قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / همراهی اساتید در حرکت تحولی حوزه مشهد مهم است/ سنت مباحثه بیش از پیش احیا می‌شود
اجرای برنامه‌ای پنج ساله‌ای برای نخبگان فقهی و اصولی حوزه علیمه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان:

همراهی اساتید در حرکت تحولی حوزه مشهد مهم است/ سنت مباحثه بیش از پیش احیا می‌شود

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: احیای سنت مباحثه از گام‌های مهمی است که به ویژه در مقطع خارج بسیار مهم می‌باشد زیرا سطح چهار حوزه علمیه برنامه‌ای اجتهادی است و کار جدی فقاهتی به طور تمرین وار می‌طلبد

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح  عاملی در نشست هم اندیشی اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه این نشست برگزار شد تا در مسیر تحولی مورد نظر مقام معظم رهبری همگامی و همراهی خوبی را در حضور اساتید داشته باشیم، گفت: امیدواریم مطالباتی که رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه دارند را بتوانیم در حد توان و مطلوب پاسخ دهیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به اینکه بعد از حکم مقام معظم رهبری حرکت تحولی با تشکیل شورای عالی و کمیسیون‌های آن آغاز و برنامه‌ها توسط مدیریت، اجرا شد، اضافه کرد: در مجموعه حوزه علمیه خراسان در زمینه نظام سازی اخلاقی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… گام‌های خوب، جامع و تخصصی برداشته شده و مدیریت حوزه علمیه نیز بحث اقدام عملی را شروع کرده است و در واقع نظام سازی به صورت خوب و تخصصی شروع و برنامه‌ها اجرایی شد.

‌عاملی در ادامه با اشاره به زنجیروار بودن مسیر تحول و با تاکید بر اینکه مسیر تحول گام‌های متناوبی دارد که باید محقق شود، ابراز کرد: هدفمندی، آینده نگری، روز آمدی و کارآمدی چهار ویژگی در این مسیر است و بر همین اساس حوزه علمیه به عنوان مرجعیت علمی جامعه باید نسبت به آن توجه داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: این مرجعیت علمی به صورت فراگیر در همه عرصه‌ها باید به وجود بیاید و بزرگترین کاری که حوزه‌های علمیه می‌بایست انجام دهند همین امر است و الا گمراهی‌ها و انحرافات دینی به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به مرجعیت سیاسی و فرهنگی به عنوان ارکان دیگر در نظام اسلامی ابراز کرد: حوزه علمیه باید با حرکت دقیق و بایسته و شایسته به سمتی حرکت نماید که مرجعیت علمی خود را حفظ کند که این امر فعالیت جهادی لازم دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه تحول با حضور و یاوری همه حوزویان محقق می‌شود، ابراز کرد: مسئله مهمی که در اینجا اتفاق افتاده و خدا را باید شاکر باشیم که فضای لازم را برای این حرکت تحولی  فراهم کرده، گفتمان تحولی است که در دیدارها، نقدها و نظرها ملاحظه می‌شود.

‌عاملی خاطر نشان کرد: بنابراین می‌توان تصریح کرد که همه افراد حوزه با تحول موافق هستند و نسبت به آن دغدغه دارند که ما این امر را یک ظرفیت می‌دانیم و باید از آن استفاده کنیم.

وی، کار انجام شده در حوزه علمیه خراسان در سه سال اخیر را دارای ویژگی فراگیر دانست و ابراز کرد: از همین رو، قرارگاه‌های علمی و هیات‌های اندیشه ورز در تحول این حوزه به این معنی است که حرکتی که به آن سمت پیش می‌رویم همان چیزی است که مقام معظم رهبری بر آن تکیه اساسی دارند و در دیدگاه‌های امام راحل(ره) و در نگاه مراجع تقلید، علما و اساتید که حرکت‌های تحولی را مطالبه می‌کنند، کاملا محسوس است.

‌عاملی با اشاره به سخن امام راحل(ره) خطاب به علما که باید جلوتر از جامعه، امور و حوادثی که در آینده اتفاق خواهد افتاد را پیشاپیش، مدنظر قرار داده و برای پاسخگویی، ارشاد و هدایت مردم آماده باشند، تاکید کرد: بنابراین، در بحث اقدام و عمل، فراگیر بودن و داشتن نگاه جامع و آینده نگر در کنار مسئله شتاب و سرعت، بسیار مهم است.

وی با اشاره به تاکیدات قرآنی و حدیثی نسبت به شتاب گرفتن در کارها و استفاده از فرصت‌ها، اظهار کرد: درنگ در زمان امروز جایز نیست زیرا دنیا در همه زمینه‌ها در حال حرکت است و به همین علت در این شرایط رخوت، سستی و «امروز و فردا کردن» پاسخ نخواهد داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در این میان برای آینده نگری و نگاه جامع، برنامه و تدبیر لازم است، گفت: ظرفیت‌ها، زمینه‌ها و امکاناتی وجود دارد که باید از آن بهره برد. به طور مثال برای طلاب هنرمند در عرصه هنر و رسانه نام نویسی شد که ۱۰۰ طلبه هنرمند و فعال در عرصه رسانه‌ای ثبت نام کردند و این امر یک ظرفیت برای حوزه علمیه است.

وی افزود: بحث حوزه پاسخگو و حرکت‌های تخصصی بسیار مهم است که شورای عالی حوزه علمیه خراسان نسبت به آن مصوبه‌ای داشته‌اند که البته حرکت تحولی، همراهی حوزیان را می‌طلبد.

‌عاملی با اشاره به حرکت‌های تحولی که در مقاطع ۱ تا ۳ حوزه علمیه خراسان انجام شده است،‌ یاد آور شد: احیای سنت مباحثه از گام‌های مهمی است که به ویژه در مقطع خارج بسیار مهم می‌باشد زیرا سطح چهار حوزه علمیه برنامه‌ای اجتهادی است و کار جدی فقاهتی به طور تمرین وار می‌طلبد؛ بنابراین، سنت مباحثه ته حرکتی فراگیر در حوزه علمیه خراسان تبدیل می‌شود تا بتوانیم بحث فقاهت پاسخگو و حرکت مجتهد پرور را در قالب فعالیت تحولی بسیار خوب انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics