قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / واکنش‌ها به سومین جنایت اعدام دسته جمعی حکومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان
واکنش‌ها به سومین جنایت اعدام دسته جمعی حكومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان

گزارشی از واکنش مراجع، علما و اساتید در پی اعدام شیعیان در عربستان

واکنش‌ها به سومین جنایت اعدام دسته جمعی حکومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان

بسیاری از مجامع اسلامی، علما و مسئولین کشورهای اسلامی اقدام عربستان را غیر انسانی و نقض حقوق بشر دانستند و خواهان برخورد جدی با عربستان شدند. مراجع شیعی معتقدند با این اعدام‌ها رفتارهای وحشیانه دوران جاهلیت در این عصر به نام اسلام احیاء شده است و در موضع گیری‌های خود اشاره کردند که مدّعیان حقوق بشر با اتخاذ مواضع دوگانه در قبال این‌گونه جنایات فاجعه آمیز دروغ‌گویی خود را ثابت نموده‌اند و مجامع بین المللی و شخصیت‌های مذهبی و فرهنگی و سیاسی جهان تنها به صدور بیانیه و اعلام محکومیت بسنده نکنند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، پس از اعدام‌های دسته جمعی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، رژیم سعودی در جنایتی جدید، دست به اعدام حداقل ۸۱ شخص زد. از این تعداد ۴۱ قربانی از جوانان شیعه قطیف بودند که عمده آنان به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۱ و پس از آن دستگیر شده بودند.

بیشترین سهم در میان شهدای قطیف مربوط به شهر عوامیه با ۲۷ شهید است. عوامیه زادگاه عالم شیعی، شهید شیخ باقر النمر است که در سال ۲۰۱۶ به همراه ۳۶ نفر دیگر با شمشیر اعدام شدند. علاوه بر شهدای شیعه قطیف، ۲ شهید دیگر از اسرای انصار الله یمن بودند که نامشان پیش از این از سوی یمن برای مبادله تحویل حکومت سعودی شده بود!

شیعیان کمتر از ۱ درصد از جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند در حالیکه در این اعدام ۵۰ درصد قربانیان را فرزندان این مذهب تشکیل دادند. این در حالیست که در اعدام‌های پیشین بیش از ۸۰ درصد قربانیان را تشکیل داده بودند.

شهدای شیعی قطیف براساس بیانیه وزارت کشور سعودی صرفا به دلیل اعتراضات سال ۲۰۱۱ بوده و هیچ‌یک از قربانیان پرونده جنایی نداشته‌اند و احکام صادره تعزیری بوده نه حد و قصاص.

سعودی در جنایتی دیگر برای گمراه کردن افکار عمومی، اقدام به اعدام محکومین جرائم جرائم جنایی و محکومین جرائم تروریستی القاعده و داعش که در منطقه احساء شیعی دست به کشتار مردم زده بودند، به همراه محکومین سیاسی نموده و نام آنان را در یک لیست قرار داده است.

اعدام این زندانیان سیاسی درحالی صورت گرفت که بن سلمان در هفته گذشته در مصاحبه با نشریه آمریکایی آتلانتیک به صراحت گفته بود که همه کیفرهای اعدام، جز در موارد قصاص نفس در عربستان لغو شده است. وی افزود، به دلیل آنکه در قرآن به صراحت به مجازات قصاص اشاره شده و حق خانواده مقتول است، حتی اگر بخواهیم نمی‌توانیم آن را لغو کنیم!

واکنش‌ها به اعدام یک مرحله‌ای ۸۱ نفر در عربستان ادامه دارد. بسیاری از مجامع اسلامی، علما و مسئولین کشورهای اسلامی این اقدام عربستان را غیر انسانی و نقض حقوق بشر دانستند و خواهان برخورد جدی با عربستان شدند. حضرات آیات و مراجع شیعی معتقدند با این اعدام‌ها رفتارهای وحشیانه دوران جاهلیت در این عصر به نام اسلام احیاء شده است و در موضع گیری‌های خود اشاره کردند که مدّعیان حقوق بشر با اتخاذ مواضع دوگانه در قبال این‌گونه جنایات فاجعه آمیز دروغ‌گویی خود را ثابت نموده‌اند و مجامع بین المللی و شخصیت‌های مذهبی و فرهنگی و سیاسی جهان تنها به صدور بیانیه و اعلام محکومیت بسنده نکنند.

رفتارهای وحشیانه دوران جاهلیت دراین عصر به نام اسلام احیاء شده است

‌آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پی وقایع اخیر عربستان بیان کرد: در این دوران که مستکبران، مجامع به اصطلاح بین المللی و مدّعیان، از حقوق بشر فراتر رفته‌اند و فریاد دفاع از حقوق حیوانات سر می‌دهند در برابر چنین جنایت وحشیانه‌ای سکوت کرده‌اند و در حالی که تمام آزادگان عالم این کشتار وسیع و فاجعه بار را محکوم کرده‌اند گویا دلارهای کثیف آل‌سعود زبانشان را بند آورده است.

متن پیام این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم؛ إنا لله و إنا إلیه راجعون

خبر اعدام ده‌ها تن از جوانان مسلمان در حجاز آن هم به شکل فجیع و بی رحمانه‌ای توسط آل سعود، قلب تمام مسلمانان آزاده را جریحه دار نمود. پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم مبعوث گشت تا کرامت انسان را به او بازگرداند و رحمانیت دین خدا را بر همگان ثابت کند امّا می‌بینیم که در این عصر رفتارهای وحشیانه دوران جاهلیت به نام اسلام احیاء شده است و با پشتیبانی عقیده تکفیر و حلال شمردن خون بی‌گناهان به بهانه‌های واهی، چهره پاک و پر محبت اسلام را مخدوش نموده است.

در این دوران که مستکبران، مجامع به اصطلاح بین المللی و مدّعیان، از حقوق بشر فراتر رفته‌اند و فریاد دفاع از حقوق حیوانات سر می‌دهند در برابر چنین جنایت وحشیانه‌ای سکوت کرده‌اند و در حالی که تمام آزادگان عالم این کشتار وسیع و فاجعه بار را محکوم کرده‌اند گویا دلارهای کثیف آل‌سعود زبانشان را بند آورده است.

ما معتقدیم خداوند متعال این خون‌های به ناحق ریخته شده را همچون خون شهدای افغانستان، پاکستان، یمن، عراق، سوریه و دیگر بلاد اسلامی، بی پاسخ نخواهد گذاشت و در روزگاری نزدیک به دست اولیاءش انتقام خون آنان را خواهد گرفت.

خداوند ارواح مطهّر این شهدا را با ارواح ملکوتی پیامبر و اهل بیت طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین محشور گرداند و به خانواده‌ها و عموم بازماندگان خصوصاً مردم عزیز منطقه قطیف و إحساء أجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید.

بی‌خاصیت بودن سازمان‌های حقوق ‌بشری و اسلامی بیش از گذشته نمایان شد

آیت‌الله حسین نوری همدانی ضمن محکوم کردن جنایات عربستان سعودی در پیامی آورد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ؛ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون؛ خبر شهادت ده‌ها تن از مردم مظلوم توسط رژیم تروریستی آل سعود موجب تأثر و تأسف عمیق گردید.

این رژیم که خود را به ظاهر حکومت اسلامی و خادم حرمین شریفین می‌داند، اما درحقیقت #خادم_استکبار و صهیونیست است وعملاً جنگهای درحال وقوع علیه ملتهای مسلمان یمن و سوریه و عراق و لبنان را مدیریت میکند و با پول نفت و گاز مشغول #مسلمان‌کشی می‌باشد و همچنان با افکار دوران جاهلیت حکومت می‌نماید.

سکوت سازمان‌ها و نهادهای اسلامی وحقوق بشری نیزموجب تأسف است و بی خاصیت بودن این سازمان‌ها بیش از گذشته نمایان شد.

اینجانب ضمن محکوم کردن این جریان غم انگیز، ارادت و تسلیت خود را به محضرمولا و سرورمان حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همه مسلمانان خصوصاً خانواده‌های مظلوم شهید داده اظهار می‌دارم.

دوران حکومت حاکمان ظالم آل سعود، مملو از جنایات و نادیده گرفتن حقوق انسانی علیه مخالفان است

دفتر آیت‌الله‌ سیدموسی شبیری‌زنجانی در پی جنایت اخیر آل سعود در بیانیه‌ای آورد: بسم الله الرحمن الرحیم؛ وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ

جنایت اعدام گروهی مظلوم و بی پناه از جمله تعدادی از موالیان اهل بیت علیهم السلام که یاوری جز خداوند متعال ندارند به دست حکام ظالم و مستبد آل سعود بسیار تلخ و تاسف بار است.

دوران حکومت حاکمان ظالم، مملو از جنایات، ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق انسانی علیه مخالفان است و متأسفانه چنان مصونیتی دارند که در مقابل هیچ کس، نیازی به پاسخگویی احساس نمی‌کنند.

سرنوشت جهان اسلام و مسلمین نیز به واسطه چنین حاکمانی، هر روز اسفناک‌تر و غم‌انگیزتر می‌شود.

ضمن محکوم کردن این جنایت، این مصیبت جانکاه را به ساحت حضرت ولی‌عصر “عجل الله تعالی فرجه الشریف” و شیعیان ستمدیده و خانواده‌های عزادار تسلیت می‌گوییم و برای آن مرحومان، رحمت و رضوان الهی، برای خانواده‌های داغدار، صبر و اجر و برای آن مظلومان و ستمدیدگان، رهایی و نجات را از خداوند باری تعالی مسالت داریم.

 مدّعیان حقوق بشر با اتخاذ مواضع دوگانه در قبال این‌گونه جنایات فاجعه آمیز دروغ‌گویی خود را ثابت نموده‌اند

‌آیت‌الله حسین مظاهری در پیامی در پی اعدام‌ها در عربستان بیان داشت: مدّعیان حقوق بشر و مجامع بین‌المللی نیز با اتخاذ مواضع دوگانه در قبال این‌گونه جنایات فاجعه آمیز و نظایر آن که در یمن و افغانستان و فلسطین جریان دارد، دروغ‌گویی خود را ثابت نموده‌اند.

متن پیام ایشان بدین شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم «وَ سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ»

در شرایطی که هنوز داغ مصیبت شهادت ده‌ها نفر از نمازگزاران بی‌گناه در مسجد شیعیان در پیشاور پاکستان، به دست گروه‌های افراطی و تروریستی، بر پیکرۀ جهان اسلام و تشیّع تازه است، جنایت هولناک دیگری توسّط حکّام خودکامه و مستبدّ آل ‌سعود که دوران حکومتشان، مملوّ از ظلم و ستم به شیعیان و مظلومان است، قلب و دل امّت اسلامی را جریحه‌دار ساخت.

اعدام جمع کثیری از شیعیان بی‌پناه و سایر شهروندان سعودی، مصیبتی بزرگ برای عالَم اسلام و صفحۀ ننگ دیگری برای کارنامۀ ننگین آل سعود است. مدّعیان حقوق بشر و مجامع بین‌المللی نیز با اتخاذ مواضع دوگانه در قبال این‌گونه جنایات فاجعه آمیز و نظایر آن که در یمن و افغانستان و فلسطین جریان دارد، دروغ‌گویی خود را ثابت نموده‌اند.

از خداوند تعالی دفع ظلم و شرّ اشرار و نجات مسلمانان و شیعیان مظلوم را مسألت کرده و به همۀ مصیبت دیدگان این حوادث خصوصاً شیعیان ستمدیده و بی‌پناه منطقۀ احساء و قطیف تسلیت عرض نموده و صبر و اجر و تسلّای خاطر آنان و رهایی و نجات همۀ مظلومان را خواستارم.

مجامع بین‌المللی و شخصیت‌های جهان تنها به صدور بیانیه و اعلام محکومیت بسنده نکنند

‌آیت‌الله محمد ابراهیم جناتی درپی اعدام‌های گذشته در عربستان از مجامع تقریب اسلامی و سایر مجامع بین‌المللی و شخصیت‌های دینی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی جهان خواست تنها به صدور بیانیه و اعلام محکومیت بسنده نکنند و با طرح اقدامات عملی و تشکیل گفتگوهای مثمر ثمر و جدی، مانع از تکرار این گونه فجایع غیرانسانی بشوند.

متن پیام به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم و سیلعم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون

جنایت اخیر حاکمان ظالم و ستمکار آل‌سعود که منتهی به شهادت جمعی از مسلمانان و شیعیان بی‌پناه منطقه قطیف و احصاء عربستان شد، همه انسان‌های باوجدان و آزاده را به عزا و ماتم نشاند.

این جنایت وحشیانه و مصیبت هولناک را به ساحت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تمام مسلمانان و شیعیان جهان و خانواده‌های محترم شهداء تسلیت می‌گویم و از مجامع تقریب اسلامی و سایر مجامع بین‌المللی و شخصیت‌های دینی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی جهان و از همه دلسوزان می‌خواهم که تنها به صدور بیانیه و اعلام محکومیت بسنده نکنند و با طرح اقدامات عملی و تشکیل گفتگوهای مثمر ثمر و جدی، مانع از تکرار این گونه فجایع غیرانسانی بشوند.

اعدام‌ها در عربستان سبب تشدید شکاف‌های اجتماعی و مذهبی در این کشور خواهد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اعدام مردم و شخصیت‌های فرهنگی، علمی و جوانان مسلمان بدون رسیدگی عادلانه در عربستان را نشانه نقض حقوق انسانی مسلم دانست و تأکید کرد که این اقدامات شنیع عربستان باعث تشدید شکاف‌های اجتماعی و مذهبی در آن کشور خواهد شد.

متن پیام به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم. خبر ناگوار قتل دهها تن از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در کشور سعودی با اتهامات واهی را با اندوه و تألم فراوان دریافت کردیم.

متاسفانه منطق سرسپردگان بریده ازمردم و متکی به سرنیزه و قدرت‌های خارجی از درک درست واقعیات و افکار عمومی داخلی و خارجی عاجز است. این اقدامات غیر انسانی نه تنها نمی‌تواند مطالبات مردم را به فراموشی سپارد بلکه تشدید نارضایتی‌ها را به همراه خواهد داشت.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با محکومیت این اقدام شنیع، کشتار و اعدام مردم و شخصیت‌های فرهنگی و علمی و جوانان مسلمان بدون رسیدگی عادلانه را نشانه نقض حقوق انسانی مسلم می‌داند که باعث تشدید شکاف‌های اجتماعی و مذهبی در آن کشور خواهد بود.

لازم می‌دانیم از مجامع بین المللی و حقوق بشری درخواست نماییم که به مسئولیت خویش در برابر این جنایت عمل کنند. افکار عمومی جهان در انتظار مواجهه اصولی با معیارهای مشترک و به دور از گرایش‌های سیاسی و نژادی آزادگان جهان است و هر گونه برخورد کشورهای غربی و استکباری با معیارهای دوگانه را نسبت به رفتارهای خشونت بار مشابه محکوم می‌کند. بی شک این معیارهای دوگانه روزی گریبان مستکبران را در شرائطی خواهد گرفت که راه گریزی برای آنان برجای نخواهد گذاشت.

ما این واقعه مؤلمه و شهادت فرزندان مسلمان را به خانواده‌های داغدار و به امت واحده اسلامی و علمای جهان اسلام تسلیت می‌گوییم و از خداوند سبحان برای ایشان اجر و صبر مسئلت داریم.

آل‌سعود گمان می‌کند با این روش‌های وحشیانه می‌تواند نور خدا را محو کند

‌استاد صادق آملی لاریجانی در ابتدای درس خارج اصول خود، شهادت جمعی از مسلمانان به دست سفاکان آل‌سعود را تسلیت گفت و تصریح کرد: قلوب شیعیان و بلکه هر مسلمان آزاده‌ای در جهان از این همه جنایت در حق جوانان کم سن و سال به درد می‌آید که به بهانه‌های واهی و از خوف کنده‌شدن ریشه سلطنت طاغوتی آل‌سعود، این گونه به شهادت رسیده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در طول تاریخ، شیعیان در حب امیرالمومنین و فرزندان ایشان (ع) امتحانات و ابتلائات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و جنایاتی را متحمل شده‌اند که تاریخ کمتر به خود دیده است، افزود: شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) برابر همه این جنایات همچون کوه ایستادگی کردند و پرچم اسلام ناب محمدی (ص) را برافراشتند نه اسلامی که به دست امویان، آل‌زیاد و آل‌مروان افتاده بود جماعتی که نه برپا داشتن نماز برایشان اهمیتی داشت و نه اقامه عدل و نه احکام نورانی قرآن.

لاریجانی با بیان اینکه شیعیان از اسلامی دفاع کردند و دفاع می‌کنند که از زبان قرآن‌های ناطق شنیده‌اند، اهل‌بیت (ع) را بر مبنای حدیث متواتر ثقلین، ثقل عدل کتاب‌الله دانست و خاطر نشان کرد: اهل‌بیت (ع) بر حسب آیات و روایاتی که نه فقط در منابع شیعی بلکه از اکابر اهل‌سنت نیز نقل شده است، نور خداوند در آسمان‌ها و زمین هستند و شیعیان حول این نور عظیم گرد هم آمده‌اند لذا شیعیان همواره از اسلام حقیقی و قرآن دفاع کرده‌اند و در طول تاریخ، جان خود را در این مسیر تقدیم حق متعال کرده و رزق شهادت نصیب‌شان شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آل‌سعود گمان می‌کند که با این روش‌های وحشیانه و سرکوب‌گرانه می‌تواند نور خدا را محو کند. اینان گویی از اعقاب بنی‌امیه‌اند و اگر بدتر از آنان نباشند، بهتر هم نیستند زیرا به همان روش‌های ستم‌گرانه آنان عمل می‌کنند جنایاتی که آل‌سعود در عصر حاضر مرتکب شده‌اند کم نبوده است از اعدام سبعانه شهید شیخ نمر گرفته تا سایر علمای شیعه و اعدام‌های اخیر، شاهدی بر این مدعاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یقین داریم سلطنت مطلقه متعلق به آل‌علی (ع) یادآور شد: این اتفاق، اولین و آخرین رخداد از این جنس نیست اما طواغیت آل‌سعود بدانند که شیعیان و نور اهل بیت (ع) باقی خواهند ماند و ان‌شاءالله حاکم اصلی با ظهور خود، جهان را سرشار از عدل و داد خواهد کرد. ان‌شاءالله مقدمه و طلیعه ظهور نیز نابودی و کنده‌شدن شر غاصبان ارض پیامبر (ص) و سرزمین وحی باشد و دعا می‌کنیم آنان که در بند این سفاکان و طواغیت هستند هر چه زودتر از چنگ آنان رهایی یابند.

یک حکومت به خاطر اینکه پول و نفت دارد، نمی‌تواند هر جنایتی را انجام دهد!

استاد محمد جواد فاضل لنکرانی گفت: خبر بسیار تأثرآور این جنایت هولناک که در عربستان واقع شد، قلب همه ما را جریحه‌دار و عزادار کرد چرا که در یک روز افراد زیادی از انسان‌های ارزنده اهل فکر و شخصیت‌های علمی و غیر علمی را گردن زدند که در میانشان جوانانی بودند که بر حسب نقل در حین دستگیری بالغ نبودند اما هنگام اعدامشان به سن بلوغ رسیده بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ضمن محکوم کردن سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت هولناک گفت: انسان وقتی حول این قضیه و جنایت فکر می‌کند، تعجب می‌کند از اینکه اینها چه موجودات قسی القلبی هستند و با چه هدفی این جنایات را انجام می‌دهند؟ هرچند در طول تاریخ دست خاندان آل‌سعود به این‌گونه جنایات آلوده و تاریخ حیات ننگینشان مملو از قتل و جنایت و مشحون از این امور و این حادثه‌ اخیر است که متأسفانه اتفاق افتاد.

فاضل لنکرانی استقامت در دین و اعتقادات شهدای این فاجعه را ستود و گفت: قبل از هر چیز این اعتقاد باید برای ما درس باشد و برای ما باید مسئولیت بیاورد چرا که شاهدیم یک جوان در بحبوحه جوانی، الگوی اصلی زندگی‌اش امام حسین (ع) است و با یک آرامشی که انسان هیچ اضطرابی در حرفهای او نمی‌بیند، به خانواده خود دلداری می‌دهد لذا باید به این آزادمردان گفت «هنیئاً لکم الشهاده». این چه رزق نیکویی است که خدا برای شما قرار داده این شهیدان باید برای ما و همه شیعیان و مسلمین الگو باشند و خواهند بود.

وی ضمن تسلیت به خانواده‌های این شهدا ادامه داد: تشییع جنازه‌ای که در احساء و قطیف از اینها شد، ضجه‌هایی که مردم می‌زدند، نشان می‌دهد مصیبت، مصیبت بزرگی است که در یک روز ۴۱ نفر شیعه و جوانان مؤمن اینچنینی را گردن بزنند. این سرافرازان برای خانواده‌هایشان و جهان تشیع مایه افتخارند.

فاضل لنکرانی از شیعیان عربستان و شیعیان و آزادگان نقاط مختلف دنیا خواست به مراکز و مجامع بین‌المللی فشار بیاورند چرا که نمی‌شود یک حکومتی به خاطر اینکه پول و نفت دارد، هر جنایتی را انجام دهد!

او برخی از بیانیه‌های دنیا در قبال اینگونه جنایات را غیر مفید دانست و ادامه داد: ما کجای تاریخ داریم که حاکمی به عنوان ارّه معروف شده باشد؟ امروز این عنوان حاکم عربستان است که همچون اره‌ای افراد را سر می‌بُرد یا تکه تکه می‌کند. چرا دنیا وظیفه خودش را انجام نمی‌دهد؟ ممکن است یک بیانیه‌های آبکی هم بدهند.

فاضل لنکرانی ضمن مقایسه نحوه برخورد مجامع بین المللی در خصوص اتفاقات کشورهای مختلف گفت: اگر یک روز جاسوسی را در ایران زندان کنند، فریاد صدها مرکز در دنیا بلند می‌شود، البته اگر بی‌جهت زندان کنند باید فریادشان در بیاید، نه فریاد آنها بلکه هر کسی که توجه به این پیدا ‌کند، اما چنین جنایاتی واقع می‌شود و آن شخص را در سفارت خودشان در ترکیه ارّه می‌کنند و مدارکش کاملاً برای خود حکومت آمریکا و جاهای دیگر مشخص است یا بمباران‌های وحشیانه‌ای که چندین سال است در یمن انجام می‌دهند، اما هیچ عکس‌العملی نشان داده نمی‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با استناد به فرمایش امام خمینی (ره) که می‌فرمود دل به این حکومت‌ها و مراکز بین‌المللی و حقوق بشری نبندید، گفت: اینها دروغ می‌گویند!

فاضل لنکرانی اظهار امیدواری کرد قدرت مردم عربستان أعم از سنی و شیعه روز به روز زیادتر شود و هرچه زودتر شاهد اضمحلال و نابودی و محاکمه و عقوبت حاکمان ظالم و جنایتکار عربستان باشیم و افزود: امیدواریم هرچه زودتر با ظهور امام زمان (ع) این‌گونه خودکامگی‌ها و جنایات به دست مبارک ایشان برطرف شود و شرّ اینها از دنیای اسلام، خصوصاً از مهبط وحی، مکه و مدینه هرچه زودتر کوتاه شود.

بی‌دلیل نبود که داعش از همین خاستگاه آمده بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در درس خارج فقه خود با اشاره به «جنایت هولناک» اخیر دولت عربستان نسبت به جمعی از مسلمانان عربستان و از جمله شیعیان قطیف و احساء، اظهار کرد: بی تردید اصل این عمل مذموم است و هر آزاده ای در جهان آن را محکوم می‌کند. اینکه در یک کشور اسلامی، عده ای که در میان آنها کودک هم بوده است، به سبب مبارزات سیاسی با فجیع ترین و شدیدترین وضع مورد تنبیه و توهین قرار بگیرند و سرانجام به شهادت برسند، کاری بسیار زشت و غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه تاریخ شیعیان و آزادیخواهان در عربستان بسیار دردآور است، افزود: یک حکومت خاندان سالار و به تعبیر امام «لعنت الله علیهم»، از تمام قواعد مردمسالاری و آزادی خود را تهی و بری کرده اند و به یک نظام سلطنتی مطلقه برگشته اند که رأی مردم در آن هیچ اثری ندارد و اساسا مردم هیچ نقشی در سیاست و زندگی خودشان ندارند؛ این نظام یک نظام بدوی است که با درآمدهای مفت نفتی در حال کار است.

خمینی با اشاره به تناقض میان ادعای آزادیخواهی قدرت‌های غربی و بی تفاوتی آنها نسبت به جنایات دولت عربستان، قطعه قطعه کردن روزنامه نگار عربستانی در سال‌های قبل توسط حکام سعودی را یادآور شد و تصریح کرد: اگر این اتفاق در هر جای دیگری از دنیا رخ می‌داد حتما به محکومیت‌های جدی می‌انجامید.

وی ادامه داد: گویی در دنیا دفاع از ارزش‌ها را می‌توان با پول از بین برد؛ چرا که وقتی کار به عربستان می‌رسد همه چشم‌ها بسته و ذهن‌ها شسته می‌شود، اما در مورد جاهای دیگر فریاد «واویلا» سرداده می‌شود؛ و این رفتار مصداق «کَلِمَه حَقٍّ یُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» است. این مدعیانی که همیشه فریاد می‌زنند، چرا در جای دیگر ساکتند؟!

یادگار امام همچنین با اشاره به «گردن زنی» به عنوان نوع به شهادت رساندن جنایت اخیر در عربستان، یادآور شد: بی دلیل نبود که داعش از همین خاستگاه آمده بود و در حالی که فقط اسم آنها به بدی شهرت یافته بود، گویی همه آنها یک مسیر را می‌روند و با رفتار خود آبروی اسلام را می‌برند؛ این رفتارهای دین ستیزانه و حیثیتی که از اسلام می‌برند انسان را به یاد کارهایی می‌اندازند که از قدیم رایج بود.

وی در پایان گفت: این جنایت هولناک و شهادت حدود شهادت ۸۰ نفر از مسلمانان و شیعیان را محکوم می‌کنیم و لعن و نفرین عاملان این جنایت و مجازات آنها را در این جهان از خداوند مسأله می‌کنیم.

بر مظلومیت شیعیان حجاز باید خون گریست!

حجت‌الاسلام والسملمین علی نصیری گیلانی در یادداشتی آورد: بیش از دو سده است که شاهان سعودی با شکم‌های انباشته و به تعبیر حضرت امیر (ع) با گلوهای گشاده با تسلط بر سرزمین وحی و کشور ثروتمند حجاز نه تنها بر سرنوشت ملت حجاز بلکه تا حدودی بر سرنوشت بسیاری از کشورهای مسلمان تاثیر سوء فراوان گذاشته و می‌گذارند.

آنان افزون بر ترویج تفکر خشک و بی منطق وهابیت و مقابله با تفکر شیعه، با تمام مظاهر مردم سالاری به دشمنی می‌پردازند و از همه بدتر آن که به تعبیر اهانت بار ترامپ همچون گاو شیرده ثروت انبوه مسلمانان را به ثمن بخس به حکومت‌های چپاولگر می‌بخشند!

ریختن خون شهروندان با کمترین اتهام که یک نمونه تلخ و جانسوز آن چند روز قبل اتفاق افتاد، از جمله صفحات تاریک کتاب جرم و جنایت آل سعود است.

تلخ بارتر سکوت و بلکه همراهی دول مدعی حقوق بشر از چنین حکومت سراسر ظلم و پلشتی است. پیداست که به عوامل ظاهری نمی‌توان امید بست.

نه از درون حجاز می‌توان به جوش و خروشی امید بست و نه می‌توان با حمله نظامی پرونده این حکومت را برای همیشه بست. تنها دست کارآمد و پرتوانی که می‌توان به آن دل خوش بود، دست قدرت و انتقام الهی است.

به چشم نمی‌آید، اما وقتی اراده کند دیگر تمام قدرت‌ها در برابرش هیچ و پوچ است! و عنت الوجوه للحی القیوم. در همین چند دهه گذشته کسی باور نمی‌کرد که حکومت پهلوی یا دیکتاتوری صدام خبیث به نابودی منتهی شود.

اما شد آن چه که باید بشود! وظیفه ما در عرصه جهان روشنگری و فریاد و در عرصه ماورای جهان الحاح و اصرار در محضر الهی برای ظهور حضرت حجت (ع) و بسته شدن همه دفترهای ظلم و ستم است. به امید آن روز تابناک!

رژیم مستبد آل سعود مصداق بارزی از اسلام آمریکایی در منطقه است

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام آورد: بسم الله الرحمن الرحیم؛ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. اقدام سبعانه رژیم مرتجع و جنایتکار سعودی در اعدام جمعی از شیعیان مظلوم و برخی افراد فعال مذهبی و اجتماعی، بار دیگر حماقت و رذالت حکام سفاک سعودی را آشکار کرد.

رژیم مستبد آل سعود مصداق بارزی از اسلام آمریکایی در منطقه است، در حالی که هنوز آتش فتنه گری‌هایش در یمن و سوریه و عراق و دیگر بلاد اسلامی شعله ور است و جان و مال مسلمین را می‌سوزاند، بار دیگر دست به جنایت جدیدی زد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن جنایات ضد انسانی این رژیم اعلام می‌دارد: کاخ ستمگری حکام ظالم و ستمگر فرو خواهد پاشید و طبل رسوایی آنان در گوش جهانیان نواخته خواهد شد «و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ»

سکوت و دروغ پردازی‌های نهادهای مدعی حقوق بشر که سالهاست جای جلاد و شهید را عوض کرده‌اند، دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند، چرا که حقیقت انحراف و تزویر آنان اینک بر همه‌ی آزادیخواهان جهان آشکار شده است.

رژیم آل سعود بداند علی رغم میل باطنی آنان، جبهه سرافراز مقاومت و آزادیخواهان و حق طلبان، پرچم عزت و عظمت اسلامی را در حرمین شریفین به اهتزاز در خواهند آورد و این وعده‌ی خدای قادر متعال محقق خواهد شد «ألَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ.»

بیانیه دفتر تبلیغات اسلامی در پی اعدام شیعیان در عربستان

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پی اعدام شیعیان در عربستان سعودی بیانیه ای صادر کرد که بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم؛ انا لله و انا الیه راجعون؛

باز هم نشانه ای دیگر از ضعف و افول حکومت‌های ستمگر نمایان شد. حکومت‌هایی که با بهانه‌های واهی و اقدامات نابخردانه دنباله رو استکبار جهانی هستند و با جنایات خویش پای در جای پای ظالمین عالم می‌گذارند.

شهادت جانسوز ده‌ها تن از شیعیان مظلوم و غریب عربستان توسط حکومت سعودی مصداقی بارز از همین دنباله روی کورکورانه است که نه تنها موفقیتی برای حاکمیت عربستان به ارمغان نمی‌آورد بلکه حرکتش به سمت نابودی را تسریع می‌بخشد.از طرف دیگر به شهادت رساندن پیروان یکی از مهم ترین مذاهب اسلامی آنهم به این شکل بدوی و ظالمانه ضربه سنگینی بر پیکره وحدت اسلامی است و مسئولیت این وحدت شکنی متوجه حکومت عربستان خواهد بود.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن قاطعانه این اقدام فجیع، از خداوند متعال برای شهدای عربستان علو درجات و برای بازماندگان ایشان تمنای صبر و استقامت دارد.

عربستان و دیگر ظالمان جهان بدانند که انتقام نزدیک است؛ فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انتِقام.

بیانیه ستاد حقوق بشر در خصوص اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعدام ۸۱ نفر توسط عربستان سعودی را محکوم کرد و خواستار تحقیق و بررسی ابعاد مختلف این جنایت شد.

در این بیانیه آمده است : «گذشت بیش از ۷ سال از آغاز تجاوزگری ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن و ثبت رکوردهایی چون تلفات انسانی مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۳۷۰ هزار غیرنظامی، تخریب گسترده زیرساخت‌ها و مراکز ارتباطی، درمانی و بهداشتی توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، یمن را به آزمایشگاهی برای راستی آزمایی ادعاهای پر طمطراق حقوق بشری مدعیان تبدیل کرد. سکوت و انفعال معنادار مدعیان دروغین حقوق بشر و بعضاً اقدامات غیر مؤثر و صرفاً با هدف رفع تکلیف، یمن را به قتلگاه انسان و انسانیت تبدیل کرد.

در چنین صحنه عاری از هرگونه مسئولیت پذیری و پاسخگویی در قبال جنایات ارتکابی، عربستان سعودی بار دیگر به نقض گسترده حقوق بشر و سو استفاده از قدرت در قلمرو تحت حاکمیت خود مبادرت ورزید. اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر با ترکیب ۸ شهروند یمنی و ۴۰ شهروند از اهالی شهر القطیف، اتهامات وارده به آنها را با تردید جدی روبرو ساخته و آن را به تسویه حسابی سیاسی و عقیدتی بدل کرده که وصف اعدام خودسرانه بر آن بار خواهد شد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این اقدام غیر انسانی، توجه تمامی کشورها و مقامات بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری را به این قتل گسترده جلب می‌نماید.

از دولت‌های عضو شورای حقوق بشر انتظار می‌رود تا به دور از هرگونه سیاست زدگی و برخورد ابزاری و دو گانه، در خصوص ابعاد مختلف این قتل گسترده تحقیق و بررسی نمایند. از گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر به ویژه گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی، خودسرانه یا فوری انتظار می‌رود تا فوراً نسبت به تحقیقی جامع در خصوص این اتفاق مبادرت ورزند. از تمامی سازوکارهای بین المللی حقوق بشری و کشورها انتظار می‌رود تا با توسل به ابزارها و ظرفیت‌های موجود، از عدم تکرار این قبیل نقض‌های گسترده و سیستماتیک حقوق اساسی بشر اطمینان حاصل نمایند.

در این راستا، ستاد حقوق بشر تأسف عمیق خود را از سکوت و بی عملی کشورها و سازمان‌های بین المللی مدعی حقوق بشر در قبال اینگونه اقدامات، ابراز می‌دارد و این سکوت را نشانه‌ای از دورویی آنها در بهره برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل می‌داند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics