قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هنر اسلامی در بستر حوزه‌های علمیه رشد کرد/ بسیاری از سوء تفاهم‌ها میان هنرمندان و حوزه فقه قابل رفع است
هنر اسلامی در بستر حوزه‌های علمیه رشد کرد/ پیشبرد فقه‌های مضاف با مشارکت محقّقان اتفاق می‌افتد نه سفارشی و بخشنامه‌ای

در دومین نشست خبری «دوّمین همایش ملّی فقه هنر» عنوان شد:

هنر اسلامی در بستر حوزه‌های علمیه رشد کرد/ بسیاری از سوء تفاهم‌ها میان هنرمندان و حوزه فقه قابل رفع است

«دوّمین همایش ملّی فقه هنر» به همت مدرسه اسلامی هنر و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی، چهارشنبه ۲۷ دیماه، در دو نوبت صبح و عصر، با حضور علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در سالن همایشهای بین‌المللی غدیر برگزار خواهد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، نشست خبری «دوّمین همایش ملّی فقه هنر» با حضور حجت‌الاسلام دکتر سید محمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر و حجت‌الاسلام دکتر مهدی همازاده، مسئول دبیرخانه همایش با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام نواب در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه هنر اسلامی در دوران پیش از ورود مدرنیته به ایران، در بستر حوزه‌های علمیه رشد کرده و برخی علمای حوزه در هنرهای معماری و خوشنویسی و شعر و … سرآمد بودند، بسیاری از مسائل موجود میان هنرمندان و حوزه فقه را ناشی از سوء تفاهم‌ها دانست که با گفتگوی براساس فهم زبان طرفین، قابل رفع است.

او سپس با توجّه به محور ویژه فراخوان همایش دوم که نسبت حکومت و هنر است، درباره ضرورت ضابطه مند کردن نقش‌های حمایتی یا سیاستگذاری یا نظارتی حکومت در هنر صحبت کرد.

نواب ضمن تبیین مدل دخالت دول‌تهای لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی در هنر، شیوه تعامل حکومت اسلامی با عرصه خلاقانه هنر را مبهم و فاقد ضابطه‌های پژوهش شده و مدوّن ارزیابی کرد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام مهدی همازاده نیز به ارائه گزارشی از مسیر شکل گیری لجنه فقه هنر و درس خارج فقه هنر در مدرسه اسلامی هنر پرداخت که در سال ۹۴ به برگزاری اوّلین همایش فقه هنر انجامید.

پیشبرد فقه‌های مضاف با مشارکت محقّقان اتفاق می‌افتد نه سفارشی و بخشنامه‌ای

او ضمن تأکید بر اینکه همایش فقه هنر از بستر علمی و فقهی حوزه و به نحوی خودجوش و براساس تشخیص نیازها و اولویتها روییده است، رویکردهای دستوری و بخشنامه‌ای را در پیشبرد مرزهای دانش، ناکارآمد دانست.

مسئول دبیرخانه همایش، پس از اشاره به اینکه همایش اوّل با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه، و تحسین و حمایت ویژه مقام معظم رهبری برگزار شد، ادامه داد: شورای علمی همایش دوّم نیز در اسفند ۹۵ و به ریاست استاد علیدوست آغاز به کار کرد که محورهای فراخوان آن ذیل سه کلان محور «فلسفه فقه هنر»٬ «فقه رفتار و آثار هنری»٬ و «نسبت حکومت و هنر» در تیرماه ۹۶ اعلام عمومی شد.

همازاده سپس با توضیح اینکه کلان محور اوّل به مباحث «روش شناسی استنباط در فقه هنر» و «موضوع شناسی» و «انسان شناسی فقه هنر» و … می پردازد، از حضور اندیشمندان در این بخش و پیشبرد مرزهای دانش فقه طی مقالات همایش خبر داد.

مدیر دفتر فقه هنر مدرسه اسلامی هنر همچنین کلان محور دوّم را دارای عناوینی جدید مانند «جنسیت و هنر»٬ «آزادی بیان هنرمند»٬ «مالکیت آثار هنری»٬ «فقه هنر و کودکان» و … معرفی کرد که مقالات آن نیز سفارش داده و تألیف شده‌اند.

همازاده در انتها از کلان محور سوّم نیز بعنوان محور ویژه همایش یاد کرد که احکام سیستم حکومتی و مدیریتی را به مثابه یک مکلّف در عرصه هنر، مورد پژوهش قرار می‌دهد.

لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه‌های روزآمد و کارآمد

او ضمن درست دانستن توقع از حوزه علمیه برای ورود به عرصه‌های روزآمد و کارآمد، حمایت از ورود محققانه و خودجوش حوزه در چنین عرصه‌هایی را وظیفه نهادها و سازمانهای فرهنگی و اجرایی دانست که به گفته ایشان در حدّی بسیار ناچیز انجام گرفته و با قید شروطی فرودست برای مشارکت و حمایت از سوی ایشان همراه است.

دوّمین همایش فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی در تاریخ چهارشنبه ۲۷ دیماه و در دو نوبت صبح و عصر، در سالن همایشهای بین‌المللی غدیر برگزار خواهد شد که استاد علیدوست بعنوان دبیر علمی همایش، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، دکتر محمود حکمت نیا و … از ارائه دهندگان مقاله در این روز هستند و مقالات علمی و پژوهشی و سرفصل‌های ارائه‌شده در این همایش برای اولین بار موردبررسی قرار می‌گیرند.

یادآوری می‌شود، نخستین دوره این همایش با هدف معرفت افزایی بیشتر در کارکرد فقه و هنر در دی ماه سال ۹۴ در قم برگزار شد و در دی‌ماه ۹۵  و سالگرد برگزاری نخستین همایش، از کتاب مقالات آن رونمایی شد.

دبیرخانه دائمی این همایش در قم خیابان بسیج (هنرستان)، نبش کوچه ۲۰، مدرسه اسلامی هنر قرار دارد و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به تارنمای این مدرسه به نشانی اینترنتی http://isoa.ir مراجعه کنند و یا در قم با تلفن ۳۷۸۳۰۸۱۱ با پیش شماره ۰۲۵ تماس بگیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics