قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی به «مأخذشناسی وقف»؛ اثر شایسته تحسین کتاب سال حوزه
نگاهی به «ماخذشناسی وقف»؛ اثر شایسته تحسین کتاب سال حوزه

معرفی کتاب؛

نگاهی به «مأخذشناسی وقف»؛ اثر شایسته تحسین کتاب سال حوزه

«مأخذشناسی وقف» تمامی نوشتارهای موجود درباره «وقف» را که شامل ۶ هزار و ۲۹۳ مدرک به‌صورت کتاب، مقاله، پایان‌نامه و نسخه خطی، به زبان فارسی و عربی و اردو تا پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی است در شش قالب عنوان اثر، نویسنده، سال انتشار، زبان، نوع اثر، مکان نگهداری و موضوع ارائه کرده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «ماخذشناسی وقف» تالیف حجت‌الاسلام دکتر سیداحمد سجادی جزی که به همت موسسه خانه کتاب منتشر شده، در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه به‌عنوان اثر شایسته تحسین معرفی شد.

بنابراین گزارش، «مأخذشناسی وقف» تمامی نوشتارهای موجود درباره «وقف» را که شامل ۶ هزار و ۲۹۳ مدرک به‌صورت کتاب، مقاله، پایان‌نامه و نسخه خطی، به زبان فارسی و عربی و اردو تا پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی است در شش قالب عنوان اثر، نویسنده، سال انتشار، زبان، نوع اثر، مکان نگهداری و موضوع ارائه کرده است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب به قلم سید احمد سجادی جزی، آمده است: «در این نگارش سعی شده تمامی نوشتارهای موجود درباره «وقف» تا پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی در قالب‌هایی مختلف و به زبان فارسی و عربی و اردو، منعکس شود و حتی مطالبی‌اندک در حد چند صفحه که در کتابی حجیم ولی منبع از وقف بیان شده، به صورت «بخشی از کتاب» ارائه گردد و موضوعات مطرح شده در آن گفتار وقفی بیان شود تا مخاطب به ابعاد نوشتار واقف شده و برای تفصیل مطلب به نوشتار مراجعه کند.

کتابشناسی وقف می‌تواند با معرفی آثار نگاشته شده، راهنمایی جدی و عملی از تمام اقدامات و تجربه‌ها و ابتکارات نگارشی در مقوله وقف و بازگو کننده دغدغه‌های فکری‌ای باشد که در جهان اسلام در بستر وقف جریان داشته و بیانگر حرکت‌های یکپارچه‌اندیشمندان اسلامی در وادی وقف است».

همچنین در مقدمه‌ای که مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، بر این کتاب نوشته، می‌خوانیم: «تا پیش از انتشار «مأخذشناسی وقف»، از میان تمام کتابشناسی‌های منتشر شده در ایران، کتاب «وقف در آیینه آثار» جامع‌ترین کتاب پیرامون منابع منتشر شده در موضوع «وقف» به شمار می‌آید که طی آن ۱۸۰۴ عنوان کتاب، مقاله و پایان‌نامه که در موضوع وقف به نگارش درآمده است، ذکر شده است. اما «مأخذشناسی وقف» در حال حاضر جامع‌ترین کتاب نگاشته شده در این موضوع است که به همت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد سجادی جزی به نگارش درآمده و طی آن ۶۲۳۹ مدرک مشتمل بر کتاب، پایان‌نامه، مقاله و … به زبان‌های مختلف گردآوری شده و در هر مدخل ضمن اشاره به موضوعات، منابعی که می‌توان اثر را در آن بازیابی کرد اشاره شده است و در حقیقت فهرستگانی کامل از آثار منتشر شده درباره «وقف» است».

«مأخذشناسی وقف» در ۱۳۹۰ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به بهای ۷۵ هزار تومان، سال گذشته از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نگاهی به «ماخذشناسی وقف»؛ اثر شایسته تحسین کتاب سال حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics