قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اقتصاد و بازار / همایش ملی «عالم واقف» برگزار می‌شود

همایش ملی «عالم واقف» برگزار می‌شود

حجت الاسلام رضا گودرزی در گفت و گو با ایرنا افزود: اندیشمندان و برخی از علما از سراسر کشور در این همایش به بررسی ابعاد شخصیتی ماندگار آیت الله العظمی بروجردی می پردازند.
وی گفت: برای برگزاری هرچه بهتر این همایش فراخوان مقاله در شش عنوان ارایه شده است و علاقه مندان می توانند مقالات خود را تا تاریخ ۱۰ آذرماه به اداره اوقاف و امور خیریه استان لرستان یا دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ارایه دهند.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه بروجرد افزود: عناوین مقالات شامل نقش آیت الله بروجردی در ترویج فرهنگ اهل البیت(ع)، نقش ایشان در وقف و توسعه حوزه های علمیه، نقش عالمان دینی در ترویج فرهنگ وقف، نقش وقف در اقتصاد مقاومتی، وقف از دیدگاه قرآن و عترت و جایگاه وقف در فقه اسلامی می باشند.وی اضافه کرد: جوایزی به ۱۸ مقاله در شش عنوان مطرح شده اهدا می شود.
حجت الاسلام گودرزی هدف از برگزاری این همایش را پاسداشت مقام علمی و مجاهدت های عالم فرزانه و مرجع بزرگ تقلید جهان تشیع دانست و گفت: این عالم ربانی افتخار شهرستان بروجرد است.
وی افزود: همایش عالم واقف با همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد و مشارکت دیگر نهادهای مرتبط برگزار می شود.

سید حسین طباطبایی بروجردی در سال ۱۲۵۴ خورشیدی (۱۲۹۲ هجری قمری) در بروجرد متولد شد و در ۱۰ فروردین سال ۱۳۴۰شمسی(۱۳ شوال ۱۳۸۰ هجری قمری) در سن ۸۶ سالگی به علت بیماری قلبی در قم وفات یافت.
آیت الله العظمی بروجردی، پس از گذراندن مقدمات علوم در سن هجده سالگی وارد دارالعلم اصفهان شد و از ابوالمعالی، سید مدرس، آیت الله سید محمدباقر درچه ای سطوح فقه و اصول و ادبیات عرب را آموخت.
وی سال ها در نجف از آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی، مرتضی طالقانی، آقا شریعت اصفهانی در رشته خارج فقه و اصول تحصیل کرد و خود در علوم عقلی و نقلی به مرتبه اجتهاد و استادی ارتقا یافت.
وی در سن ۳۰ سالگی در ردیف استادان حوزه نجف به تدریس علما اشتغال داشت.
آیت الله بروجردی بعد از ده سال اقامت در عتبات در سال ۱۳۲۸ از عراق وارد بروجرد شد و مدت ۳۰ سال در زادگاه خود به ترویج، تدریس و تألیف مشغول شد.

وی پس از چند سفر به قم در برهه ای از زمان در جمله مدرسین حوزه این شهر قرار گرفت و دیری نگذشت که پس از فوت آیت الله حائری به تدریج در راس اساتید بزرگ این حوزه قرار گرفت.
تا سال ۱۳۲۴ که آیت الله العظمی بروجردی به واسطه عارضه کسالت، از بروجرد به قصد معالجه به تهران عزیمت کرد و سپس برای ادای نذر خود به قم وارد شد، مراجع ثلاث(آیات خوانساری، حجت و صدر)حوزه علمیه قم را اداره کردند تا اینکه پس از ماندگار شدن آیت الله بروجردی در قم، مرجع مطلق جهان تشیع و رییس حوزه علمیه قم شد و بدان رونق فوق العاد ه بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics