قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش‌ شخصیت‌های جهان اسلام به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
واکنش‌ شخصیت‌های جهان اسلام به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

گزارش؛

واکنش‌ شخصیت‌های جهان اسلام به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

شخصیت‌‌ها و علمای شیعه و سنی جهان اسلام حمله هوایی آمریکا را اقدامی تروریستی عنوان و آن را به شدت محکوم و تصریح کردند نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه از یمن و عراق و لبنان تا سوریه و فلسطین، همگی در جبهه واحد به این جنایت پاسخ خواهند داد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، علما و شخصیت‌های دینی جهان اسلام و جبهه مقاومت، ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به همراه ابومهدی المهندس نائب رییس سازمان الحشد الشعبی را به شدت محکوم کردند و درپی شهادت این دو فرمانده ارشد محور مقاومت پیام‌هایی صادر کردند که در ذیل به صورت خلاصه اشاره می‌شود.

لبنان

سید حسن نصرالله: به این شهادت باعظمت غبطه می‌خورم

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای با بیان اینکه به شهادت سردار سلیمانی «غبطه» می‌خورد، گفت:‌ ماهایی که بعد از ایشان باقی مانده‌ایم، راه او را تکمیل و اهدافش را محقق و پرچشم را در همه میادین [جهاد] برافراشته خواهیم کرد». دبیر کل حزب‌الله لبنان «قصاص عادلانه» را مأموریت مقاومت دانست و تأکید کرد که «قاتلان آمریکایی با این جنایت بزرگ، به هیچ یک از اهداف خود نخواهند رسید».

پیام سید حسن نصرالله به مناسبت شهادت سپهبد سلیمانی: بسم الله الرحمن الرحیم مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (الأحزاب/٢٣)

اینک برادر عزیز و فرمانده بزرگ، حاج قاسم سلیمانی به غایت آمال و گرانسنگ‌ترین آرزویش رسید و به مدال رفیع شهادت دست یافت و به حق، به سیدالشهدای خط مقاومت بدل شد.

من به مناسبت این شهادت و سپس فقدان این فرمانده شجاع و پیش‌گام و الگو و اسوه و پدر مهربان همه‌ی مقاومان و مجاهدان منطقه‌مان گرم‌ترین تبریک‌ها و سپس صمیمانه‌ترین تسلیت‌ها را به پیشگاه سرور و اماممان، صاحب الزمان(عج) و حضرت امام آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام ظله) و مراجع عظیم الشأن و برادران عزیز مسئول در جمهوری اسلامی به‌ویژه فرماندهی سپاه پاسداران و فرد فرد ملت عظیم و مقاوم ایران و به‌ویژه خانواده‌ی محترم و مجاهد حاج قاسم عرض می‌کنم.

شهادت گوارای وجودش. من در این شهادت عظیم و این عاقبت خیر در مکتب حسین و زینب(ع) به او رشک می‌برم.

ما صحنه و وضعیت را این‌گونه می‌بینیم. اینک ما مانده‌ایم، راه او را ادامه خواهیم داد و شبانه‌روز برای تحقق اهدافش خواهیم کوشید و پرچمش را در همه‌ی میدان‌ها و عرصه‌ها و جبهه‌ها بر دوش خواهیم داشت.

پیروزی‌های خط مقاومت به برکت خون پاک وی افزایش خواهد یافت، همان‌سان که پیش از این با حضور دائمی و جهاد خستگی‌ناپذیر او گسترش یافته بود. همچنین قصاص عادلانه از قاتلان جنایت‌پیشه‌ی وی که پلیدترین اشرار جهان هستند مسئولیت و امانت و وظیفه‌ای بر عهده‌ی همه‌ی مقاومان و مجاهدان جهان است.

این قاتلان امریکایی ان‌شاءالله نخواهند توانست به هیچ کدام از اهدافشان از این جنایت عظیم دست یابند. و بالعکس، همه‌ی اهداف حاج قاسم به واسطه‌ی عظمت روح و خونش به دست برادران و فرزندان و شاگردان و مقاومان و مجاهدان همه‌ی ملت‌های امت محقق خواهد شد؛ ملت‌هایی که زیر بار ذلت مستکبران و زورگویان نمی‌روند و در مقابل ایشان زانو نمی‌زنند.

برای فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) و همه‌ی مجاهدان عزیزی که با او به شهادت رسیدند به‌ویژه برادر و فرمانده بزرگ، شهید ابومهدی مهندس(رضوان الله تعالی علیهم جمیعا) بزرگی و عزت و رفعت و علو درجات مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله قبلان: ترور سردار سلیمانی اقدامی تروریستی که آمریکا مسؤول پیامدهایش است

 آیت‌الله شیخ عبدالامیر قبلان، رییس شورای اسلامی-شیعی لبنان، حمله هوایی آمریکا را اقدامی تروریستی عنوان و آن را به شدت محکوم کرد و کاخ سفید را مسؤول کامل پیامدهای خطرناک این جنایت دانست. وی ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی را به منزله جنگی دانست که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا آن را برای فرار از رسوایی‌های خود و بحران‌های کشورش صورت داد.

آیت‌الله عفیف نابلسی: شهید سلیمانی چهره بارز تاریخ معاصر است

آیت‌الله عفیف نابلسی از عالمان برجسته لبنان در بیانیه‌ای، اظهار داشت:‌ای فرزندان مقاومت و‌ای ملت‌های آزادیخواه جهان و‌ای ملت عزیز ایران! خدای متعال در این روز سردار قاسم سلیمانی آن انقلابی برزگ که علیه استعمارگران به پاخاست و ابومهدس المهندس سردار رشید اسلام را برای شهادت برگزید. سردار شهید سلیمانی و همرزمان عراقی او، طالب شهادت بودند و قهرمانانه به آن نائل آمدند و شایسته شهادت بودند. به نوبه خود، شهادت سردار سلیمانی و همرزمان عراقی او را به رهبر جمهوری اسلامی ایران امام سید علی خامنه ای، سید حسن نصرالله و ملت‌های ایران، عراق، فلسطین، یمن و سوریه تبریک‌ می‌گویم.

این عالم لبنان تصریح کرد: سردار سلیمانی چهره بارز تاریخ معاصر است که دست‌آوردهایی بی بدیل در مبارزه با رژیم صهیونیستی و آمریکا رقم زد و توانستند شکست‌های زیادی به آنها تحمیل کند. همه آزادیخواهان جهان در انتظار شعله کشیدن زمین در زیر پای اشغالگران آمریکایی در عراق هستند و مجاهدان غیور عراقی تا خروج آخرین نظامی اشغالگر از کشورشان، از پای نخواهند نشست.

شیخ ماهر عبدالرزاق: آمریکا تاوان سنگین ترور حاج قاسم را خواهد داد

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان با تبریک و تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی مهندس معاون حشد الشعبی گفت: شهادت این دو ماه و خورشید محور مقاومت بسیار سخت است. از سوی فرزندان مقاومت به دولت و ملّت عراق و ایران، به ویژه امام خامنه‌ای تسلیت عرض می‌کنم. چنین جنایتی از دشمن کینه‌توز و خونخواری که تمام تلاش خود را برای مهار قدرت و نفوذ جموری اسلامی ایران به کار بسته است، جای تعجب ندارد.

وی با تحلیل چرایی چنین اقدامی از سوی رژیم منفور آمریکا افزود: ایالت متحده آمریکا در داخل با بحران‌های متعددی مواجه است. در بعد سیاست خارجی نیز با مجاهدت و جانفشانی رزمندگان محور مقاومت، تمام طرح‌ها و نقشه‌های استکبار جهانی را نقش برآب کرد. فرمانده شهید قاسم سلیمانی مدافع اول اسلام و مسلمین، حامی فلسطین و وحدت امت اسلامی است، پس باید آمریکا دست به چنین جنایتی بزند.

عالم اهل سنت لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر آنکه خون شهدای محور مقاومت به خصوص سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس به هدر نخواهد رفت، خاطر نشان کرد: آمریکا بخاطر انجام این حماقت، تاوان سنگینی را پرداخت خواهد کرد. بی‌شک پاسخ محور مقاومت به این جنایت سخت و شدیدی خواهد بود. نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه از یمن و عراق و لبنان تا سوریه و فلسطین، همگی در جبهه واحد به این جنایت پاسخ خواهند داد.

شیخ عبدالرزاق اظهار داشت: قاسم سلیمانی تنها فرمانده نیروی قدس و یا یک ژنرال ایرانی نبوده بلکه پدر معنوی و قلب تپنده جنبش‌های جهادی و مقاومت در جهان بود. باید محور مقاومت با اتحاد و وحدت کلمه، درسی فراموش ناشدنی به استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و اسرائیل بدهند که تعدّی به مقامات و مسؤولان اسلامی بدون پاسخ نخواهد ماند.

رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان در پایان با اشاره به انتشار لیست اسرائیل برای ترور سید حسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی و ابوعطا، نقش رژیم صهیونیستی در این جنایت را آشکار دانسته و تصریح کرد: هم‌پیمانان آمریکا یعنی اسرائیل و سردمداران مرتجع عربی قطعا در این جنایت مشارکت داشته‌اند. آمریکا برای اجرای این طرح از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی و کشورهای عربی منطقه و رژیم صهیونیستی نیز آمریکا را در این امر همراهی کرده‌اند بنابراین آنها نیز شریک جرم آمریکا در این جرم هستند.

شیخ علی یاسین عاملی: ترور شهید «قاسم سلیمانی» خودکشی راهبردی بود

‌حجت‌الاسلام شیخ علی یاسین عاملی، رییس علمای صور لبنان در بیانیه‌ای بیان داشت: خون شهیدان مقاومت پیش از هر چیز پروژه آمریکایی-صهیونیستی را در منطقه از بین خواهد برد. لبنان از جمله کشورهایی است که مدیون سردار شهید سلیمانی است و در جنگ ۳۳ روزه رهنمودهایش موجب شد تا پیروزی برای لبنان در مقابل دشمن صهیونیستی رقم بزند. تلاش‌های سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش برای حمایت از انسانیت و اسلام و مقابله با پروژه‌های آمریکایی-صهیونیستی در منطقه بود. اقدام برای ترور شهید سلیمانی در واقع خودکشی راهبردی برای پروژه‌های استعماری در منطقه بود و پیامدهای ناگواری در سطح جهانی خواهد داشت. شهادت ایشان و همرزمان عراقی، الگویی جهادی برای مومنان مخلصی شکل داد که پیرو اسلام ناب محمدی هستند.

شیخ نعیم قاسم: پس از شهادت سپهبد سلیمانی و یاران همرزمش، قویتر شده‌ایم

معاون دبیرکل حزب الله لبنان روز یکشنبه در راس هیاتی از حزب الله لبنان در منزل شهید قاسم سلیمانی حضور یافت و به خانواده ایشان تسلیت گفت. شیخ نعیم قاسم گفت: پس از شهادت سپهبد سلیمانی و یاران همرزمش، قویتر شده ایم و روزها این را ثابت خواهد کرد.

قاسم با اشاره به اینکه آمریکا به زودی پی خواهد برد که مرتکب حماقت بزرگی شده است و محاسباتش برای تغییر معادله اشتباه است، اظهار کرد: شهید سلیمانی تنها به ایران اختصاص نداشت بلکه به کل جهان اسلام و کل مقاومت علیه دشمن و اشغالگران اختصاص داشت. وی در ادامه گفت: مسئولیت ما به عنوان حزب الله بیشتر شده و به این راه شریف و صادقانه را ادامه خواهیم داد.

هیأت علمای بیروت: حق مناسبت‌ترین پاسخ به اقدام بزدلانه آمریکا، برای ایران محفوظ است

هیأت علمای بیروت در بیانیه‌ای تصریح کرد: تسلیت عمیق خود را به مقام معظم رهبری و ولی فقیه حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای و رهبران ایران در پی ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی اعلام‌ می‌کنیم.

شهادت ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی را به ملت ایران و عراق تسلیت عرض‌ می‌کنیم و اقدام آمریکا در ترور این شهیدان را تروریستی‌ می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: این حمله هوایی آمریکا تجاوزی بود که همه قوانین را زیرپاگذاشت و واشنگتن مسؤول همه این اقدام ستمکارانه است و ممکن است که منطقه را به جنگ بزرگی بکشاند. جمهوری اسلامی این حق را دارد که به مناسب ترین شکل پاسخ آمریکا را بدهد و این اقدام بزدلانه و احمقانه را بی پاسخ نگذارد.

سید علی فضل الله: شهادت سردار سلیمانی عزم امت را برای آزادسازی قدس راسخ‌تر می‌کند

‌حجت‌الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت، بیان داشت که آمریکا قاسم سلیمانی را خطری برای موجودیت خود در منطقه‌ می‌دانست. ما مردم لبنان، شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به رهبر جمهوری اسلامی ایران، دولت و ملت این کشور و همچنین به دولت و ملت عراق تسلیت‌ می‌گوییم. در حقیقت شهادت آنان بر خلاف تصور دشمن که دستآورد محسوب‌ می‌شود، عزم امت اسلامی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادسازی قدس شریف راسخ‌تر‌ می‌کند.

شیخ احمد قبلان: شهادت سپهبد سلیمانی و همرزمان عراقی مایه قدرت امت اسلامی است

‌حجت‌الاسلام شیخ احمد قبلان مفتی شیعیان لبنان، شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی را مایه قدرت امت اسلامی دانست و بیان داشت که آمریکا باید همه پیامدهای این اقدام ناپسندش را برعهده بگیرد.

مفتی شیعیان لبنان ادامه داد: به نوبه خود شهادت سردار سلیمانی و همرزمان عراقی را به امام عصر(عج)، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، آیت‌الله سیستانی مرجعیت دینی عراق، سید حسن نصرالله سید مقاومت و همه آزادیخواهان جهان تبریک و تسلیت عرض‌ می‌کنیم. شیخ احمد قبلان افزود: سردار شهید سلیمانی چهره انقلابی بزرگی بود که محور مقاومت در مبارزه‌های خود از این شخصیت الهام‌ می‌گرفت و طرح پیروزی‌های آن بود.

شیخ حسن شریفه: شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس ضربات دردناکی به داعش وارد آوردند

حجت‌الاسلام شیخ حسن شریفه، مفتی لبنانی در خطبه‌های نماز جمعه امروز بیروت، بیان داشت: اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی او، محکوم است. ‌حجت‌الاسلام حسن شریفه از شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان کسانی یاد کرد که به گروه تروریستی داعش ضربه‌های دردناکی وارد آوردند و ریشه آن را نابود کردند. این مفتی لبنانی جنایت آمریکا را تجاوزی دانست که تنش در منطقه را بیشتر خواهد کرد و آن را به سرنوشتی بد مبتلا خواهد کرد.

شیخ زهیر جعید: حاج قاسم سلیمانی مایه افتخار و عزت ما بود

شیخ زهیر جعید از علمای اهل تسنن و رییس جبهه العمل المقاومت لبنان اظهار داشت: ما شخصیتی نظیر قاسم سلیمانی که همواره به حضورش افتخار‌ می‌کردیم و انسانی بسیار ماهر و قدرتمندی بود را از دست دادیم، امام دشمنان باید بدانند که پیروزی به جبهه مقاومت تعلق دارد.

وی افزود: هنگامی ‌حجت‌الاسلام سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان و شیخ راغب حرب روحانی شیعه لبنانی شهید شدند، گفتند که کار جبهه مقاومت به پایان رسیده است اما این چنین نشد. خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس باید موجب وحدت ملت عراق در برابر کسانی شود که خواهان نابودی این کشور یعنی آمریکای جنایتکار شود.

رییس جبهه العمل المقاومت لبنان تاکید کرد که این امت اسلامی با قدرت به سمت اهداف خود حرکت خواهد کرد و هزاران تن نظیر حاج قاسم سلیمانی متولد خواهند شد. شهادت چنین اشخاصی مایه افتخار و عزت ماست و نوید بخش پیروزی بزرگ و آزادی فلسطین اشغالی خواهد بود.

تجمع علمای مسلمان لبنان: «مقاومت» حماقت ترامپ را با ریشه‌کنی نظامیان آمریکایی پاسخ می‌دهد

تجمع علمای مسلمان لبنان در بیانیه‌ای با اشاره به شهادت سرداران اسلام قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، خاطر نشان ساخت که عجیب نیست که این دو به درجه شهادت نائل آیند، بلکه مرگ طبیعی آن دو مایه شگفتی است.

این دو شهید همواره از خدای متعال‌ می‌خواستند که انها را به درجه شهادت نائل کند و ما جمعیت علمای مسلمان لبنان به امام عصر(عج) و به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و به ویژه فرماندهان سپاه قدس و دو ملت شریف ایران و عراق و دولت این دو کشور، تسلیت عرض‌ می‌کنیم.

حماقتی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مرتکب شد، مایه ریشه کنی همه نظامیان این کشور در منطقه از سوی مجاهدان مقاومت خواهد شد تا از از این رهگذر ثابت کنند این نظامیان اشغالگرانی بیش نیستند که تنها راه برای مقابله با آنها، زبان زور است. تهدید رهبر انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به جنایت آمریکا، به پاسخی کوبنده منتهی‌ می‌شود و بیرون کردن نظامیان آمریکا از عراق و سوریه منجر خواهد شد.

شیخ صادق نابلسی: تابوت‌های چوبی در انتظار سربازان آمریکایی است

شیخ صادق نابلسی خطیب جمعه صیدای لبنان با توصیف ترور سردار قاسم سلیمانی به «اقدامی جنون‌آمیز» نسبت به احتمال افزایش درگیری و جنگ در خاورمیانه هشدار داد.

شیخ نابلسی افزود: این عملیات انفجار بزرگی را در منطقه به ارمغان خواهد آورد به ویژه آنکه ترامپ برای فرار از استیضاح و نتانیاهو برای فرار از زندان، دست به چنین اقدام دیوانه‌واری زده‌اند بنابراین هر دو برای منافع شخصی به چنین عملی مبادرت ورزیدند.

وی با اشاره به خطر و پیامدهای این اقدام بر منطقه و جهان گفت: تاوانی که آمریکا برای چنین جنایتی پرداخت خواهد کرد، بسیار بزرگ و دور از ذهن است. یک ضربه سنگین تنها اقدامی است که ایران انجام می‌دهد. تابوت‌های چوبی در انتظار سربازان آمریکایی است.

نابلسی در پایان تصریح کرد: ما در مرحله جدیدی هستیم. واشنگتن برای جنایت‌های وحشیانه بیشماری که در منطقه مرتکب شده تاوان خواهد داد اما اینبار خون سربازان و نابودی پایگاه‌های آمریکایی، تاوان این جنایت خواهد بود.

العمل الاسلامی لبنان جنایت آمریکا را به شدت محکوم کرد

جبهه العمل الاسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای جنایت تروریستی و وحشیانه آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی و جمعی از فرماندهان ایران و عراق را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: این تجاوزگری ددمنشانه، ضمن هدف قرار دادن امنیت و ثبات عراق و منطقه، اقدامی است بزدلانه که به نتیجه دلخواه نمی‌رسد. آمریکا و هم‌پیمانانش مسؤول این جنایت هستند؛ جنایتی که امت عربی و اسلامی را از هر نژاد، قومیت و مذهبی هدف قرار داده است.

جبهه العمل الاسلامی با تاکید بر وحدت تمامی گروه‌های مقاومت برای مواجهه با خطرها و تهدیدهای امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی پیش‌رو خواستار مقابله جدی امت اسلامی با استعمارطلبی آمریکا و اسرائیل شد.

این جبهه در پایان تصریح کرد که آمریکا، اسرائیل و مزدوران عربی با ایجاد تفرقه به دنبال نابودی وحدت کلمه و تکه‌تکه شدن امت اسلامی هستند تا بتوانند از این رهگذر، ثروت‌های کشورهای مسلمانان را به غارت ببرند.

شیخ علی خطیب: خون شهدای مقاومت به هدر نخواهد رفت

حجت‌الاسلام شیخ علی خطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در بیانیه‌ای، جنایت ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی را به شدت محکوم کرد.

شیخ خطیب این اقدام تروریستی را نقض آشکار حاکمیت عراق دانسته و گفت: ترور فرماندهان محور مقاومت، تاثیری در مسیر جهاد و مبارزه محور مقاومت با دشمن آمریکایی ـ اسرائیلی نخواهد داشت.

وی افزود: آمریکا حماقت بزرگی را مرتکب شده و مسؤولیت تبعات آن در منطقه و جهان را باید بپذیرد. آمریکا نشان داد که وجودش در عراق، اشغالگری است و هدفش نابودی وجب به وجب خاک سرزمین‌های اسلامی است.

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پایان با تسلیت مجدد به رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله سیستانی، دولت و ملت عراق و ایران و تمامی آزادگان جهان، خاطر نشان کرد که خون شهدای مقاومت نه تنها به هدر نخواهد رفت بلکه نهال مقاومت را به درختی ستبر تبدیل خواهد کرد.

تجمع علمای جبل عامل: ترور سردار شهید سلیمانی، حماقت سیاسی و نظامی تمام عیار بود

تجمع علمای جبل عامل لبنان در بیانیه‌ای، آورد: شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان را به ملت ایران و عراق وبویژه رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مرجعیت دینی عراق، تسلیت عرض‌ می‌کنیم.

شهادت این شهیدان بزرگ اسلام، عزم محور مقاومت در برابر پروژه صهیونیستی-آمریکایی را بیشتر خواهد کرد و این تجاوز آمریکا در واقع به معنای انداختن خود در آتش است.

ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حماقت سیاسی، نظامی و راهبردی تمام عیار بود و کاخ سفید بداند شهادت آنان روح مقابله مقاومت با آمریکا را بیشتر خواهد کرد.

حمله هوایی امریکا تجاوز به عراق و همه محور مقاومت بود و لبنان هرگز تلاش سردار سلیمانی برای رقم زدن پیروزی در برابر دشمن صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد.

شیخ احمد قطان: پاسخ به جنایت ترور شهید سلیمانی، دردناک خواهد بود

حجت‌الاسلام شیخ احمد قطان، رییس جمعیت «قولنا وعملنا» لبنان در پیامی شهادت سرداران اسلام قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به آزادخواهان جهان، مسلمانان و ملت ایران تسلیت گفت.

‌قطان بیان داشت: شهادت این دو سردار اسلام و دیگر مجاهدانی که در کنار آنها از سوی دشمنان انسانیت شهید شدند، مایه بسی غم و اندوه شد. رییس جمعیت «قولنا وعملنا» لبنان ادامه داد: ما بر این بارویم که پاسخ به این جنایت آمریکا، دردناک خواهد بود.

عراق

آیت‌الله سیستانی «حمله ظالمانه» آمریکا را محکوم کرد

آیت‌الله سیدعلی سیستانی در پیامی که از طریق نماینده ایشان در خطبه‌های نماز جمعه امروز کربلا قرائت شد، بیان داشت: رویدادها به سرعت در پی هم رخ می‌دهد و بحران‌ها اوج می‌گیرد و کشور در حال عبور از خطرناکترین پیچ وخم‌هاست؛ از تجاوز جنایت کارانه به پایگاههای نیروهای عراقی در شهر القائم که منجر به شهادت و مجروح شدن دهها نفر از فرزندان رزمنده ما شد گرفته تا حوادث تاسف باری که بغداد در چند روز گذشته شاهد آن بوده است و در نهایت حمله وحشیانه شب گذشته در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد که منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی بر تروریست‌های داعشی شد. این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین المللی است. همه این وقایع و وقایع دیگر، هشداری است مبنی بر اینکه کشور در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است.

به این ترتیب، طرف‌های مربوطه را به خویشتن داری و رفتار حکیمانه دعوت می‌کنیم و دست دعا به سوی خداوند متعال و قادر بالا می‌بریم و از خداوند قادر می‌خواهیم که عراق و مردمش را از شر اشرار و کید دشمنان و خدانشناسان دور نگه دارد: اللَّهُمَّ إِلَیْکَ أَفْضَتِ الْقُلُوبُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ شَخَصَتِ الْأَبْصَارُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ أُنْضِیَتِ الْأَبْدَانُ، اللَّهُمَّ قَدْ صَرَّحَ مَکْنُونُ الشَّنَآنِ وَ جَاشَتْ مَرَاجِلُ الْأَضْغَانِ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا، وَکَثْرَهَ عَدُوِّنَا وَقِلَّهَ عَدَدِنَا، فَفَرِّجْ عنا یَا رَبِّ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ، وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ”. (بار خدایا، دلها به تو نزدیک شده و گردنها به سوى تو کشیده شده و چشمها به درگاه تو خیره و پاها به آستان تو به راه افتاده و بدنها نزار گردیده. بار خدایا، کینه‌هاى پنهان آشکار گشته و دیک کینه‌ها به جوشش آمده. بار خدایا، به تو شکوه مى کنم، نبودن پیامبرمان را و فراوانى دشمنانمان را و کمی تعدادمان را پس گشایش و پیروزی را برای ما تعجیل فرما با رحمت خود ای مهربانترین مهربانان)

حضرت آیت‌الله سیستانی همچنین در پیامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی شهادت سردار سپهبد عالیقدر حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند. پیام ایشان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

جناب مستطاب آیت الله آقای خامنه‌ای دامت برکاته

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

خبر شهادت سردار عالیقدر آقای حاج قاسم سلیمانی رحمت الله‌علیه موجب تأسف و تأثر فراوان شد. نقش کم نظیر آن مرحوم در طی سالیان پیکار با عناصر داعش در عراق و زحمات فراوانی را که در این راستا متحمل شدند فراموش ناشدنی است.

اینجانب ضایعه فقدان آن شهید والامقام را به جنابعالی و به فرزندان مکرّم و دیگر بستگان محترمشان و به همه ملت شریف ایران به‌ویژه به مردم عزیز کرمان تسلیت عرض نموده و از خداوند منّان برای آن فقید سعید علّو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی: روز انتقام مظلوم از ظالم شدیدتر از روز ستم ظالم بر مظلوم خواهد بود

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی از علمای عراق در پیامی آورد: بسم‌الله الرحمن الرحیم (مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلا).

شهیدان اسلام برادران مجاهد سردار حاج قاسم سلیمانی و حاج ابو مهدی المهندس که رهبری مبارزه علیه تروریسم را عهده‌دار بودند، با فداکاری و جانفشانی، خود را فدای اسلام کردند تا حق و حقیقت برتری داشته باشد و باطل و ظلم در حضیض بماند.

این ترور و تجاوز بی‌رحمانه را به شدت محکوم کرده و به همه مؤمنین در عراق و ایران، از ملت تا دولت تسلیت می‌گوییم.

و تأکید می‌کنیم امت اسلامی که بصیرتی قرآنی دارد و پایبند به ارزش‌های دینی و منش اهل بیت علیهم السلام در مقاومت و دفاع از مقدسات است، با اینگونه حوادث بر استقامتش افزوده خواهد شد و دشمنان جز خسران و نابودی دستاوردی نخواهند داشت، چرا که روز انتقام مظلوم از ظالم شدیدتر از روز ستم ظالم بر مظلوم خواهد بود.

به شهادت تاریخ، بی‌شک عراق اجازه تداوم این دشمنی‌‌ها و تجاوزها را نخواهد داد و در مقابل مستکبران تسلیم نخواهد شد. والله المستعان.

آیت‌الله بشیر نجفی شهادت دو قهرمان دفاع از مقدسات را تسلیت گفت

آیت‌الله حافظ بشیر حسین نجفی به مناسبت شهادت فرماندهان ارشد محور مقاومت پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ﴿احزاب/ ۲۳﴾

با تاسف فراوان و قلبی سرشار از ایمان به رضای خدا و قضای الهی، شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج جمال (ابومهدی المهندس) دو قهرمانی که از مقدسات دفاع کردند و به افتخار شهادت نائل شدند را به مولایمان امام صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تسلیت می‌گوییم.

و تجاوز به خاک عراق و نقض حاکمیت و توافقنامه‌های بین المللی را به شدت محکوم می‌کنیم. تاسف بار است که عراق به میدان جنگ و میدان تسویه حساب‌ها تبدیل گردد.

همچنین این مصیبت را به جهان اسلام، دو ملت عراق و ایران، رهبران دو کشور و خویشان و وابستگانشان تسلیت عرض می‌نماییم.

از خداوند متعال مسئلت داریم که این دو نفر و کسانی که به همراه آنها شهید شدند را با محمد و آل محمد صلوات الله علیهم در فردوس اعلی محشور گرداند و به این امت صبر، آرامش و جایگزین آنها را برای یاری ایمان و سرزمین ‌ای اسلامی عطا فرماید که اوست مهربان‌ترین مهربانان. لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَهَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَکَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ کَارِهُونَ (توبه/۴۸)

آیت‌الله حائری حضور نیروهای آمریکایی در عراق را حرام اعلام کرد

در پی ترور سپهبد سلیمان شیرازی و ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی در عراق، آیت‌الله کاظم حائری مرجع دینی شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: بقای نیروهای آمریکایی و هم پیمانان آنها در عراق حرام است.

آیت‌الله حائری در این بیانیه ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، از مقام‌های مسئول عراق خواست حضور نظامیان آمریکایی و نیروهای ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری این کشور در عراق را لغو کنند.

وی همچنین از تمامی نیرو‌های مسلح و شاخه‌های نظامی حشد و عشائر عراق خواست برای اخراج اشغالگران از عراق آماده باشند و تاکید کرد: علمای معظم در حوزه‌های علمیه خود را برای مقابله با دشمن اشغالگر کاملا آماده کرده و با کنار گذاشتن اختلافات گذشته، تصمیم گیران در دولت را برای لغو بقای آمریکایی‌ها در عراق یاری کنند.

سید مقتدا صدر: آمادگی جریان صدر برای پاسخگویی به جنایت آمریکا

‌حجت‌الاسلام سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق در پیامی بیان کرد: مشخص است که هدف قرار دادن قاسم سلیمانی از سوی استکبار جهانی، هدف قراردادن جهاد، معارضه و روحیه انقلابی بین المللی است. اما آنها نمی‌توانند در عزم ما و جهاد ما خللی ایجاد کنند. از خداوند می‌خواهم که منطقه را از خطر دور کند، عراق عزیز ما را از خطرات و بلاها دور کند، از همه می‌خواهیم که حکیمانه و هوشمندانه عمل کنند.

وی افزود: من به عنوان مسؤول مقاومت ملی عراق به مجاهدان و به ویژه جیش المهدی و تیپ‌های «الیوم الموعود» فرمان آماده باش می‌دهم. گروه‌های ملی و قانونمندی که تحت فرمان ما هستند، باید برای حمایت از عراق در آمادگی کامل باشند.

سید عمار حکیم: این اقدام،سراسر منطقه را ملتهب می‌کند

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی، در پیامی گفت که «این دو شهید بخش اعظم حیات خویش را به جهاد و فداکاری گذراندند و در جبهه‌های جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش نقشی محوری داشتند».

حکیم ضمن هشدار نسبت به پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از این جنایت، تأکید کرد که «چنین اقدامی سراسر منطقه را ملتهب می‌کند. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی دربرابر چالش‌ها فرامی‌خوانیم».

سید صدرالدین قبانچی: نظامیان آمریکا در عراق دیگر حتی جایی برای خوابیدن هم پیدا نمی‌کنند

‌حجت‌الاسلام و المسلمین سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف بیان داشت که با ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان، جهان وارد مرحله تازه‌ای شد و امریکا جنگ گسترده‌ای را با این جنایت خود آغاز کرد.

وی ادامه داد: نظامیان آمریکا باید منتظر ضربات نیرومند الحشد الشعبی باشند و از این پس جایی در عراق حتی برای خوابیدن نیز پیدا نخواهند کرد. همه دیدند که چگونه با شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان خون ایرانیان و عراقی‎ها در سرزمین حسین(ع) با یکدیگر آمیخته شد.

امام جمعه نجف اشرف خاطر نشان ساخت: صبر و روابط دیپلماتیک لازمه تحقق اهداف است ولی شهادت تنها راهی است که همه لازمه‌های برآورده شدن اهداف را فراهم‌ می‌آورد.

‌حجت‌الاسلام و المسلمین قبانچی افزود: ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان، نقض آشکار همه قوانین بین المللی است؛ جنایتی که در واقع نقض حاکمیت عراق نیز محسوب‌ می‌شود.

قیس الخزعلی: تاوان خون شهید سلیمانی زوال اسرائیل است

‌حجت‌الاسلام شیخ «قیس الخزعلی»‌ دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، هم در واکنش به این جنایت، تأکید کرد «تاوان خون شهید فرمانده، قاسم سلیمانی زوال اسرائیل است و تاوان شهید فرمانده ابومهدی المهندس، زوال حضور آمریکایی‌ها در عراق است». این فرمانده مقاومت خطاب به اعضای محور مقاومت و هواداران آن گفت: «همه مجاهدان و مقاومان آماده باشند که “فتح نزدیک” در راه است».

اکرم الکعبی: ترور شهید سلیمانی، حماقت آمریکاست

شیخ «اکرم الکعبی» دبیر کل جنبش «النجباء» عراق هم شخصیت دیگری است که ترور سپهبد سلیمانی و المهندس را محکوم و آن را حماقت آمریکا دانست.

الکعبی با بیان اینکه «آمریکای شرور بداند که حماقتی مرتکب شده است که به سبب آن پشیمان خواهد شد»، خطاب به شهید سلیمانی تأکید کرد: «برادرانت شکست نخواهند خورد و در این جنگ پیروز خواهند شد… ما بر سر عهد و پیمان خود هستیم تا در قلب هر کدام از ما یک سلیمانی متولد شود».

شیخ مهدی بن الصمیدعی: اخراج نیروهای خارجی به عنوان یک «روز ملی» ثبت شود

شیخ مهدی بن الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق در بیانیه‌ای عنوان کرد: پیروزی بزرگی که به توفیق الهی رخ داد را به ملت مجاهد عراق و فرزندان مقاومت تبریک می‌گویم و از ریاست و اعضای مجلس به دلیل اتخاذ موضع شجاعانه در زمینه موافقت با اخراج نیروهای خارجی از عراق تمجید می‌کنم.

مفتی اهل سنت عراق در پایان این بیانیه از دولت عراق خواست روز موافقت پارلمان با اخراج نیروهای خارجی را به عنوان یک روز ملی رسمی نام گذاری کند.

هاشم الحیدری: همه پایگاه‌‌ها و ارتش آمریکا زیر باران موشک‌‌های جبهه مقاومت خواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین‌‌هاشم الحیدری در اجتماع عظیم بیش از ۱۲۰ ملیت برای پاسداشت شهادت سردار قاسم سلیمانی که در مصلی قدس شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: شهید قاسم سلیمانی به دنبال شهادت بود و به به این توفیق نائل شد.

او افزود: آمریکا با این اقدام حماقت کرد و قطعا پشیمان خواهد شد، آمریکا در قتل شهید قاسم سلیمانی و یارانش حماقت محض کرد و ترامپ یک احمق است.

معاون سابق حشدالشعبی عراق گفت: قیمت خون سردار سلیمانی بسیار گران بوده و خون او موجب سقوط اسرائیل خواهد شد، سلیمانی فقط مرد ایران نیست، بلکه او مرد جبهه مقاومت است.

او تاکید کرد: آمریکا یک شخص یا مرد را نکشت، بلکه قلب جبهه مقاومت را شهید کرد و کل جبهه مقاومت مسئولیت گرفتن انتقام این خود را به گردن گرفته است.

هاشم الحیدری مطرح کرد: همه پایگاه‌‌ها و ارتش آمریکا زیر باران موشک‌‌های جبهه مقاومت خواهد بود، شهادت حاج قاسم سلیمانی اوضاع را برای جبهه مقاومت بهتر از زمان حیات ایشان خواهد کرد.

او اضافه کرد: سید حسن نصرالله تاکید کرد که نماز در قدس شریف نزدیک است و همان گونه که به حضرت زینب(س) می‌گوییم همه ما عباس تو هستیم، خطاب به رهبر انقلاب نیز می‌گوییم که همه ما قاسم تو هستیم.

این عضو حشدالشعبی عراق خاطرنشان کرد: مردم عراق در شهرهای ایران و عراق مانند بغداد، کربلا و نجف اجتماعات عظیمی برگزار کردند، شهادت سردار سلیمانی تاثیر بیشتری از زنده بودن ایشان خواهد داشت، او حدو مرزهای تعریف شده امروزی را برای خود قائل نبود بلکه مرز او یمن، قدس، حضرت زینب(س) و عقاید بود.

الحیدری عنوان کرد: شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در خط امام خمینی(ره) بودند، سردار سلیمانی شجاعت عجیبی داشت، با رفتن او واقعا یتیم شدیم.

او تاکید کرد: ما به رهبر انقلاب می‌گوئیم که در اثر شهادت سردار سلیمانی عزم خود را جزم کردیم که آمریکا را از منطقه اخراج کنیم، امشب ما در این مکان جمع شدیم که با رهبر انقلاب بیعت کنیم و به او بگوئیم که به هیچ وجه تو را ترک نمی‌کنیم.

این عضو حشدالشعبی تاکید کرد: آمریکا امروز ما را تهدید می‌کند و ما در دوراهی عزت و ذلت قرار داریم، امروز ندای رهبر ما و تمام مجاهدان «هیهات مناالذله» است.

واکنش‌ شخصیت‌های جهان اسلام به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

یمن

عبدالملک بدرالدین الحوثی شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت

رهبر جنبش انصار الله یمن نیز به شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق واکنش نشان داد.

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» با انتشار بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی و المهندس و همراهان آنان را تسلیت گفت.

فلسطین

اسماعیل هنیه: سلیمانی شهید قدس است

رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس شهید قاسم سلیمانی را شهید قدس نامید. اسماعیل هنیه که سخنران مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران بود اظهار کرد: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس می‌نامم.

وی با بیان این که من از سرزمین مبارک فلسطین می‌آیم، افزود که من از سرزمین جهاد و مبارزه و از قدس نخستین قبله مسلمانان که پیامبر از آن جا به آسمان رفت به ایران آمدم تا به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (حفظه الله) دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و به خانواده شهید و فرزندان و بستگان او و همه پرچمداران مقاومت علیه توطئه‌های صهیونیستی و آمریکایی تسلیت و تعزیت بگویم.

هنیه ادامه داد: ما در این جا حضور داریم تا احساس صادقانه و خالصانه خود را در قبال برادر عزیزی که با فرماندهی خود برای فلسطین و مقاومت تلاش زیادی کرد و باعث پیروزی وتوانمندی این مقاومت شد نشان دهیم.

وی با محکوم کردن این اقدام تروریستی آمریکا تاکید کرد: این جنایت وحشیانه‌ای که آمریکایی‌ها مرتکب شدند نشان دهنده روحیه جنایت کارانه و سبعانه‌ای است که باعث این همه جنایات‌ها و خونریزی‌ها در سرزمین مبارک فلسطین شده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین عنوان کرد: این جنایت سبعانه‌ شایسته آن است که همه جهانیان آن را محکوم و مرتکبان آن را مجازات کنند. تاکید می‌کنم که خط مقاومت بر سرزمین فلسطین در رویارویی با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و هژمونی آمریکا در منطقه شکست نخواهد خورد و تردید نخواهد کرد و تا زمانی که اشغالگران را از سرزمین مقدسمان بیرون برانیم ادامه دارد.

هنیه در ادامه اظهار کرد: این پروژه مقاومت مشروع در سرزمین فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت و سست نمی‌شود و عقب نشینی نمی‌کند تازه این ترورها بر توانمندی و اصرار ما خواهد افزود و این راه را تا آزادی قدس و آزادی اراده انسان‌های آزاد منطقه ادامه خواهیم داد.

وی در پایان گفت: مقاومتی که در لبنان آن پیروزی‌ها را به دست آورد و در غزه پیروز شد در نبرد سرنوشت ساز آینده علیه صهیونیست‌ها نیز به یاری خدا پیروز خواهد شد.

گردان‌های القسام: سردار سلیمانی نقش بزرگی در حمایت از فلسطین داشت

گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در پیامی اعلام کرد که سردار سلیمانی نقش بزرگ و گسترده‌ای در حمایت از مسأله فلسطین و مقاومت داشت و جهادش را بر تلاش برای نابودی اسرائیل متمرکز کرده بود.

در این پیام آمده است: سلیمانی تمام حمایت‌ها را به مقاومت تقدیم کرد و شکی نیست که نقش او در این مسیر او را به هدف بزرگی برای آمریکا و اسرائیل تبدیل کرده بود. القسام افزود: به امت عربی و اسلامی اعلام می‌کنیم که ما به عنوان مقاومت در فلسطین راهمان را در نبرد با دشمن صهیونیستی ادامه می‌دهیم.

سرایا القدس: سردار سلیمانی وحشت را در دل آمریکا و رژیم صهیونیستی کاشت

ابوحمزه سخنگوی سرایا القدس شاخه نظامی وابسته به جنبش جهاد اسلامی در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که محور مقاومت هرگز شکست نخواهد خورد و انسجام و قدرت خود را در مقابله با پروژه‌های صهیونیستی-آمریکایی افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه شهید سردار سلیمانی وحشت را در دل آمریکا و رژیم صهیونیستی کاشت، خاطرنشان کرد: این شهید، دو دهه حمایت مستقیم از فلسطین را بر عهده داشت و تجربیات نظامی و امنیتی را در اختیار مبارزان مقاومت در فلسطین قرار می‌داد.

جهاد اسلامی: سردار سلیمانی و «مهندس» دو فرمانده بی‌نظیر بودند

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی عراق را تسلیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این بیانیه اعلام کرد که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دو فرمانده منحصر به فرد و شاخص در مواضع جهادیشان در فلسطین و منطقه به شمار می‌رفتند.

سخنگوی حماس: ترور شهید سلیمانی فقط به سود اسرائیل است

«حازم قاسم» سخنگوی حماس در اظهارنظری مطبوعاتی گفت، «تلاش‌های ترور سلیمانی، فقط به سود طرح [رژیم] صهیونیستی و هدف از آن، اختلاف‌افروزی است»

وی افزود: ترور سپهبد سلیمانی در راستای ایجاد نگرانی‌ها و اختلافاتی است که قدرت امت اسلامی را در مقابله با چالش‌ها تضعیف می‌کند؛ چالش‌هایی که معلول نفوذ رژیم صهیونیستی با پوشش آمریکا است.

شیخ نمر ابوعون: ترور سردار سلیمانی بر صلابت محور مقاومت خواهد افزود

شیخ ابوعون مفتی غزه، در حاشیه مراسم عزاداری مردم غزه به مناسبت شهادت سردار سلیمانی به پایگاه خبری العهد گفت: از برادران در لبنان و سید مقاومت می‌خواهیم که این اقدام بزدلانه را بدون مجازات رها نکنند. اگر جنایت کاران مجازات نشوند، شاهد تجاوزات بیشتر و ترورهای بیشتری خواهیم بود.

ابوعون شهادت سردار سلیمانی را به ملت فلسطین، ایران، عراق و امت عربی و اسلامی تسلیت گفت و اظهار کرد: شهید سلیمانی یک رهبر بین المللی بود و در سطح جهان علیه آمریکا فعالیت می‌کرد. او از بیست سال پیش برای ساختن محور مقاومت نه تنها در غزه بلکه در سراسر جهان عرب تلاش کرد.

وی افزود: ما همراه جمهوری اسلامی هستیم و تاکید می‌کنیم که مقامومت ریشه دوانده و بذری که شهید قاسم سلیمانی و برادرانش کاشتند، ثمره داده و به زودی شاهد ثمره آن خواهیم بود.

وی در ادامه در پیامی خطاب به قاتلان سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی نماینده یک شخص نبود بلکه نماینده اصول بود. این اصول، اصول امام خمینی (ره) و پس از ایشان امام خامنه ای است که ندای وحدت نبرد سردادند. شهید سلیمانی برای عملی کردن این اصول پای به میدان گذاشت. او آمد تا محور مقاومت را در سطح بویژه وطن عربی بسازد تا علیه آمریکا و در راه آزادسازی بیت المقدس بایستند. گروههای مقاومت و مردم نوار غزه روز گذشته به مناسبت شهادت سردار سلیمانی مراسم عزاداری برگزار کردند.

پاکستان

۱۲۰ نفر از علمای شیعه و سنی پاکستان ترور «سردار سلیمانی» را محکوم کردند

در پی شهادت سرداران عظیم و فرزندان اسلام سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس جلسه “امت واحده” پاکستان با حضور بیش از ۱۲۰ تن از روحانیون شیعه و سنی در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

پس از پایان این جلسه بیانیه مشترکی صادر شد که ترجمه فارسی آن بدین شرح است:

بسم الله الرحیم

مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُۥ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبْدِیلًا خبر شهادت سردار مقاومت، مجاهد و مبارز با استعمار جهانی، ژنرال قاسم سلیمانی و دوستانش از جمله ابومهدی المهندس عموم مسلمانان به ویژه طرفداران این سرداران را سوگوار کرد. شهید قاسم سلیمانی عمر خود را در راه اسلام و مبارزه با استکبار جهانی صرف کرد و دنیای اسلام را از قدرت‌های شیطان و از داعش جنایتکار نجات داد و با نابودی داعش خواب را بر آمریکا و اسرائیل حرام کرد.

از سوی دیگر مسلمانان افغانستان، عراق، یمن و لبنان را از تفرقه مذهبی بیرون آورده و به راه مستقبل روشن امت اسلامی هدایت کرد و از مسجدالاقصی و فلسطین حمایت کرد و برای تشکیل حکومت عدل الهی مسلمانان افغانستان، پاکستان، عراق، ایران، سوریه، یمن و لبنان را مانند دانه‌های تسبیح به هم متصل کرد.

زندگی و شهادت شهید سلیمانی و ابو مهدی چهره مستکبران را برای دنیا عیان کرد و باخونشان کربلای امام حسین (ع) را در عصر حاضر دوباره زنده کردند و به دنیا پیام دادند که کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره بإذن الله، این آیت قرآنی امروز هم موثر است و طبق الذین جاھدوا فینا لنھدینھم سبلنا امروز هم مردان خدایی لشکری مانند لشکر بدر را تشکیل‌ می‌دهند و از سوی خداوند فرشته‌ها به کمکشان‌ می‌آیند؛ چه در جنگ ۳۳ روزه حزب الله یا مبارزه ۳۶ روزه حماس با صهیونیست‌ها. و بر اساس همین آیه فرشتگان الهی برای کمک به سردار سلیمانی در جبهه‌های سوریه یا عراق فرود آمدند و مردم خوب از مجاهدت این دو سردار مقاومت به خوبی آگاه هستند که چگونه با داعشی که دست پرورده آل سعود است جنگیدند و مردم عراق نیز با مجاهدت سردار سلیمانی در جنگ عراق و داعش به خوبی آگاه هستند همان گونه که جنایت‌های داعش نیز در تاریخ ثبت و ضبط است.

در این بیانیه آمده است: سردار سلیمانی به دعوت عراق به بغداد رفت و ابومهدی برای استقبالش به فرودگاه آمده بود و حمله به یک مهمانان کشور دیگری توسط یک کشور خارجی نقض قوانین حقوق بین المللی و یک اقدام تروریستی است و سازمان بین الملل برای توقف جنایات آمریکا باید اقدام کند، این شهدا با خونشان در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند کسانی که شب روز در راه خدا مجاهدت‌ می‌کنند، خداوند نیز آنها را این گونه ندا‌ می‌دهد که: یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً.

علمای پاکستان در این بیانیه تاکید کردند: این دو شهید بزرگ فقط مربوط به عراق و ایران نیستند، بلکه الگوی عملی دین محمدی هستند که زندگی خودشان را در را کلمه حق صرف کردند و با شهادت خود عرب و عجم را در زیر پرچم محمدی متحد و بیدار کردند، خون شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس باعث اتحاد و همبستگی مسلمانان خواهد شد و این دو شخصیت برجسته و نمونه مبارزه با استکبار جهانی را فراموش نخواهد کرد و خون این دو شهید سبب نابودی آمریکا و قدرت‌های شیطانی از منطقه و بیداری و تقویت جبهه مقاومت خواهد شد.

شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دیگر در میان ما نیستند، اما راه این شهیدان و فکر این شهیدان باعث راهنمائی امت اسلامی و وحدت مذاهب خواهد شد. ما علما، دانشمندان، مشائخ، مفتیان، پیران، طریقت و اهل قلم از حکومت پاکستان مطالبه می‌کنیم که توطئه آتش افروزی آمریکا در منطقه را ناکام کرده و پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی قدرتمند داری بمب اتم از کشورهای اسلامی حمایت کند و به هیچ عنوان اجازه ندهد که آمریکا از سرزمین پاکستان برای اهداف پلید خود استفاده کند.

اهل قلم و دانش، متفکران، مفتیان، علما، مشائخ و اهل قلم پاکستان همیشه پشتوانه امت اسلامی بوده و در آینده هم با وجود تمام توطئه‌های استعمار جهانی متحد خواهیم ماند و حمایت از بازوی قوی اسلام جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور را ادامه خواهیم داد و پیام خون پاک شهیدان را زنده نگه می‌داریم.

ساجد علی نقوی: سردار قاسم سلیمانی دسیسه‌های استکبار جهانی را خنثی کرد

آیت‌الله سید ساجدعلی نقوی از علمای برجسته شیعیان پاکستان به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی(بسیج مردمی عراق) واکنش نشان داد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده ولی فقیه در پاکستان در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس اظهار داشت: این دو بزرگوار در تمام ایام حیات خود با اتخاذ بهترین راهبردها و هدایت و راهبری مدبرانه خود دسیسه‌های استکبار جهانی را خنثی کردند.

وی ضمن ابراز تأثر شدید خود از شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و فرمانده الحشد الشعبی عراق در نتیجه حمله آمریکا تصریح کرد: آمریکا، اسرائیل و سایر قدرت‌های استعماری امنیت عراق و جهان را به خطر انداخته اند.

علامه سید ساجد علی نقوی ضمن ادای احترام به شهداء این حمله تروریستی اظهار داشت: این فرزندان اسلام در میدان عمل علیه تروریسم جهانی فعالیت کردند و نه فقط بزرگترین فتنه را خاموش نمودند، بلکه توطئه‌های استعماری را هم خنثی کردند. وی اضافه کرد: تجاوزگری آمریکا آنقدر پیش رفته است که هر وقت و هر جا که بخواهد در هر کشوری علیه اهداف خاصی دست به تجاوز‌ می‌زند.

صاحب‌زداه حامد رضا: ترور سردار قاسم سلیمانی باعث نابودی آمریکا خواهد شد

صاحب‌زداه حامد رضا رئیس شورای اتحاد اهل سنت پاکستان در واکنش به شهادت سردار سلیمانی گفت: آمریکا با شهادت سردار قاسم سلیمانی مرتکب بدترین جنایت شده است و من احساس می‌کنم سیاست‌های آمریکایی باعث جنگ جهانی سوم خواهد شد. آمریکا می‌خواهد امنیت دنیا را به هم بزند زیرا با جنایات خود تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است و در این حادثه بزرگ ما با ملت ایران ایستاده‌ایم.

وی افزود: پاکستان باید طبق منافع خود تصمیم بگیرد، زیرا دنیا تحمل جنگ دیگر را ندارد و ترور سردار سلیمانی در واقع توطئه‌ای برای بر هم زدن امنیت جهان است.

حامدرضا خاطرنشان کرد: تنها مانع اتحاد امت اسلامی آمریکا است، اما دولتمردان کشورهای اسلامی دیگر باید دلالی آمریکا را توقف کرده و براساس منافع امت اسلامی تصمیم‌گیری کنند و امروز شهادت قاسم سلیمانی باعث زوال و نابودی آمریکا خواهد شد، حکومت پاکستان باید شهادت حاج قاسم سلیمانی را محکوم کند.

سید کاظم سجادی: راه سردار رشید مالک اشتر زمان حاج قاسم سلیمانی ادامه دارد

‌حجت‌الاسلام سید کاظم سجادی یکی از علمای پاکستان، در پیامی اظهار داشت: شهادت سردار دلیر اسلام، پناه مستضعفان جهان، مالک اشتر علی زمان مدافع حریم و حرم، خار چشم مستکبران جهان سردان قلوب مومنین سپهبد حاج قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ اسلام ابومهدی المهندس را به ولی نعمت مون حجت خدا در زمین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع معظم تقلید و تمام مستضعفان جهان تسلیت عرض‌ می‌کنم.

در این پیام آمده است: اگر چه حاج قاسم با یک عمر مجاهدت خالصانه از بین ما رفت اما راھش که نبرد با شیاطین بزرگ و کوچک است ادامه دارد. دشمنان قسم خورده ی اسلام بداند اگرچه با شهادت این سردار دلیر اسلام همه مارا در سوگ نشاند؛ اما با شهادت انسانهای مومن، متدیین و مبارز مثل حاج قاسم‌ نمی‌توانند به اهداف شوم شون برسند، جامعه تشیع و مستضعفان جهان هزاران حاج قاسم را برای دفاع از کیان اسلام و مسلمین در خود دارد وانتقام این جنایت را خواهد گرفت.

هند

احتشام عباس زیدی: خون شهید قاسم سلیمانی، استکبار و دشمنان اسلام را به خاک ذلت خواهد نشاند

 حجت‌الاسلام سید احتشام عباس زیدی مدیر حوزہ علمیه عین الحیات هندوستان در پیامی بیان کرد: دشمن گول خوردہ ابلیس زمان و شیطان اکبر با شهادت رساندن یک قاسم سلیمانی خوشحال نه باشد که قطرہ قطرہ‌ای خون شهیدان ھمچون قاسم سلیمانی‌ها وابومهدی ھا مجاہدان را میرویاند که دماغ استکبارو دشمنان اسلام را به خاک خواھند مالید. شھادت این سرباز رشید اسلام سرآغاز جنگ نھای، پیروزی قطعی و زمینه ساز ظھور آن منجی عالم و منادی عدالت خواھد بود.

پیام تسلیت حوزه‌های علمیه هند به مناسبت شهادت سردار سلیمانی

حوزه‌های علمیه، مؤسسات و مراکز مختلف مذهبی هند با صدور بیانیه‌هایی شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب را به محضر رهبر معظم انقلاب و مردم مؤمن ایران و مسلمانان سراسر جهان تسلیت گفتند و این حمله وحشیانه تروریست‌های آمریکایی را محکوم کردند.

بحرین

شیخ عیسی قاسم: شهیدان سپهبد سلیمانی و المهندس مایه افتخار هستند

شیخ عیسی قاسم، در این بیانیه ضمن ابراز تاسف و تالم درخصوص شهادت سپهبد سلیمانی و المهندس، تأکید کرد: در عین حال به این دو شهید بزرگوار و امثال آنها عمیقا افتخار می‌کنم که چشمداشتی به این دنیا نداشته و چشم خود را به بهشت برین دوخته بودند. وی شهادت این دو شهید بزرگوار را به ملت و مراجع عظام و امام زمان(عج) تبریک و تسلیت گفت.

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه: سردار شهید سلیمانی حامی اسلام و پرچمدار مستضعفان جهان بود

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین، در بیانیه‌ای شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است که سردار شهید سلیمانی حامی اسلام و مسلمانان و پرچمدار مستضعفان جهان بود. این بیانیه تأکید کرد: دشمنان و در رأس آنها آمریکا، شیطان بزرگ با به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، منتظر انتقام شدیدی باشند.

ترکیه

تَمَل کارا ملّا اوغلو ترور قاسم سلیمانی را به شدت محکوم می‌کنیم

رئیس حزب سعادت ترکیه، به خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد. وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: از خبر درگذشت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، در پی حمله منفور آمریکا در بغداد اندوهگین شدم. این حمله را که با هدف تنش‌آفرینی و سوق دادن منطقه به آتش‌افروزی صورت گرفت، به شدت محکوم می‌کنم. ضمن همدردی با مردم کشور برادر ایران، این واقعه را به خانواده قاسم سلیمانی تسلیت عرض می‌کنم.

پیام تسلیت اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه در پی شهادت سردار سلیمانی

اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه با صدور بیانیه‌ای شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله تروریست‌های آمریکایی را به محضر مقام معظم رهبری تسلیت گفت.

این اتحادیه در بیانیه خود سردار قاسم سلیمانی را علمدار بزرگ جبهه مقاومت و فرزند لایق رهبری مقاومت دانست.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مقدس ولی امر مسلمین حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای دام ظله العالی

شهادت علمدار بزرگ جبهه مقاومت و فرزند لایق رهبری مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش را به حضور آن قائد معظم و رهبر فرزانه، امت اسلامی، ملت سرافراز ایران و خانواده عزیز شهیدان تبریک و تسلیت عرض نموده، طول عمر با برکت تا ظهور حضرت ولی عصر عج برای آن وجود شریف از خداوند متعال خواستاریم. تردیدی نداریم که خون پاک آن سر افرازان جبهه جهاد و شهادت ریشه استکبار را از منطقه بر کنده و زمینه ظهور حاکمیت مهدوی را فراهم خواهد ساخت. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

افغانستان

آیت‌الله هاشمی ارزگانی: دست انتقام خدای دادگر و قاصم جبّاران و خون به ناحق ریخته شهیدان در کمین است

آیت‌الله هاشمی ارزگانی نیز در پیامی اظهار داشت که مالک اشتر علی زمان، خارچشم دیوان و دَدان، بازوی ستبر و استوار ولایت، فرمانده رشید و مؤمن جبهه مقاومت، دربرابر تروریسم، صهیونیسم و استکبار بین المللی، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در پگاه جمعه و میعاد یاران و ساعات نیایش بامدادی نیایشگران و منتظران، سر بر آستان معبود نهاد و به جمع عباد الله «مُکرَمین» و مائده نشینان «عندربهم یرزقون» پیوست و ردای شهادت بر تن کرد که جز آن، خواسته و برازنده او نبود.!

بی شک داغ و فقدان سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهیدش همچون ابومهدی المهندس، جراحت بی التیام بر قلب رؤوف امام امت، جبهه وسیع و پیروز مقاومت- حزب الله، فاطمیون، زینبیون، حیدریون- و یکایک دلدادگان به عزت و استقلال ملت های مسلمان، به ویژه ملت آزاده ایران و خانواده های معزز آن شهیدان، بر جای نهاد و اشکی دریا سان برگونه‌های راد مردان خط مقدم سنگر مقاومت، یتیمان پدر مرده در مسلخ شقاوت و افراطیت، جهان خواری و سلطه طلبی، جاری ساخت.!

این جنایت از سویی، با وضوح هرچه بیشتر همدستی تروریست‌های داعشی و دولت فاشیست و تجاوزگر آمریکا و رژیم صهیونیستی و سرسپردگان منطقوی آنان و ازسوی دیگر خوی و منش تجاوزگری و فراقانونی دولت آمریکا و عدم پایبندی آن به میثاق‌ها و منشورهای بین المللی و حق حاکمیت ملی کشورهای مستقل را نشان داد. چه؛ درپرونده درخشان سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهیدان این جنایت، جرمی جز دفاع از اسلام و مردم و منافع ملت های منطقه و پاکسازی خاورمیانه از لوث وجود ناپاک تروریست‌ها حک نشده است. آنان نه سهمی در نسل کشی و تصفیه قومی سرخ پوستان داشتند و نه بمباران اتمی «نا کا زاکی» و «هیروشیمای» ژاپن و نه استفاده از مادر بمب در افغانستان و نه غارت نفت عراق، لیبی، سوریه و عربستان. و نه حتی انفجار برج های تجارت جهانی آمریکا و یا سلاخی جمال خاشقجی در سفارتخانه و مرکز امن شهروندان.؟!

اما دست انتقام خدای دادگر و قاصم جبّاران و خون به ناحق ریخته شهیدان در کمین است و صفوف متحد، پیوسته و زمان شناس امت و آمادگی جبهه منصور مقاومت، از نیجریه تا لبنان، از شام تا فلسطین، از عراق تا بحرین و یمن، از پاکستان تا افغانستان و تمامی زخم خوردگان درگستره زمین و جغرافیای استضعاف و ایمان، با اراده مصمم تر ازپیش، رونده راه آزادی و افرازنده پرچم عدالت جویی و خون خواهی شهیدان، تحت زعامت ولیّ امرِزمان خواهند بود.

جامعه روحانیت امامیه هرات: شهادت سردار سلیمانی نویدبخش شکست دشمنان در منطقه است

در پی شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، جامعه روحانیت امامیه هرات پیامی تسلیتی منتشر کرد.

متن پیام جامعه روحانیت امامیه هرات به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

شهادت سرداران رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه و تمامی مسلمانها و آزادگان جهان تسلیت عرض می‌نماییم.

بدون شک جنایت بزدلانه نیروهای تروریست آمریکایی در به شهادت رساندن این سرداران سرافراز، نوید بخش شکست و زبونی دشمنان و عزت و سربلندی بیشتر اسلام و مسلمین در منطقه خواهد بود.

حاج قاسم سلیمانی سرباز و سردار اسلام عزیز و انقلاب اسلامی و ملت‌های آزاده بود که به آرمان عزت و هویت و تمدن اسلامی اذعان داشت و دربرابر تروریسم ایستاد و از مظلومین دفاع کرد و در پایان به فوز عظیم شهادت و لقاء الله نائل آمد و دشمنان اسلام و امت اسلامی بدانند رفتن سردارانی چون حاج قاسم و ابو مهدی عزیز گرچه سخت و جانکاه است اما راه سرخ آنان با اقتدار و افتخار ادامه خواهد یافت.

جامعه روحانیت امامیه هرات، ضمن تبریک و تسلیت شهادت این شهدای عزیز، بر ادامه راه آنان تا نابودی باطل و پیروزی حق تأکید کرده و باور دارد جبهه مقاومت به همت مجاهدین قهرمان و جان برکف اسلام، پاسخ سختی را به این جنایت خواهند داد.

حسینی مزاری: شهادت سردار سلیمانی زمینه‌های اقتدار جبهه ضد آمریکایی را فراهم‌تر کرد

عضو افغانستانی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پی شهادت حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس ایران توسط آمریکایی‌ها بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل بیانیه ‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری رییس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در واکنش به ترور سردار سلیمانی به شرح زیر است

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

در بدو امر شنیدن خبر شهادت مردی بسیار بزرگ مایه تألم خاطر و تکدر قلب و انزجار و تنفر روحی و روانی است چه اینکه سردار پر افتخار اسلام، سر لشکر حاج قاسم سلیمانی مصداق اتم “ان اعبدوالله واجتنبواالطاغوت” و نمونه اکمل “اشداء علی الکفار و رحماء بینهم” بود و علَم و نشانه بارز یک مبارز مسلمان آزادیخواه در کوره راه‌های جهاد و شهادت طلبی به نظر‌ می‌رسید و قطعا نبودن او در این دنیای پر از ظلم و جور کفر و فریب و نیرنگِ نفاق و ترس و بزدلی محافظه کارانِ خداخواه و دنیا طلب، جای تاسف دارد و دل هر مؤمن مسلمان و حتی آزادیخواهان سایر ادیان را به سختی‌ می‌فشارد و به درد‌ می‌آورد.

اما نوع رفتن شهید سلیمانی غبطه خوردن دارد نه غصه خوردن، چه او از یکسو به دست شقی ترین اتباع کفرِ مطلق جهان یعنی آمریکای مستکبر با کمک ایادی منطقه‌ای آن به شهادت رسید و از سوی دیگر نشانگر ضعف عمیق و گسترده دشمن است، چرا که توسل به ترور کار یک ابر قدرت جهانی و حتی منطقه‌ای و کمتر ازآن کشوری‌ نمی‌تواند باشد، بلکه گروه بسیار کوچکی نیز توان اقدام به کار ناجوانمردانه و از میان برداشتن انسانها را دارد و از سوم سو پرواز ملکوتی این شهید در مسیر تحقق مصلحت بزرگتری صورت گرفته است و قطعا خدای متعال اراده فرموده است تا قطرات خون سردار سرافراز اسلام، فرمانده محبوب دلهای مسلمانان، سلیمانی عزیز، باعث جوشش مجدد اتباع مسلمان و غیر مسلمان ایران، عراق، لبنان و تمام کشورهای اسلامی و حتی غیر مسلمان گردیده، زمینه‌های وحدت و همسویی را افزایش داده، شرایط اقدام هماهنگ و سرتاسری را علیه آمریکای جنایتکار و متحدان بین المللی و منطقه‌ای و مزدوران داخلی اش در کشورهای اسلامی به ویژه عراق افزایش دهد تا بدینترتیب به راحتی بیشتر از همیشه، پایه‌های کفر و الحاد و نفاق به تزلزل درآمده، بساط سلطه و اشغالگری در کشورهای اسلامی جمع گردد و مسلمانان صاحب هست و بود خود گردند و در نهایت اسباب ظهور فراهم شود و آخرین حجت حق قیام نموده، حکومت الله را بر زمین مستقر نماید.

اینجانب عمل بزدلانه سربازان آمریکایی در به شهادت رساندن سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و حاج ابومهدی المهندس نایب رئیس حشدالشعبی عراق توسط آمریکای جنایت کار را به شدت محکوم نموده، شهادت این عزیزان و هیئت همراه آنان را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، نایب برحقش حضرت امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، مراجع عظام تقلید به ویژه حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی، بیت مکرم شهدا، دولت و ملت شریف ایران و دولت و ملت شریف عراق و تمام امت مسلمه تبریک و تسلیت‌ می‌گویم و با خدای متعال، ائمه معصومین(علیهم السلام) به ویژه مولا و امام حاضرمان حضرت حجت ابن الحسن العسکری(عج) و نایب ایشان و تمام شهدا به ویژه شهید مظلوم حاج قاسم سلیمانی و یارانش و تمام مقاومت گران علیه ظلم و استبداد اشغالگران تعهد‌ می‌سپاریم که اگرچه در عرصه نظامی و جنگ سخت ورود نداشته، سررشته تخصصی نیز از آن ندارم اما در جبهه جنگ نرم حضور جدی تر از قبل پیدا کرده، در راستای افشای چهره جنایتکارانه امریکا و عوامل و اذنابش و تبیین طرح‌های توطئه گرانه آنها و روشن کردن اذهان امت مسلمه نسبت به خباثت و قساوت دشمن درجه یک مسلمانان یعنی آمریکای جنایت کار عمل کنیم و لختی سستی را در اراده خویش راه ندهیم.

محمد کریم خلیلی: شهادت این سردار نامدار به افزایش تنش‌ها در سطح منطقه و جهان دامن خواهد زد

محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز با صدور پیامی گفته که شهادت این سردار نامدار به افزایش تنش‌ها در سطح منطقه و جهان دامن خواهد زد و این اقدامی است که خلاف مقصد صلح خواهی جهانی و نظم‌پذیری بین المللی شمرده می‌شود.

خلیلی اضافه کرد که او با توجه بر اینکه طرفدار صلح جهانی و مخالف هرگونه تنش نظامی در سطح منطقه و جهان می‌باشد، توسل به عمل قهرآمیز نظامی این چنینی را دامن زدن به بحران و تنش می‌داند که به نفع هیچ کشور نمی‌باشد.

سوریه

هیأتی از جولان اشغالی شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت

هیأتی از جولان اشغالی سوریه با حضور در سفارت ایران، شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را تسلیت گفت.

خبرگزاری سوریه (سانا) نیز گزارش داد که شماری از هیأت‌های رسمی و مردمی در مراسم ختمی که به مناسبت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در سفارت ایران در دمشق برگزار شد، شرکت کردند.

در این مراسم شماری از شخصیت‌ها از جمله «بثینه شعبان» مشاور سیاسی رئیس‌جمهور سوریه، «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه، «احمد بدرالدین حسون» مفتی سوریه و شماری از افسران ارتش سوریه و روسیه، رهبران و نمایندگان گروه‌های فلسطینی، علمای مسلمان و مسیحی و تعدادی از اعضای پارلمان سوریه حضور داشتند.

بثینه شعبان در این مراسم تأکید کرد سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس کسانی بودند که بیشترین نقش را در مقابله با تروریست‌های تکفیری ایفا کردند، ملت‌های سوریه و عراق به این دو نفر مدیون هستند چرا که آن‌ها خدمات زیادی به دو ملت در زمینه مقابله با تروریسم ارائه کردند و آن‌ها تنها شهیدان منطقه نیستند بلکه شهیدان حق، دفاع از حق، ملت‌ها و عدالت در برابر ظلم در هر مکانی از جهان هستند.

ایمن سوسان نیز تأکید کرد که جنایتی که رژیم اشغالگر آمریکا مرتکب شد، وحشیانه‌ترین شکل تروریسمی است که آمریکا علیه ملت‌های آزاده در جهان مرتکب شد و هدف قرار دادن سردار سلیمانی و همراهانش در حقیقت هدف قرار دادن ارزش‌ها و نمادهایی بود که آن‌ها جان خود را برای دفاع از آن فدا کردند اما آمریکایی‌ها خواهند دید که خون این شهید روشنگر راه آزادگان و مقاومت در سراسر جهان خواهد شد.

«فهد درویش» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه تأکید کرد که ملت سوریه هرگز ایستادگی سردار سلیمانی در کنار ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم را فراموش نخواهد کرد.

عربستان

واکنش رسمی عربستان به جنایت ‌آمریکا در ترور سپهبد شهید سلیمانی

منابع خبری از واکنش رسمی حکومت سعودی به اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدشان خبر دادند.

«فرحان فیصل» وزیر خارجه سعودی اظهار داشت: در وضعیت بسیاری خطرناکی به سر می‌بریم و باید در خصوص خطرات نه تنها برای منطقه بلکه برای امنیت جهانی برحذر باشیم. وی مدعی شد که کشورش دوست ندارد شاهد تشدید تنش در منطقه در این شرایط بسیار خطرناک باشد.

فیصل ابراز امیدواری کرده است که تمام طرف‌ها در مسیر برداشتن گام‌ها و اقدامات لازم برای جلوگیری از تنش بیشتر و هر گونه اقدام تحریک آمیز به گفته خود حرکت کنند.

این اولین واکنش رسمی رژیم سعودی دنباله‌روی همیشگی و بی‌چون و چرای آمریکا و سیاست‌های ویرانگر و خصمانه‌اش علیه کشورهای مستقل به ویژه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. حکومت سعودی همواره از هر اقدام جنایتکارانه و تروریستی آمریکا حمایت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics