قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نیازمند فقهی جدید مبتنی بر مشترکات و مسایل روز جهان اسلام هستیم
نیازمند فقهی جدید مبتنی بر مشترکات و مسایل روز جهان اسلام هستیم

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی:

نیازمند فقهی جدید مبتنی بر مشترکات و مسایل روز جهان اسلام هستیم

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: ما احتیاج به یک فقه جدید داریم که مبتنی بر مشترکات و مسائل روز جهان اسلام و عرصه بین الملل باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، ماموستا عبدالسلام کریمی در سومین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در ارومیه، گفت: ما احتیاج به یک فقه جدید داریم، نه آنکه فقه‌های فعلی را کنار بگذاریم، ما درکنار این فقه‌ها در سطح جهان اسلام نیازمند فقهی هستیم که شیعه و سنی را تفکیک نکند و نیز چشمداشتی به قومیت‌ها و جغرافیای کشورها نداشته باشد و مبتنی بر مشترکات و مسائل روز جهان اسلام و عرصه بین الملل باشد.

وی با بیان اینکه اختلافات جزئی و در فتاوای فقهی است ما در اصول و ریشه هیچ اختلافی نداریم، باید بذرهای اختلاف را بخشکانیم، عنوان کرد: بیانات و رفتارهای ما باید طوری باشد که دوست را خوشحال و دشمن را ناراحت کند، تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقاست؛ ما باید بر مشترکات تاکید کنیم و ابهام موجود در اختلافات را بعد از رسول (ص) از اولی الامر پیگیری کنیم.

کریمی بر ضرورت وحدت بین مسلمان تاکید کرد و گفت: رفتار، حرکات و استنتاجات علما باید مبتنی بر تبیین و تحقیق باشد تا جهالت و عداوت از بین برود، اگر باورها را اصلاح کنیم اعمال ما درست می‌شود، چرا که عمل ما ناشی از عمل ماست.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب ادامه داد: ما باید به جوهر دین بپردازیم که در اصول آن همه مشترک هستیم؛ همه ما اهل محبت، دین، تحقیق و پژوهش و.. هستیم؛ دین ما دین تشخیص است که باید آن را علنی و همگانی کنیم.

کریمی افزود: ما احتیاج به یک فقه جدید داریم که مصالح کل عالم اسلام را در نظر بگیرد و مبتنی بر مسائل روز باشد و یک صدا و یک عمل را از خود نشان دهیم چرا که ما مشترکات زیادی داریم و این فقه نباید بین ترک و کرد و بلوچ و … فرقی داشته باشد.

وی تاکید کرد: برای ایجاد وحدت ما باید به قرآن و سنت و مراجع، مراجعه کنیم و بذرهای اختلافات را بخشکانیم و در حقانیت خود متحد باشیم و در مقابل دشمن بایستیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب تصریح کرد: تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقاست؛ ما باید بر مشترکات تاکید کنیم و ابهام موجود در اختلافات را بعد از رسول (ص) از اولی الامر پیگیری کنیم. نقد ما و رفتار ما نباید جوری باشد که موجب شادی دشمن شود. اگر دشمن از نظرات ما خوشحال شدند بدانید که شیطانی است./ مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics