قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر به فتوای عجیب مصطفی راشد
آموزه‌های شیعی به طلاب الازهر تدریس می‌شود/ پرونده اختلافات شیعه و اهل سنت باید بسته شود

واکنش عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر به فتوای عجیب مصطفی راشد

شیخ مصطفی راشد مفتی استرالیا در فتوایی عجیب مدعی شد که روزه تنها بر اغنیاء واجب است اما بر فقرا واجب نیست که روزه بگیرند. این اولین باری نیست که مفتی استرالیا فتواهای مخالف مشهور صادر می‌کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، چندی قبل مصطفی راشد، مفتی خودخوانده استرالیا، رئیس اتحادیه جهانی «علمای اسلام برای اسلام» و یکی از علمای منسوب به الازهر روز گذشته، در برنامه‌‌ای تلویزیونی در حالی ادعا کرد که روزه صرفاً بر اغنیاء و متمولان واجب است و فقرا می‌توانند داوطلبانه روزه بگیرند، که این حکم هیچ مبنایی در شریعت اسلام نداشته و در قرآن کریم بارها بر فریضه صیام و روزه‌داری و حکم شروع و پایان ایام آن تأکید شده است.

این فتوای مصطفی راشد که همچون دیگر احکام صادر شده از جانب وی در استرالیا جنجال‌برانگیز شده است، طی اظهاراتی که او در شبکه آمریکایی «الحره» ایراد کرد، عنوان شد.

وی در ادامه ادعاهای خود گفته: با محاسباتی که از درآمد یک شهروند مصری داشته به این نتیجه رسیده است که روزه بر شهروندی که حقوق ماهیانه کمتر از ۵۰۰ دلار داشته باشد، واجب نیست.

مصطفی راشد که مدعی است این فتوا را با استناد به حدیثی از پیامبر صادر می‌کند که فرموده «فقیر کسی است که قدرت تأمین قوت خود و خانواده‌اش را برای مدت یک ماه ندارد، همچنین خانه‌ و مرکب(که امروزه همان خودرو است) نیز از خود ندارد»؛ لذا فقیر در مصر را شهروندی دانسته که درآمد ماهیانه او کمتر از ۵۰۰ دلار باشد.

او البته اذعان داشته تعریف فقیر با این احتساب فقط مخصوص شهروندان مصری است و شهروندان دیگر کشورها به‌گونه‌ای دیگر باید محاسبه شوند.

این عالم خودخوانده همچنین اظهار کرد: مقصود از صیام، اطعام فقرا است، اگر هر شخصی یک مسکین را اطعام کند، این کار از روز‌ه‌داری بافضیلت‌تر است.

مصطفی راشد درحالی خود را مفتی استرالیا و نماینده الازهر می‌خواند که چندی پیش الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای نسبت به فتواها و سخنان مصطفی راشد به شدت انتقاد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «فتواهای شاذ و اندیشه‌های عجیب مصطفی راشد که برخی رسانه‌های خبری، وی را منتسب به الازهر کرده و یا او را از مفتیان استرالیا می‌دانند، هیچ ارتباطی با اسلام ندارد. کسانی که با منسوب ساختن خود به الازهر، منبعی برای نشر سخنان باطل و افکار غلط خود تشکیل می‌دهند، از الگوی اعتدالی الازهر به دور هستند. الازهر با درخواست از رسانه‌ها مبنی بر نشر فتواهای صحیح از منابع مطلع و فراهم نساختن فرصت برای جولان دادن اینگونه افراد اظهار داشت که مصطفی راشد چهره اسلام را تخریب و مقام و منزلت علما را تنزّل داده است».

او البته در پایان نطق تلویزیونی خود نیز اظهار کرده فتوایی که داده به این معنی نیست که فقرا روزه نگیرند بلکه فقط قصد توضیح مقاصد شریعت را داشته است.

گفتنی است، مصطفی راشد در فتواهای عجیبی خود مدعی شده بود که قرآن مستی را حرام می‌داند اما نوشیدن شراب به اندازه‌ای که مستی نیاورد مانعی ندارد. وی همچنین مدعی بود که نماز خواندن در کنار مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر منجر به بطلان نماز می‌شود. واجب نبودن حجاب و حرام نبودن گوشت خوک بخشی دیگر از فتواهای جنجالی این مفتی استرالیایی است.

این فتوا فاقد هرگونه دلیل شرعی صحیح است

از این رو، محمد شحات الجندی عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی به سخنان مفتی مصر مبنی بر اینکه «روزه بر فقرا واجب نیست» واکنش نشان داده است.

الجندی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های مصری گفت: این فتوا فاقد هرگونه دلیل شرعی صحیح بوده و با اجماع علمای مسلمان از صدر اسلام تا به امروز در تنافی است.

وی تصریح کرده است، منبع استنباط احکام شرعی صحیح، آیات قرآن کریم و احادیث شریف نبوی بوده و هدف از صدور این فتوا محروم کردن فقرا از ثواب روزه‌داری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics