قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هفت توصیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حوزویان در آغاز سال تحصیلی جدید
هفت توصیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حوزویان در آغاز سال تحصیلی جدید

هفت توصیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حوزویان در آغاز سال تحصیلی جدید

مراجع معظم و بزرگان حوزه‌ها، الگوها و استوانه‌های حوزه‌های علمیه هستند که با حلم و علم به بیان توصیه‌ها و ارشادات می‌پردازند. التزام به توصیه‌ها و رهنمودهای آن بزرگواران و رعایت ادب و اطاعت، چراغ راه طلاب عزیز است. سعی کنید از این میراث‌های معنوی و ارزشمند حوزه‌ها استفاده کنید و از شهد تجربه و دانش آنان کام بگیرید.

به گزارش شبکه اجتهاد، متن بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ حوزه‌های علمیه به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حوزه‌های علمیه مجموعه‌های مبارکی هستند که مانند شجره طیّبه با ریشه‌هایی مستحکم در زمین و شاخساری برافراشته در آسمان‌ها مردم را از معارف الهی و توحیدی مستفیض و بهره‌مند می‌کنند. این هویت و عظمت حاصل سال‌ها مجاهدت و مبارزه عالمان دین است و حفظ ریشه‌ها و شاخسار آن در زمانه‌ی مملو از لَوابِس؛ شبهات و نادانی‌ها کاری سترگ و پرمخاطره است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در برهه‌های حساس حیات نظام اسلامی، هویت مستحکم و تأثیرگذار دینی، علمی و سیاسی خود را حفظ کرده و در ارتباط مستمر با مراجع معظم تقلید (دامت برکاتهم)، علمای اعلام، طلاب و فضلای نخبه حوزه است وظیفه خود می‌داند در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه که مقارن با ایام حزن و عزای اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است توجه طلاب گرامی و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد:

۱- درس خواندن و علم‌آموزی برای طلاب یک فرایند مستمر و پایان‌ناپذیر است. طلاب جوان هیچ‌گاه تحقیق و تفقه را متوقف به زمان و مکان خاصی ندانند و برای تعمیق مباحث فقهی تلاش کنند. برای ملا شدن وتأثیرگذاری در جامعه باید درس را با جدیت بخوانید. اکنون‌که در شرایط شیوع ویروس کرونا فرصت مغتنم و استثنایی حضور در مدرس‌ها فراهم نیست عزیزانی که می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ولو اندک در مکان‌های مناسب جمع شوند و مباحثه و گفت‌وگوی علمی را دنبال کنند.

۲- میدان کار و میدان عمل با آنچه در عرصه‌ی ذهنیت و مطالعه شکل می‌گیرد، فاصله‌ی کاملاً آشکاری دارد؛ در مقام عمل، معمولاً کارها درگیر مسائلی می‌شود که پیشبرد امور را مختل می‌کند. لذا لازم است با تلاش، مجاهدت، گفتگو و همفکری، مدیران حوزه را یاری و برای تحقق اهداف حوزه تسهیل گری کنید. نگاه ناظر و مطالبه گر شما به برنامه‌ها و چارچوب‌های طراحی‌شده بر استواری و اتقان آن‌ها می‌افزاید و موفقیت برنامه‌ها را تضمین می‌کند.

۳- آزاداندیشی و بحث‌های عالمانه از امتیازات فضای علمی حوزه‌هاست. بزرگان فقه، فلسفه و عرفان حوزه، در مسائل عملی، جهت‌گیری‌های فکری و مسائل سیاسی با وجود اختلافات از جدل دوری می‌کردند و با رعایت تقوا و تمسک به «التی هی احسن» از درگیری و تشنج پرهیز داشتند. لازم است طلاب جوان و انقلابی با شادابی سیاسی و حفظ روحیه مطالبه گری برای تحقق حوزه انقلابی تلاش کنند و با عمق فکری و سطح بالای اندیشه با مسائل برخورد کنند.

۴- مراجع معظم و بزرگان حوزه‌ها، الگوها و استوانه‌های حوزه‌های علمیه هستند که با حلم و علم به بیان توصیه‌ها و ارشادات می‌پردازند. التزام به توصیه‌ها و رهنمودهای آن بزرگواران و رعایت ادب و اطاعت، چراغ راه طلاب عزیز است. سعی کنید از این میراث‌های معنوی و ارزشمند حوزه‌ها استفاده کنید و از شهد تجربه و دانش آنان کام بگیرید.

۵- در فضای اقتصادی امروز و مشکلات معیشتی، طلاب در فشار و مضیقه مضاعفی هستند، رنج‌‌ها را تحمل می‌کنند و با زیستی زاهدانه و مؤمنانه خود را وقف ترویج معارف مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کرده‌اند. بااین‌همه نقش حوزه در گره‌گشایی از مشکلات جامعه‌ی اسلامی پابرجاست و لزوم ارتباط گسترده‌تر حوزه با مردم و تبیین مسائل همچنان بر دوش عالمان دین است. سعی کنید با حضور پیوسته و مستمر در میان مردم، بذر امید را در دل‌ها بکارید و مروج سبک زندگی اسلامی باشید.

۶- سعی کنید با رفتار خود مبلغ دین باشید. سلوک درراه پیامبر اعظم و ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) برای تبلیغ و ترویج دین احتیاج به سلاح تقوا و طهارت روح دارد. فرصت استفاده از سحرها و هم‌نشینی با ادعیه مأثوره و پرهیز از گناه موجب می‌شود انسان در پذیرش دستورات الهی خاضع و اهل طاعت باشد. خودسازی و تربیت نفس و التزام به عبودیت و رفتار متقیانه بهترین تبلیغ است. «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه».

۷- امام خمینی (قدس‌سره) و رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در مقام حمایت و هدایت حوزه‌های علمیه سخنان ارزشمندی دارند و منشور روحانیت و بیانات رهبری معظم انقلاب ما را با کار ویژه‌های نظام اسلامی آشنا می‌کند و مخاطرات و چالش‌ها را روشن و صریح تبیین می‌کند. تلاش کنید در تمام دوران طلبگی از پرتوهای این چراغ بهره بگیرید و بدان التزام داشته باشید.

امیدواریم که تحت توجّهات حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه)، همه شما و همه ما، توفیق پیدا کنیم، بتوانیم به وظایف خودمان در کسوت روحانیت و عالم دین عمل کنیم و تکالیفمان را انجام دهیم و سعی کنیم هرچه بیشتر قدردان فرصت مغتنم شاگردی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باشیم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید‌‌هاشم حسینی بوشهری

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics