قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اجتهاد و اصول فقه / نیمی از آثار فقهی اسیر زندان موزه‌ها
اشکوری، سیدصادق
اشکوری، سیدصادق

نیمی از آثار فقهی اسیر زندان موزه‌ها

رسا: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق اشکوری، در اولین جلسه از دوره آموزشی نسخه‌های خطی، به فواید و آثار نگهداری و تحقیق درباره نسخ خطی پرداخت.

وی افزود: امروز دنیا به اهمیت تاریخ علم پی برده است و دانشکده‌هایی با این موضوع فعالیت می‌کنند، اما متأسفانه در ایران هنوز بحث تاریخ علم جایگاه خودش را پیدا نکرده است.

این نسخه‌شناس و مترجم ضمن ابراز تأسف از غفلت مسلمین نسبت به تاریخ علم، با اشاره به فرهنگ وِبستر که یکی از فرهنگ‌های دانشگاهی اروپاست، خاطرنشان کرد: این فرهنگ تاریخ تولد واژه‌های واردشده به زبان انگلیسی و تغییر معناییِ این واژگان در طول تاریخ را به دقت مورد بررسی قرار داده است و این، بدون مطالعه دقیق متون آکادمیک و اصلی علوم محقق نخواهد شد؛ این در حالی است که که ما هنوز از کتب اربعه شیعه به جز اصول کافی یک تصحیح کامل و جامعی نداریم.

وی به عنوان یک نمونه عینی با اشاره به این‌که هنوز بیش از نیمی از متون فقهی چاپ نشده است، ابراز داشت: این به معنای این است که هزاران مسأله فقهی هنوز در معرض سنجش فقها قرار نگرفته است و چون چرخه تاریخ علمِ فقه و پیشینه آن کامل نشده است ممکن است فتوای فقیه دقیق نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اشکوری افزود: در چرخه تاریخ علم باید هزاران متن با دقت بررسی و واکاوی شود تا بتوان ضمن آگاهی از تاریخ و تحولات یک علم، جایگاه کنونی خود را در آن علم بشناسیم.

رییس مرکز تولید علم و فرهنگ، داشتن چشم‌انداز و برنامه‌ریزی برای آینده یک علم بدون توجه به پیشینه آن علم را برنامه‌ای ناقص دانست و گفت: توجه به گذشته یک علم، تصمیم‌گیری ما را درباره آن علم دقیق‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر خواهد کرد؛ اگر از عقبه‌های علمی خود غافل باشیم نمی‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی و نقشه ترسیم کنیم.

وی صحبت‌هایی چون «تاریخ مصرف نسخه‌های خطی گذشته است»، «در عصر ارتباطات و اطلاعات احیای نسخه‌های خطی نبش قبر است» و «نسخه‌های خطی فقط مصرف موزه‌ای دارد» آن هم از سوی قشر تحصیل‌کرده بسیار آزاردهنده توصیف کرد و اظهار داشت: علم، ابزار نیست که با گذشت زمان کهنه و فرسوده شود، علم، آگاهی و تجربه هزاران سالِ بشر است که در تنها قالب موجود یعنی کتاب عرضه شده و به دست ما رسیده است؛ نسخه‌های خطی حاصل آگاهی و تجربه‌هایی است که به دنبال آن هستیم و هرچه بیشتر از آن استفاده کنیم متمدن‌تر خواهیم بود و نقشه راه آینده‌مان را بهتر ترسیم خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اشکوری، «موقعیت‌یابی در دنیای تمدن» را از دیگر فواید نسخه‌های خطی برشمرد و گفت: آگاهی نسبت به «اوج و فرود»، «تغییروتحول»، «جابه‌جایی» و «تفاوت» مکتب‌های علمی از فواید تحقیق، مطالعه و مقایسه نسخه‌های خطی است.

لازم به ذکر است، دوره آموزشی نسخه‌های خطی برای اولین بار در حوزه علمیه در پاییز و زمستان سال ۹۴، بعداز ظهرِ یک‌شنبه‌های هر هفته در مجمع ذخائر اسلامی واقع در خیابان آذر، کوی ۲۳، روبه روی پمپ بنزین، فرعی اول، پلاک۴، برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics