قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی به هشتمین شماره دوماهنامه «تقریرات»

تازه‌های نشر؛

نگاهی به هشتمین شماره دوماهنامه «تقریرات»

هشتمین شماره مجله تقریرات با ویژه‌نامه‌هایی در موضوع «تاسیس حوزه علمیه قم» و «بررسی گذشته، حال و آینده حوزه» منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، هشتمین شماره دوماهنامه فرهنگی تقریرات در آستانه نوروز ۹۸ منتشر شد. این شماره از تقریرات به مناسبت صدمین سال قمری تأسیس حوزه معاصر قم به بررسی چرایی تأسیس و کارکردهای اجتماعی، دینی و سیاسی حوزه علمیه قم در قرن اخیر پرداخته است.

در گزارش تفصیلی و مستند این مجله، به رفتارشناسی دو زعیم مشهور حوزه قم؛ حضرات آیات عبدالکریم حائری یزدی و سید حسین بروجردی پرداخته شده و روابط علمای بزرگ قم با حاکمان تهران‌نشین در قرن اخیر، از جمله چالش بر سر حقوق زنان و کشاورزان مورد کند و کاو قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش چنین آمده است: نگرانی حکومت پهلوی از قمی‌ها مدام افزایش می‌یافت و هر سال تعدادی از طلاب و استادان حوزه گرفتار حبس و تبعید و تعقیب می‌شدند. محمدرضا شاه همان خطای راهبردی پدرش را مرتکب شد؛ پدرش بر سر قانون لباس متحدالشکل به جان مذهبی‌ها و روحانیون افتاد، ده‌ها معترض را به کام مرگ فرستاد و قدر رفتار مداراگرانه آیات عظام حائری یزدی و میرزای نائینی را ندانست. پهلوی دوم نیز در آغاز سومین دهه سلطنتش به جان مذهبی‌ها و روحانیون افتاد و معترضان را به خاک و خون کشید تا خود را همچون پدرش مدافع آزادی زنان جلوه دهد. پهلوی پدر بر سر مسأله پیش پا افتاده‌ای چون لباس و کلاه بدنام تاریخ شد و پهلوی پسر نیز بر سر حق رأی زنان. در حالی که هر دو مشکل، لاینحل نبود و مخالفان هر دو شاه پهلوی، چند سال بعد بدون چالش خاصی با تغییر لباس و آزادی سیاسی زنان کنار آمدند. سال ۵۷ هیچ مجتهدی با حضور زنان در تظاهرات، انتخابات و نمایندگی در مجلس مخالفت نکرد و فقط بدنامی تاریخی برای سرکوبگری پهلوی پدر و پسر ثبت شد».

در این شماره همچنین یادداشت‌هایی به قلم پژوهشگران جامعه‌شناسی، حقوق و علوم سیاسی درباره گذشته و آینده حوزه قم آمده و مصاحبه‌ای از مرحوم بسته‌نگار (داماد آیت‌الله طالقانی) منتشر شده که به نقش پیشروی امام خمینی در استیفای حقوق زنان در نیم قرن گذشته اشاره کرده است.

در ابتدای مجله نیز مانند هر شماره، «تقریرات گعده» آمده که دربرگیرنده نکاتی خواندنی از جلسات آزاد علمی آیت‌الله‌ سیدموسی شبیری زنجانی در قم است.

بنابر گزارش فارس، شماره هشتم تقریرات به دلیل گرانی کاغذ و چاپ در تیراژ و حجم محدودتری با قیمت ۷ هزار تومان منتشر شده و توزیع آن به صورت محدود در قم و مشهد آغاز شده است.

نگاهی به هشتمین شماره دوماهنامه «تقریرات»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics