قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هشداری به متولیان حوزه
بررسی حکم فقهی اعتراضات خیابانی/ کاظم قاضی‌زاده

استاد قاضی زاده ابراز کرد:

هشداری به متولیان حوزه

رئیس موسسه فرهنگی پژوهشی فهیم گفت: این، هشداری به متولیان حوزه است که چه کردید که چنین افرادی در حوزه تربیت می‌شوند؟ من به خاطر دارم که در بیانات مرحوم امام در سال‌های ۴۲ و ۴۳ این مطلب است که اگر طلبه‌ای به مرجع تقلیدی اهانت کند، هیچ توفیقی پیدا نمی‌کند و خیری به او نمی‌رسد.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد کاظم قاضی‌زاده در درس خارج فقه امروز خود پیرامون اهانت اخیر به ساحت مرجعیت اظهار داشت: روشن است که مسئولان نظام گاهی اوقات برای گرفتن نظرات و رهنمودهایی از حوزه و مراجع تقلید به قم می‌آیند و مراجع هم با برخی از این درخواست‌های ملاقات موافقت کرده و در آن جلسات، مطالبی را بیان می‌کنند.

حضرت آیت‌الله  صافی در دیداری که با رئیس مجلس در هفته پیش داشتند، به مسئله فقر عمومی و مشکلات اقتصادی مردم اشاره کردند و فرمودند که ما نمی‌توانیم با همه دنیا یا بیشتر دنیا یا کشورهایی که اقتصاد اکثر دنیا دست آنهاست قهر باشیم و مسائل اقتصادی مان را بتوانیم حل کنیم. ایشان توصیه کردند در سیاست خارجی، روش تعامل بیشتر با دنیا بویژه کشورهایی که اقتصاد دنیا دست آنهاست را درپیش بگیریم.

این اظهار نظر ایشان که نشان دهنده توجه حوزه و مرجعیت به مشکلات مردم و کنار مردم ایستادن و به دنبال راهگشایی بودن است، امر قابل تقدیری است. بالاخره قرار است که حوزه در مسائل اجتماعی دخالت کند؛ و برخی نقدی که به حوزه دارند و می‌گویند، حوزه سکولار شده و از مسائل اجتماعی دور شده است، این جلوه بارزی از عدم سکولاریزم در حوزه است. مرجعیت نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصاد مردم و سیاست‌های داخلی و خارجی حساس است و نظر می‌دهد.

متاسفانه این دیدگاه به نظر برخی خوش نیامد و خیلی از مراکز رسمی، این بخش از سخنان آیت‌الله صافی را پخش نکردند، اما در کنار این بایکوت خبری، سایتی که مدعی انقلابی گری است، مقاله‌ای در نقد دیدگاه آیت‌الله صافی نوشت. نقد آیت‌الله صافی مانند نقد بسیاری افراد دیگر، امر مبارکی است اما آنچه در این یادداشت بود، فراتر از نقد و بلکه یکسری اتهام زنی و مطالب توام با توهین و بی ادبی بود.

اتهام «سرپاغلط دانستن» نظر مرجع تقلید، تقلید مرجع تقلید از سکولارها و غرب زده‌ها، اینکه ایشان تحت تاثیر اطرافیان هستند و نظر مستقلی ندارند، “قدیس سازی “خطاب کردن حمایت از مرجعیت و تشبیه حوزه و مرجعیت به کلیسای دوران قرون وسطی، تنها نمونه‌هایی از اتهامات واردآمده در این مطلب است.

شاید استاد طلبه‌ای که این مطلب را نوشته است هم در حدّ شاگردی آیت‌الله صافی هم نباشد، ولی مهم این است که این سایت، رسما از این مطلب حمایت کرد، آن را مطلب خود اعلام کرد و در جامعه هم برخوردهای مناسبی با آن نشد. البته بخش قابل تقدیر، حمایت برخی نهادهای حوزوی مانند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و برخی اساتید حوزوی در دروس خود یا مطالب خود از آیت‌الله صافی حمایت کردند؛ اما این حمایت‌ها هم مورد نقد آن «سایت کذایی» قرار گرفت. لااقلشش مطلب در این سایت در حمایت نویسنده هتاک نوشته شده است.

متاسفانه از برخی طلاب جوان و ناپخته و افراطی بوی بدی به مشام می‌رسد؛ طلبه‌ای که استادش هم در حدّ شاگردی این مرجع تقلید نیست، به خود اجازه می‌دهد تحت پوشش ادعای انقلابی گری و دفاع از نظام به یک مرجع تقلید اهانت کند و بعد هم مدعی نقد باشد و تا آخر هم حتی یک کلمه عذرخواهی نکند.

این، هشداری به متولیان حوزه است که چه کردید که چنین افرادی در حوزه تربیت می‌شوند؟ من به خاطر دارم که در بیانات مرحوم امام در سال‌های ۴۲ و ۴۳ این مطلب است که اگر طلبه‌ای به مرجع تقلیدی اهانت کند، هیچ توفیقی پیدا نمی‌کند و خیری به او نمی‌رسد.

مرجعیت یکی از رموز شیعه است، امام نمی‌گذاشتند، مریدانشان و برخی که به مشی دیگر مراجع انتقاد داشتند، مطلبی بنویسند یا اهانتی کنند. حالا کار به جایی رسیده که یک طلبه به راحتی می‌نشیند مطلبی می‌نویسد و بعد از چند روز هم مورد عتاب متولیان امور قرار نمی‌گیرد.

این واقعیتی است که باید متولیانی که به دنبال حوزه تحت تربیت‌های خاص هستند، نتیجه این تربیت‌ها را ببینند که نه تنها به مرجع، بلکه به مدیر حوزه و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به خاطر حمایت از آیت‌الله صافی انتقاد می‌کنند و علیه آنها هم مطلب می‌نویسند.

فکر نکنیم که اگر در حوزه طلاب، رها شده و نام خود را آتش به اختیار گذاشتند، به نفع حوزه و جامعه است، بلکه چنین چیزی به ضرر است و اینان علیه مشوقان خود در روزی که مخالفتی با آنها داشته باشند، حاضرند بدترین مطالب و اهانتها را بنویسند.

این سایت عنوان کرده است که نویسنده مطلب خودش است و بعد از آن هم شش مطلب علیه حامیان آیت‌الله صافی نوشته و در آخر هم بدون عذرخواهی، فرمان آتش بس داده است. من نمی‌دانم که اگر این سایت علیه برخی دیگر از مقامات نظام چنین مطلبی می‌نوشت، الان صفحه‌ای از او باقی مانده بود؟ جای تامل است که آیا نوع مواجهه ما با همه رسانه‌های مجازی یکسان است؟ همچنانکه سایت‌ها و روزنامه‌های با مطالب محدودتری بسته شدند.

برخی سعی کردند اصل مطلب حضرت آیت‌الله صافی شنیده نشود، متاسفانه متن کامل سخنان ایشان در هیچ جایی نیست و حتی سایت ایشان هم اصل مطلب را منتشر نکرده است. از دفتر حضرت آیت‌الله صافی استدعا داریم متن کامل سخنان ایشان و صوت ایشان را برای مردم منتشر کنند.

درست است که شخصیت‌های حوزوی و برخی شخصیت‌های سیاسی در مساله ورود پیدا کرده و اظهارنظر کردند اما توقع این است که رئیس جمهور به عنوان کسی که این روزها در حوزه‌های مختلفی فعال است، موضع گیری کند، اما هنوز هیچ موضع گیری از رئیس جمهور دیده نشده است. آیا بنابر آنچه مشهور است، به خاطر انتساب این سایت به برخی نزدیکان رئیس جمهور این موضع گیری صورت نگرفته است؟ یا اینکه هنوز رئیس جمهور، بخاطر اشتغالات دیگرهنوز از این مسئله مطلع نشدند. این مساله هم جای تامل دارد و انتظار می‌رود در این زمینه برخورد مناسب صورت بگیرد. درست است که این سایت از دیروز مطلب جدیدی بارگذاری نکرده است، اما باید چنین جریانی که حاضر است بخاطر برخی ملاحظات خود به هرکسی و هرچیزی، هرچه می‌پسندد بگوید، برخورد شود و امید است دادستانی ورود روشنگرانه‌ای داشته باشد. مساله برخورد با چنین افرادی به عنوان افراد هتّاک و نه ناقد، باید به خوبی دیده شود و ریشه یابی شود که مساله از کجا نشات گرفته و چرا چندروز است که یک سایت، می‌تواند مطلبی در تائید مطلب هتاکانه اولش بنویسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics