قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی به تازهای نشر مؤسسه دارالحدیث
نگاهی به تازهای نشر مؤسسه دارالحدیث

معرفی کتاب؛

نگاهی به تازهای نشر مؤسسه دارالحدیث

کتاب‌های «آشنایی با دانش و منابع رجالی»، «کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی»، «رجال کاربردی» و «رابطه قرآن و سنت» در شش‌ماه دوم سال ۹۸ از سوی انتشارات مؤسسه دارالحدیث چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحدیث قم در جهت ساماندهی احادیث و ترویج معارف حدیثی به عنوان نخستین مجموعه مستقل حدیث پژوهى در جهان تشیّع، درباره حدیث و مسائل مربوط به آن، فعالیت مى‏‌کند. آنچه در ذیل می‌آید معرفی آخرین پژوهش‌های منتشر شده از سوی این نهاد علمی می‌باشد.

«آشنایی با دانش و منابع رجالی»

کتاب «آشنایی با دانش و منابع رجالی»، نوشته روح‌الله شهیدی از سوی انتشارات دارالحدیث به‌تازگی منتشر شد. این کتاب نخستین گام در بازشناخت دانش دانش رجال، برای دانشجویان گرایش حدیث است و این مقصود را در دو بخش دنبال می‌کند.

بخش نخست (آشنایی با کلیات علم رجال) است، علم رجال چیست و چه موضوعی دارد، چه اهداف و رسالت‌هایی را دنبال می‌کند، چرا پرداختن به راوی شناسی ضرورت دارد، در هندسه دانش‌های حدیثی چه جایگاهی دارد، چه تمایزی با دانش‌های تاریخ انساب و تراجم دارد و به لحاظ تاریخی نخستین گام‌ها‌و زمینه پیدایش علم رجال در شیعه چه بود و چگونه بوده است؟ در این درس‌ها‌ دانشجو با شاکله کلی علم رجال آشنا می‌شود.

دومین بخش کتاب به بازشناخت مهم ترین منابع رجالی می‌پردازد. این منابع عبارتند از اصول اولیه رجلالیه، اصول ثانویه رجالی، جوامع رجالی، کتاب‌های تحقیقی رجالی و نرم افزار‌های رجالی.

این کتاب در هجده فصل(درس) سامان یافته که بخشی از دروس آن عبارتند از: اصول اولیه رجالی، اصول صانویه رجالی، جوامع رجالی، کتاب‌های تحقیقی رجالی، نرم افزار‌های رجالی.

چاپ اول کتاب «آشنایی با دانش و منابع رجالی»، نوشته روح الله شهیدی استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران در شمارگان ۵۰۰ نسخه جلد نرم در ۳۱۶ صفحه و بهای ۳۸ هزار توامن پاییز ۹۸ از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

«کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی»

همچنین، چاپ اول کتاب «کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی» نوشته ابراهیم شفیعی سروستانی از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شد. این کتاب، متن آموزشی درس «کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی» است که در برنامه درسی تجمیع و بازنگری شده دوره کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث به عنوان یکی از دروس پایه در دو واحد درسی پیش بینی شده است.

نویسنده ابراز امیدواری کرده این کتاب راهگشای دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث برای ورود همراه با شناخت کامل به حوزه فقه و حقوق اسلامی و مطالعه و بررسی متون قرآنی و روایی مرتبط با این حوزه باشد. این کتاب در قالب مجموعه متون درسی متنا گردآوری شده و در دو فصل ارائه شده است: کلیات و مبانی فقه، کلیات و مبانی حقوق اسلامی.

چاپ اول کتاب «کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی» نوشته ابراهیم شفیعی سروستانی در ۱۴۴ صفحه جلد نرم و بهای ۱۸ هزار تومان از سوی انتشارات دارالحدیث به زیور طبع آراسته گردیده است.

«رجال کاربردی»

کتاب «رجال کاربردی با تکیه بر سندشناسی» نوشته مهدی غلامعلی با هدف آموزش شیوه بررسی اسناد در قالب رجال کاربردی تدوین شده است. درس نامه رجال کاربردی، از پنج بخش و شانزده درس تشکیل شده است. پنج عنوان عبارت است از: کلیات و مفاهیم، اتصال سند، هویت شناسی راویان، بازشناسی احوال راویان و اعتبار سنجی اسناد.

شناسایی افرادی که گفتار و رفتار معصومان (ع) را گزارش کرده‌اند و شناخت چگونگی ارتباط آنان با یکدیگر به عهده دانش رجال است. این کتاب با استفاده از فنون مختلف این دانش به ویژه سندشناسی و علم طبقات، روش‌های کاربردی متنوعی را برای شناسایی این افراد و اعتبار سنجی سند شکل گرفته از آنان ارایه داده است.

تطبیق این روش‌ها‌بر اسناد پر تکرار کتاب شریف کافی، دیگر ویژگی این کتاب است که به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند اسناد صدها حدیث را اعتبارسنجی کنند.

چاپ اول کتاب «رجال کاربردی با تکیه بر سندشناسی» نوشته مهدی غلامعلی استادیار دانشگاه قرآن و حدیث،به زبان فارسی جلد نرم در ۲۳۱ صفحه و بهای ۳۲ هزار تومان از سوی انتشارات دارالحدیث عرضه شده است.

«رابطه قرآن و سنت»

کتاب رابطه قرآن و سنت نوشته حجت‌الاسلام علی نصیری مدرس حوزه و دانشگاه، به سفارش دانشگاه قرآن و حدیث در انتشارات دارالحدیث منتشر شده است. کتاب رابطه قرآن و سنت نیز به عنوان متن درسی دوره کارشناسی در مراکز آموزشی تدریس خواهد شد.

کتاب رابطه قرآن و سنت پانزده سرفصل با عناوینی چون: جایگاه قرآن در زمینه دین شناخت، ماهیت و ویژگی‌های قرآن، جایگاه سنت در زمینه دین شناخت، منابع سنت، عدم نیاز به سنت (قرآن بسندگی)، دلایل نظریه عدم نیاز به سنت و نقد آنها، دلایل نظریه عدم نیاز به سنت و نقد آنها، فرآیند عرضه احادیث به قرآن،گونه شناسی روایات تفسیری، روایات تفسیری و تبیین فضای نزول آیات، روایات تفسیری و تبیین مفاهیم آیات، روایات تفسیری، تقیید و تخصیص آیات، روایات تفسیری و تبیین ناسخ و منسوخ، روایات تفسیری و تاویل متشابهات و روایات تفسیری و جَری و تطبیق؛ دارد که هرکدام در بخش‌های مجزا به بررسی رابطه قرآن و سنت در دین اسلام می‌پردازد.

مؤلف در مقدمه کتاب رابطه قرآن و سنت با بیانی ساده و قابل فهم هدف از تالیف این اثر را این‌گونه بیان می‌کند: با توجه به جایگاه و نقش بسیار مهم دو منبع قرآن و سنت در شناخت اسلام و پاسخگویی آنها به همه نیازها و ضرورت‌های عصر، بازپژوهشی هر یک از این دو منبع و نیز واکاوی چگونگی تعامل آنها نسبت به یکدیگر امری اجتناب ناپذیر است و براین اساس، قرآن و سنت را باید مانند دو فصل اساسی کتاب دین شناخت دانست که در کنار یکدیگر و در تعاملی متقابل، آموزه‌های دینی را بازتاب می‌دهند.

گفتنی است، کتاب «درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی» نوشته علیرضا بهرامی؛ کتاب «تدوین مداخلات روانشناختی مراحل و شیوه‌ها» با قلم علی صادقی سرشت؛ کتاب «جریان شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانه مدرسه کوفه و بغداد)» نوشته سید اکبر موسوی تنیانی؛ کتاب «آموزه أمر بین أمرین در اندیشه امامیه نخستین» نوشته سید حسن طالقانی؛ کتاب قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی به قلم رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور؛ کتاب «درآمدی بر کلیات تفسیر سور منتخب» نوشته حسین تقی‌پور؛ کتاب «درآمدی بر روان‌ شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی» تألیف حمید رفیعی هنر؛ برخی دیگر از منشورات مؤسسه دارالحدیث در سال ۹۸ می‌باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه آثار یادشده می‌توانند به فروشگاه انتشارات مؤسسه دارالحدیث (اینجا) مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۴۰۵۴۵-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics