قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند/ نباید حکم الهی «حجاب» مهجور بماند/ اگر نظام به وسیله این برهنگی‌‌ها تضعیف می‌شود، باید جلوگیری کرد
واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند/ نباید حکم الهی «حجاب» مهجور بماند/ اگر نظام به وسیله این برهنگی‌‌ها تضعیف می‌شود، باید جلوگیری کرد

استاد شب‌زنده‌دار:

واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند/ نباید حکم الهی «حجاب» مهجور بماند/ اگر نظام به وسیله این برهنگی‌‌ها تضعیف می‌شود، باید جلوگیری کرد

گاهی یک بی‌حجابی دیده‌ می‌شود و‌ می‌دانیم که تأثیر گذار نیست، وظیفه امر به معروف ساقط‌ می‌شود، ولی ما یک وظیفه دیگر نیز داریم که مسئله دفع منکر است. پالایش جامعه و مهجور نشدن احکام الهی وظیفه دیگری است. گاهی باید توصیه‌‌هایی کرد تا حرمت یک فعل حلال در جامعه مهجور نشود. گاهی باید تذکر داد و ادامه راه را رفت، تا نگویند که فلان روحانی یا فلان مذهبی رد شد و حرفی نزد. نباید حکم الهی مهجور بماند. بنابراین وظیفه دفع منکر و پالایش و حفظ نظام اسلامی اموری است که ممکن است شرایط امر به معروف نیز نباشد ولی وظایفی است که باید مورد توجه واقع شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار، فقیه شورای نگهبان و عضو  شورای عالی حوزه‌های علمیه، امروز در جمع طلاب حوزه‌علمیه در مشهد به بیان نکاتی راجع به حجاب پرداخت و گفت: مسئله حجاب معضلی است. مسئله حجاب فقط امروز این نیست که یک واجب الهی باشد، بلکه امروز دستاویز و وسیله‌‌‌ای برای دشمن است که‌ می‌خواهد از این راه استفاده کند تا انقلاب را از بین ببرد. از راه بی‌تفاوت کردن جوان‌‌ها و شهوتران کردن جوانان‌ می‌خواهد این مشکلات فرهنگی و گسست‌‌های خانوادگی را ایجاد کند. مانند برخی دیگر از کشور‌‌هایی که این مطلب را پیاده کردند و به نتیجه رسیدند.

رئیس دفتر فقه معاصر سپس ابراز داشت: امروز سوال‌ می‌کنند که مگر حجاب اجباری است؟ جواب این است که بله، اصلا واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند. همین که‌ می‌گویند اگر انجام ندادید جهنم‌ می‌روید، عقوبت الهی‌ می‌شود، آیا مسئله کمی است؟ اجبار به این معنا یعنی کنارش یک عقوبت و مجازاتی گذاشته‌اند که هر کسی ایمان داشته باشد، بدنش‌ می‌لرزد و انجام‌ می‌دهد.

بی‌حجابی؛ یک ویروس خطرناک

وی با بیان اینکه بی‌حجابی یک ویروس خطرناکی است، یاداور شد: در ویروس کرونا حتی حرم‌‌ها نیز تعطیل شدند، اینطور نبود که آزاد بگذارند و بگویند هر کسی‌ می‌خواهد برود و مریض شود و از دنیا برود. وقتی جامعه‌‌‌ای را بیمار و مبتلا‌ می‌کند وظیفه حکومت این است که جلوی این کار را بگیرد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: وقتی ما‌ می‌بینیم که ابتذال فرهنگی‌ می‌خواهند به وجود بیاورند و عامدانه عده‌‌‌ای را با تبلیغات سوء و خرج کردن پول و وعده‌‌های مختلف وادار به بی‌حجابی کنند، اگر جلوی این کار گرفته نشود فردا برهنه نیز بیرون‌ می‌آیند و ابتذال بدتر از این‌ می‌شود.

وجوب حفظ نظام اسلامی و جلوگیری از برهنگی‌‌ها

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: حفظ اسلام از واجبات شریعت است. اگر‌ می‌بینیم که این نظامی که واجب است حفظ شود، به وسیله این برهنگی‌‌ها تضعیف‌ می‌شود باید جلوگیری کرد. بنابراین مسئله حجاب علاوه بر اینکه حکم قرآنی است و همین نشانگر عظمت آن است، امروز یک بار دیگری نیز پیدا کرده است. حال وظیفه ما چیست؟ دفاع از این هجمه فرهنگی مشکل است و دفاع ترکیبی لازم دارد. یعنی هم قوه قضاییه باید به میدان بیاید درجاهایی که لجاجت‌ می‌بیند، در جاهایی که روشن است که قصد آن‌‌ها افساد است، باید قوه قضاییه به میدان بیاید.

شب‌زنده‌دار ادامه داد: برخی صحنه‌‌هایی که پخش‌ می‌شود نشانگر این است که اگر ذره‌‌‌ای امنیت به این‌‌ها بدهند، این‌‌ها غوغا‌ می‌کنند در ابتذال، باید مجلس و قوه قضاییه به میدان بیایند. امیدواریم که لایحه‌‌‌ای که طراز یک مجلس متشرع و دلسوز برای جامعه انقلابی است بیرون بیاید و نتیجه از آن گرفته شود.

تبیین  مصالح حجاب و ضررهای بی‌حجابی برای مردم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سپس به وظیفه علما و فضلای حوزه در مقوله حجاب اشاره داشت و گفت: بر علماء و طلاب و فضلاء نیز واجب است که تبیین کنند. خیلی از مردم ناآگاه هستند و توجهی ندارند، ضررهای بی‌حجابی باید روشن شود، مصالح حجاب باید روشن شود، باید این نکته روشن شود که امروز دست اجانب و بدخواهان است که‌ می‌خواهند از این راه به انقلاب ضربه بزنند.

وی به وظیفه  دیگر دستگاه‌های فرهنگی در بحث حجاب اشاره و تصریح کرد: حتما آموزش و پرورش که جوان‌‌ها و نواجوان‌‌های ما در اختیار آن‌‌ها هستند باید برنامه‌‌های مهمی را داشته باشند. مساجد باید در این کار وارد شوند، امام جماعت مساجد باید به روشنگری بپردازند. حتما ائمه جمعه و ائمه جماعات باید به تبیین بپردازند. باید اصناف مختلف به مساجد دعوت شوند و مسئله برای آن‌‌ها تبیین شود. دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و ارگان‌‌های مختلف باید همه دست به دست هم دهند تا اینکه خدایی نکرده این قائله‌‌‌ای که دشمن در صدد انجام آن است ان‌شاءالله به یاری خداوند متعال جمع شود.

وظیفه دفع منکر و پالایش و حفظ نظام اسلامی

شب‌زنده‌دار در پایان با اشاره به شرایط امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نیز شرایطی دارد، یکی از شرایط آن احتمال تأثیر است، احتمال تأثیر یعنی عرفا و عقلائا باید احتمال تأثیر داده شود.‌ نمی‌توان شرایط امر به معروف و نهی از منکر را تغییر داد. اما گاهی مسئله دیگری غیر از بحث امر به معروف است، گاهی یک بی‌حجابی دیده‌ می‌شود و‌ می‌دانیم که تأثیر گذار نیست، وظیفه امر به معروف ساقط‌ می‌شود، ولی ما یک وظیفه دیگر نیز داریم که مسئله دفع منکر است.

این عضو شورای نگهبان، پالایش جامعه و مهجور نشدن احکام الهی را وظیفه دیگری دانست و گفت: گاهی باید توصیه‌‌هایی کرد تا حرمت یک فعل حلال در جامعه مهجور نشود. گاهی باید تذکر داد و ادامه راه را رفت، تا نگویند که فلان روحانی یا فلان مذهبی رد شد و حرفی نزد. نباید حکم الهی مهجور بماند. بنابراین وظیفه دفع منکر و پالایش و حفظ نظام اسلامی اموری است که ممکن است شرایط امر به معروف نیز نباشد ولی وظایفی است که باید مورد توجه واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics