قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظر آیات نوری همدانی و علوی گرگانی درباره روزه ماه رمضان در ایام کرونا

در پاسخ به استفتائی بیان شد:

نظر آیات نوری همدانی و علوی گرگانی درباره روزه ماه رمضان در ایام کرونا

آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله علوی گرگانی در پاسخ به استفتائی، نظر فقهی خود را درباره روزه ماه مبارک رمضان در ایام شیوع کرونا اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی به استفتاء چگونگی روزه مومنین در ماه مبارک رمضان با توجه به بیماری کرونا که متن آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

در روزهای اخیر مکرر عرض شد که روزه یکی از اعمال واجبی است که برای افرادی که شرایط دارند واجب است مگر اینکه در سفر و یا بیمار باشد و یا اینکه در وضعیتی باشد که اگر روزه بگیرد خوف آن را داشته باشد که بیمار شود و یا بیماریش تشدید گردد.

به نظر اینجانب ملاک خوف از بیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشک متعهد و متدین تشخیص دهد و در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر بگیرد عمل حرام انجام داده است.

همانطور که اگر سالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد واجب است بگیرد و ترک آن کفاره دارد و اگر کسی هم به هر عنوان نمی تواند روزه بگیرد حق روزه خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است.

همچنین، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در پاسخ به سؤالی، نظر فقهی خود را درباره روزه ماه مبارک رمضان در ایام شیوع کرونا اعلام کرد که پرسش و پاسخ مطرح شده بدین شرح است:

سوال: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه پزشکان به مصرف مداوم آب تا گلو خشک نشود (زیرا خشکی گلو ابتلاء به بیماری را آسان می‌کند) و جلوگیری از ضعیف شدن بدن، روزه ماه مبارک رمضان امسال چه حکمی دارد؟

پاسخ: روزه از تکالیف واجب الهی است که به‌راحتی از عهده مکلف ساقط نمی‌شود لذا نمی‌توان به‌صرف احتمال ضرر آن را ساقط دانست ولی اگر فردی با نظر پزشکان متخصص ظن قوی عقلایی می‌دهد که روزه باعث تشدید بیماری و یا مبتلاء شدن به این بیماری می‌شود می‌تواند روزه نگیرد و بعداً باید قضای آن را به‌جا آورد و نباید این موضوع بهانه‌ای برای فرار از روزه گرفتن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics