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی
«اطّلاعیّۀ دفتر پیرامون عدم رؤیت هلال ماه
به اطّلاع مؤمنین خداجوی می‌رساند که رؤیت هلال ماه در شامگاه شنبه سوم خرداد، برای حضرت آیت‌الله العظمی صافی ثابت نگردیده‌است.»
پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

(آرشیو)

• تذکّر
معظّم‌له قائل به مبنای فقهی سوم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند) هستند.

 

ششم: اطّلاعیّۀ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی
«رؤیت هلال ماه شوّال المکرّم ۱۴۴۱ قمری
بسم الله الرحمن الرحیم
أسعد الله أیّامکم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطّلاع می‌رساند: بنا بر شهادت شهود موثّق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوّال رؤیت شده‌است؛ بنابراین، یکشنبه اوّل ماه شوّال ۱۴۴۱ هجری قمری و عید سعید فطر می‌باشد.»
دفتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی(مدّ ظلّه العالی)

• تذکّر
معظّم‌له قائل به مبنای فقهی دوم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترک‌اند) هستند.

 

هفتم: اطّلاعیّۀ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی سیّدمحمّدتقی مدرّسی
«إعلان هامّ
بسم الله الرحمن الرحیم
نظراً لعدم ثبوت رؤیه هلال شهر شوّال لیله الأحد بعد التحرّی و التدقیق، یعلن مکتب المرجع المدرّسیّ أنَّ یوم غد الأحد هو المتمّم لشهر رمضان المبارک و یکون یوم الإثنین عید الفطر فی العراق و المناطق المجاوره له، إن شاء الله.»
سماحه المرجع المدرّسیّ

• تذکّر
معظّم‌له قائل به مبنای فقهی یکم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتّحاد افق) هستند.

 

هشتم: اطّلاعیّۀ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی
«بیانیّۀ دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی دربارۀ رؤیت هلال ماه شوّال
از نظر حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(دام ظلّه) ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده‌شدن ماه با چشم عادی است؛ بنابراین، اگر برای هر کدام از مقلّدین، قابلیّت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقۀ مکلّف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده‌است و کسانی که برایشان ثابت نشود، فردا را باید روزه بگیرند.
همچنین اندازۀ هلال ماه و بزرگی آن هنگام غروب یکشنبه، شرعاً اثبات نمی‌کند که آن روز، اوّل ماه بوده‌است.»
پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(دام ظلّه)

• تذکّر
معظّم‌له قائل به مبنای فقهی یکم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتّحاد افق) هستند.

 

نهم: اطّلاعیّه‌های دفتر حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی
«بسم الله الرحمن الرحیم
یعلن مکتب سماحه السیّد السیستانیّ(دام ظلّه) فی النجف الأشرف للمؤمنین الکرام بأنّه قد تمّ التحرّی عن هلال شهر شوّال المکرّم بعد غروب الشمس من هذا الیوم السبت (۲۹ شهر رمضان المبارک عام ۱۴۴۱)، و لم تثبت رؤیه الهلال بالعین المجرّده فی العراق و المناطق المجاوره له، و إن کان من المتوقّع أن یرى فی اللیله القادمه مرتفعاً و واضحاً جدّاً و لکن لا دلاله فی ذلک على أنّه سیکون للیلتین.
و حیث أنّ فتوى سماحه السیّد(دام ظلّه) هی أنّ أوّل الشهر فی کلّ منطقه یتبع امکانیّه رؤیه الهلال بالعین المجرّده فی تلک المنطقه أو حوالیها، و لا یثبت بالتمکّن من رؤیته بالأدوات المقرّبه أو فی مناطق أخرى من العالم، فإنّ یوم غدٍ الأحد یکون مکمّلاً لعدّه شهر رمضان المبارک و سیکون یوم الإثنین هو یوم عید الفطر السعید.
نسأل الله تعالى أن یتقبّل من الجمیع صالح أعمالهم و یبارک لهم فی عیدهم، و یعید هذه المناسبه السعیده على جمیع المسلمین بالخیر و الیمن و البرکات، إنّه سمیع مجیب.»
مکتب السیّد السیستانیّ(دام ظلّه) – النجف الأشرف

(آرشیو)

«باسمه تعالی
رؤیت هلال ماه شوّال با چشم غیر مسلّح نزد آقای سیستانی(مدّ ظلّه) ثابت نگردید؛ بنابراین، فردا یکشنبه سی‌ام ماه رمضان و دوشنبه اوّل ماه شوّال خواهد بود.»
دفتر آقاى سیستانی(مدّ ظلّه)

(آرشیو)

• تذکّر
چنان‌که در اطّلاعیّۀ بخش عربی سایت ایشان آمده، معظّم‌له قائل به مبنای فقهی یکم (لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتّحاد افق) هستند.
همچنین اشاره شده که انتظار می‌رود هلال در غروب یکشنبه (۴ خرداد ۱۳۹۹ شمسی) با ارتفاع و وضوح زیاد دیده‌شود؛ امّا این نشانه‌ها دلیل نمی‌شود که هلال برای شبِ دوم ماه است.

 

دهم: گزارش‌های پراکندۀ استهلال در دیگر کشورها
بنا به گزارش «مرکز الفلک الدولیّ» در غروب شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ شمسی برابر با ۲۳ می ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوّال در مناطق زیر رؤیت شده‌است:

۱. مناطق رؤیت‌شده با چشم مسلّح:
شهر کوینین در شمال‌شرقی الجزایر، شهر ناظور در شمال‌شرقی مراکش، شهر طنجه در شمال مراکش، شهر محمّدیّه در شمال‌غربی مراکش، شهر جدّه در عربستان سعودی، شهر شهرضا در ایران، شهر جرودونگ در شمال برونئی، شهر مقیبله در فلسطین، شهر لابوآن در مالزی شرقی.
۲. مناطق رؤیت‌شده با چشم غیر مسلّح:
شهر کوینین در شمال‌شرقی الجزایر، شهر ناظور در شمال‌شرقی مراکش، شهر محمّدیّه در شمال‌غربی مراکش.
• تذکّر
این نگارنده از صحّتِ رصد و وثاقتِ راصدان، آگاهی ندارد.

۲ دیدگاه

  1. حسن فیروزخانی

    با سلام با این اختلاف نظرها وظیفه مردم چیست؟ چگونه می توان این اختلافها را جمع کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics