قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هنوز شخصیت علمی امام برای حوزه‌‌ها روشن نشده است/ از ولایت فقیه، کبرویاً و صغرویاً امانت‌داری کنیم
هنوز شخصیت علمی امام برای حوزه‌‌ها روشن نشده است/ از ولایت فقیه، کبرویاً و صغرویاً امانت‌داری کنیم

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

هنوز شخصیت علمی امام برای حوزه‌‌ها روشن نشده است/ از ولایت فقیه، کبرویاً و صغرویاً امانت‌داری کنیم

آیت‌الله فاضل لنکرانی بر پاسداشت و زنده نگاه داشتن یاد امام خمینی در حوزه‌‌ها و میان مسلمین تاکید کرد و گفت: امام خمینی شخصیت جامع علمی بود که هنوز در حوزه‌‌های علمیه شناخته نشده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه صلاه مسافر با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی اظهار داشت: ما در جامعیّت برای امام کمتر می‌توانیم نظیر پیدا کنیم، ما علمای جامع الاطراف، جامع المنقول داشتیم اما در همین حد بوده، بر فقه آگاهی داشتند، بر تفسیر و عرفان آگاهی داشتند و حتی متون مربوط به اینها را تدریس کردند ولی در هر کدام در قله‌ی آن علم نبودند. در هر کدام اگر می‌خواستیم حساب کنیم ممکن است جزء ممتازینش بودند ولی در قله نبودند.

او افزود: متأسفانه الآن که حدود ۳۰ سال از رحلت آن مرد می‌گذرد هنوز شخصیت علمی امام به نظر من برای خود حوزه‌های علمیه هم روشن نشده چه رسد برای بیرون از حوزه‌های علمیه.

فاضل لنکرانی گفت: من همین توصیه را دارم که واقعاً از برکات علمی این مرد بهره‌مند شوید و‌ای کاش یک روزی بیاید ابتکارات امام را در اصول، فقه، تفسیر و عرفان بکار بگیریم. کسانی که اهل عرفان و متخصص در این فن هستند می‌گویند مطالب بسیار ناب و بِکری را امام دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: یک وقتی در یکی از کتاب‌های امام، حالا یا آداب الصلاه بود یا اسرار الصلاه، راجع به یک آیه‌ای از آیات قرآن نکات بسیار بدیعی که در هیچ یک از تفاسیر ندیده بودم دیدم که ایشان بیان می‌کند. می‌فرماید راجع به این آیه اینقدر مطلب در ذهن من هست که اگر بخواهم همه‌ی آنها را بنویسم خودش یک کتاب می‌شود، یعنی شخصیتی نبود که فقط سر سفره‌ی دیگران بنشیند و تلاشش بر این باشد که حرفهای دیگران را بفهمد و نقل کند.

او بیان داشت: کتاب ۴۰ حدیث ایشان واقعاً نظیر ندارد بدون هیچ مبالغه انسان هر مقداری این کتاب ۴۰ حدیث را بخواند کم است. در مسائل اخلاقی، در مسائل تربیتی، یک شخصیت جامعی بود.

فاضل لنکرانی عنوان کرد: من آیات سوره مبارکه مریم را می‌خواندم و بعد این نکته به ذهنم آمد که این آیاتی که واذکر فی الکتاب ابراهیم إنه کان صدیقاً نبیّا تا به حضرت موسی می‌رسد واذکر فی الکتاب موسی إنه کان مخلصاً و کان رسولاً نبیا، واذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقاً نبیا، مقام نبوت که مسلم بعد از پیامبر تمام شد اما واقعاً بین خودم و خدا تأمل کردم بدون اینکه آن عُلقه‌ی و علاقه‌ی ذاتی که دارم و تعصبی که دارم که آیا امام را از مصادیق صدیقین می‌توانیم به شمار بیاوریم یا نه؟ دیدم انصافاً امام از مصادیق بارز صدیقین است.

فاضل لنکرانی ابراز داشت: راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها که می‌گوئیم کانت صدیقه یعنی نسبت به آنچه به عنوان دین بود تصدیق می‌کرد. امام این روحیه را هم داشت، یعنی این خصوصیت از خصوصیات وجودی امام بود، اسلام را به تمام آنچه که در اسلام هست، مکتب اهل‌بیت را به تمام آنچه که در مکتب‌ اهل‌بیت از واجبات، مستحبات، مکروهات، اخلاقیات، سیاسات، همه چیز کاملاً تصدیق می‌کند.

او خاطرنشان کرد: باید یاد امام همیشه زنده نگه داشته شود، باید یاد امام در حوزه‌‌ها، کشور، میان مسلمین همیشه زنده نگه داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی از مصادیق مخلَص بود نه مخلِص. مخلِص یعنی کسی که عملش را برای خدا انجام می‌دهد، مخلَص یعنی من اخلَصه الله لنفسه، من اختاره الله لنفسه یعنی کسی که خدا او را برای خودش قرار داده. امام از مصادیق مخلَصین بود خدا در این برهه‌ی از زمان، در این برهه از تاریخ برای دفاع از دین خودش او را اختیار کرد و او را موفق کرد که یک چنین حرکت عظیمی را انجام بدهد.

او بر پاسداشت و زنده نگاه داشتن میراث امام تاکید کرد و بیان داشت: میراث امام اندیشه‌ی حکومت اسلامی در زمان غیبت است. مسئله‌ی اندیشه‌‌ی ولایت فقیه، اندیشه حکومت اسلامی در زمان غیبت که بزرگترین میراث امام بود، امام آمد از درون این دین مسئله‌ای که فقیه در زمان غیبت در صورت وجود شرایط، در صورت همراهی مردم باید حکومت تشکیل بدهد، نه به هر قیمتی بگوئیم کشتن افراد، نه اگر مردم آمادگی داشتند، کما اینکه در کشور ما اینطور بود باید حکومت تشکیل بدهد، این میراث یعنی واقعاً بزرگترین خدمتی که امام به اسلام کرد، به این کشور کرد، به این مردم کرد، آمد همین را برای جامعه مطرح کرد.

فاضل لنکرانی ابراز کرد: صدها نظریه‌ی حرکت جوهری ملاصدرا ارزش این نظریه‌ی امام را ندارد ولو اینکه آن حرکت جوهری هم خودش موجی را در تاریخ فلسفه ایجاد کرده ولی به این نمی‌رسد، این هم یک امری نیست که بگوئیم حالا امام یک حکومتی تشکیل داد، ما بتوانیم نگه داریم یا نگه نداریم با سطحی‌نگری.

او بر محکم کردن پایه‌‌های علمی حکومت اسلامی تاکید کرد و افزود: نگذاریم پایه‌‌های علمی‌اش دست نااهلان بیفتد که متأسفانه برخی افراد می‌آیند در این مسائل اظهار نظر می‌کنند و اهلیت هم ندارند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید نسبت به این حکومت اسلامی واقعاً به عنوان یک امانت بزرگ الهی نگاه کنیم نه به عنوان یک قدرت سیاسی که قدرت سیاسی هم هست.

او ادامه داد: امروز به برکت این انقلاب، به برکت همین حکومت شیعه یک اقتداری در دنیا پیدا کرده، من در این سفری که در عراق رفته بودم دعوت کرده بودند برای سخنرانی، آنجا به بعضی علمایشان گفتم آن کسی که عراق و سوریه را از حلقوم داعش بیرون کشید ولایت فقیه بود، ایران بود، البته در کنارش هم خود حشد الشعبی و مردم عراق هم نقش بزرگی داشتند، مرجعیت عراق بودند. همه‌ی دنیا می‌دانند اگر ایران نبود امروز داعش در سوریه و بر عراق مسلط بود، دنبال توسعه طلبی بود. داعش یک نهاد نامشروعی به مراتب اخبث از خود اسرائیل بود، اصلاً به نظر من اگر داعش بر عراق و سوریه مسلط می‌شد برای خود اسرائیل موضوعی باقی نمی‌ماند چون این بیشتر به نفع آمریکا بود، از این طریق می‌توانست کشورهای اسلامی را از بین ببرد.

او افزود: باید از این یادگار امام یعنی حکومت اسلامی در زمان غیبت، ولایت فقیه، کبرویاً و صغرویاً امانت‌داری کنیم. امانتداری این است که در جایی که دیدیم یک مسئولی برخلاف اسلام حرکت می‌کند فریاد بزنیم، در جایی که مسئولی مراعات حال مردم را نمی‌کند فریاد بزنیم، شما در تمام سخنرانی‌های امام ببینید دو تا محور دارد: اسلام و مردم.

فاضل لنکرانی بیان داشت: چرا امروز بعضی از مسئولین طوری عمل می‌کنند که جوان‌های امروز ما نسبت به امام و انقلاب ناامید شوند، بعضی‌ها هستند برای قدرت طلبی برای اینکه جناح خودشان سر کار نیامده، هر گونه سنگ اندازی می‌کنند اینها چه کاری است و با کدام منطق درست است؟ ما یک امانتی را به نام انقلاب اسلامی داریم که خون این همه شهید پای این امانت ریخته شده ما نسبت به قطره قطره‌ی خون اینها روز قیامت مسئولیم، فکر نکنیم.

او یادآورشد: خوب پاسداشت این نعمت و امانت را داشته باشیم در جایی که باید حمایت کنیم حمایت کنیم، حمایت بی چون و چرا از یک طلبه بسیار سخیف است، طلبه باید روی مبانی دینی حمایت کند، اگر طلبه را بکشانند به خیابان و بگویند امروز برای این جناح فریاد بزن این بزرگترین ضربه را به اسلام و انقلاب زده، طلبه وقتی برای دین به خیابان بیاید، برای دین بالای منبر برود، برای دین درس بگوید و برای دین از انقلاب دفاع کند، ما همین وظیفه را داریم، امام این را به ما یاد داده است.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: برای دین از همه ی شئون حکومت، از رهبری و مسئولین حمایت کنیم. حالا بیائیم تفکیک کنیم بگوئیم از این حمایت می‌کنیم و از این نمی‌کنیم، به این ضربه می‌زنیم به آن نمی‌زنیم، اینجا منافع ما هست و آنجا نیست، اینها همه‌اش گناه کبیره است.

بنابر گزارش شفقنا، او تاکید کرد: بالأخره امام را بشناسیم، میراث امام را بشناسیم، راه حفظ این انقلاب را بشناسیم، نگذاریم مردم ناامید شوند.

فاضل لنکرانی ابراز داشت: یکی از راههای ناامید کردن مردم این است که بگوئیم حکومت اسلامی نتوانست برایتان کاری کند، این حکومت چه اشکالی داشته؟ مگر غیر از قرآن و روایات و عدالت حرف دیگری دارد؟ مگر غیر از حکومت خدا حرف دیگری دارد؟ مسئولین نتوانستند کار کنند، مجریان نتوانستند کار کنند، اشکال از افرادی بوده کار دستشان بوده، حکومت باید ان شاء الله به صورت خیلی قوی بماند، با این همه دشمنی که در بیرون از کشور هست واقعا این تاریخ ۴۰ ساله را که نگاه کنیم نمی‌توانیم انکار کنیم دست خدا بر سر این کشور و بر سر این انقلاب بوده، اگر کسی بخواهد انکار کند خیلی بی انصافی است، یک امر واقعی است لذا باید این قابلیت را داشته باشیم که این عنایت خدا ان شاء الله مستمر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics