قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نخستین سفر پاپ به امارات و عربستان در میان انتقادات بر سر جنگ یمن
نخستین سفر پاپ به امارات و عربستان در میان انتقادات بر سر جنگ یمن

گزارش تحلیلی؛

نخستین سفر پاپ به امارات و عربستان در میان انتقادات بر سر جنگ یمن

پاپ فرانسیس نخستین پاپ است که طی روزهای پیش‌رو از عربستان دیدار خواهد کرد و دیدار او از ابوظبی با هدف “ترویج صلح” در حالی صورت می‌گیرد که یمن با جنگی خونین از سوی این دو متحد عربی روبه‌رو است.

شبکه اجتهاد: محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دعوت کرده که از امارات دیدار و در نشست بین‌المللی ادیان که به عنوان بخشی از برنامه امارات برای سال «تحمل» (انعطاف‌پذیری) برگزار می‌شود، شرکت کند. فرانسیس اما به دلیل نقش امارات در جنگ یمن به عنوان بخشی از ائتلاف عربستان علیه حوثی‌ها، برای این دیدار دو روزه با انتقاداتی روبه‌رو است.

پاپ که وارد ابوظبی شد، با ولیعهد این کشور گفت‌وگو و در نشست ادیان سخنرانی کرد. او همچنین مراسم عشای ربانی را در یک استادیوم ورزشی برگزار خواهد کرد و با احمد الطیب، شیخ الازهر سنگ بنای تأسیس یک مسجد و کلیسای تازه را خواهد گذاشت. این دو رهبر دینی همچنین توافق جهانی «صلح، برادری و احترام متقابل را به نیابت از میلیاردها پیرو دین خود در سراسر جهان» امضا خواهند کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، پاپ فرانسیس پیش از سفر خود در ویدئویی اظهار کرد، امارات به دنبال تبدیل شدن به «الگوی همزیستی، برادری و رویارویی تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف» است. او با اشاره به اینکه «همه ما با وجود تفاوت‌هایمان برادران و خواهران یکدیگر هستیم» گفت، به دنبال آن است که «برگ جدیدی در تاریخ روابط ادیان رقم بزند».

پل هیندر، رهبر کلیسای امارات، بحرین، عمان، قطر، عربستان و یمن در گفت‌وگو با یک مجله کاتولیک گفت: بی شک دیدار پاپ فرانسیس از امارات امری تاریخی خواهد بود زیرا یک پاپ هرگز پیش از این به عربستان نیامده و تا مدتی قبل چنین اقدامی غیرقابل تصور بود. مسیحیان حوزه خلیج فارس مدت‌ها منتظر چنین دیداری بوده‌اند.

دیدار پاپ و شیخ الازهر در ابوظبی

همچنین الازهر در بیانیه‌ای تاکید کرد: شیخ احمد شیخ الازهر و رئیس شورای حکمای مسلمان و پاپ فرانسیس در زمینه ایجاد روابط برادرانه عمیق مبتنی بر همگرایی ذهنی، ایمان عمیق به ارزش‌های انسانی برگرفته از ارزش‌های ادیان، تلاش برای تقویت پل‌های گفتگو و همزیستی میان انسان‌ها موفق عمل کردند.

 الازهر در این بیانیه که به مناسبت دیدار تاریخی میان شیخ احمد طیب و پاپ فرانسیس در ابوظبی صادر شده، عنوان کرد: رابطه میان الازهر و واتیکان در سال‌های اخیر شاهد حرکت بی سابقه‌ای بوده است که با تبریک شیخ احمد طیب به وی در زمان تصدی ریاست کلیسای کاتولیک آغاز شد.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه از سرگیری روابط میان الازهر و واتیکان مرهون گام‌های مثبت و جدی واتیکان است که به وضوح نشان دهنده احترام به اسلام و مسلمانان است، آمده است: محور دیدار احمد طیب و پاپ، هماهنگی تلاش‌ها به منظور تقویت ارزش‌های صلح و ترویج فرهنگ گفتگو، تسامح، همزیستی میان ملت‌های مختلف، حفظ انسان از خشونت، افراط، فقرو بیماری است به طوری که در زمینه سعادت بشریت، مبارزه با فقر و جهل و بیماری، بار سنگینی بر دوش نهادهای دینی نظیر الازهر و واتیکان است.

کتفرانس جهانی برادری انسانی یک‌شنبه گذشته با حضور شیخ الازهر و پاپ واتیکان در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی آغاز به کار کرد.

براساس این گزارش به نقل از اسکای نیوز عربی، «شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان» وزیر تسامح امارات در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: این کنفرانس رویدادی چند فرهنگی است که نسبت به برادری و گفتگو ترغیب می‌کند.

تأکید بر همزیستی ادیان در دیدار پاپ و شیخ الازهر

شیخ الازهر در دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در ابوظبی، پایتخت امارات ضمن تأکید بر ضرورت هم‌زیستی بین ادیان از مسلمانان جهان خواست تا از مسیحیان به عنوان بخشی از مردم کشور و سرزمین خود حمایت کنند.

وی خطاب به مسلمانان گفت: در هر جا که هستید، پیوسته از هموطنان مسیحی خود استقبال کنید، زیرا آنها برادران ما هستند.

الطیب در ادامه خطاب به مسلمانان ساکن غرب ضمن تشویق آنها به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با مسیحیان و پیروان دیگر ادیان گفت: تلاش کنید که هویت دینی‌تان را حفظ کنید و به قوانین این جوامع احترام بگذارید و برای برقراری امنیت این جوامع به عنوان یک مسئولیت شرعی بکوشید.

امضای سند جهانی صلح توسط شیخ الازهر و پاپ واتیکان

شیخ الازهر و پاپ واتیکان در جریان این سفر، سند جهانی «صلح و همزیستی مسالمت آمیز» میان ادیان مختلف را امضا کردند. این سند در برگیرنده بندهایی مربوط به تقویت گفتگوها و نزدیکی میان ادیان مختلف در سایه افزایش سخنان نژاد پرستانه و پر رنگ شدن جلوه های زندگی مادی است.

یادآوری می‌شود، شیخ الازهر و پاپ واتیکان در حالی به امارات سفر کرده‌اند که انتقادهای شدید در خصوص این سفر به آنها وارد شده است چرا که امارات از طریق مشارکت در ائتلاف متجاوز سعودی در کشتار زنان و کودکان یمنی دست دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics