قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مذاهب اهل سنت / واکنش مولوی عبدالحمید به سخنان مفتی عربستان
تعیین مجازات قانونی برای اهانت کنندگان به مقدسات مذاهب

واکنش مولوی عبدالحمید به سخنان مفتی عربستان

مولوی عبدالحمید گفت: قرآن و نص به هیچ‌ مفتی و عالمی این اجازه را نداده است کسی را که بگوید من مسلمان هستم، بگوید شما مسلمان نیستید. هیچ‌کس اجازه ندارد یکی از مذاهب را از دایره‌ی اسلام خارج کند و بگوید مسلمان نیست؛ نباید کسی به‌ویژه مفتیان یا قاضیان عصبانی شوند و در حال عصبانیت اظهار نظر کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نمازجمعه این هفته اهل سنت زاهدان، ضمن اظهار تاسف شدید از تشدید تنش‌های داخلی بین مسلمانان و کشورهای اسلامی، گفت: آنچه مایه‌ی نگرانی‌ است، افزایش تنش بین کشورهای اسلامی می‌باشد که متأسفانه روزبه‌روز بیشتر می‌شود و مسئولان کشورهای اسلامی بیشتر درگیر تنش می‌شوند و زمینه سوءاستفاده‌ی دشمن را فراهم می‌کنند.

وی افزود: امروز اسرائیل غاصب و آمریکای جهان‌خوار و شرقی‌های قدرت‌طلب و فرصت‌طلب از فاصله‌ای که بین مسلمانان ایجاد شده است، سوءاستفاده می‌کنند و تلاش دارند اختلافات را فرقه‌ای جلوه دهند و اختلاف‌های فرقه‌ای و گوناگون را شعله‌ور کنند. هرچه بین کشورهای اسلامی تنش بیشتر باشد به نفع اسرائیل و دشمنان اسلام است.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه داد: خداوند می‌فرماید به کسانی‌که خود را مسلمان می‌گویند، نگویید که شما مسلمان نیستید. قرآن و نص به هیچ‌ مفتی و عالمی این اجازه را نداده است کسی را که بگوید من مسلمان هستم، بگوید شما مسلمان نیستید. نباید هیچ‌کدام از فرقه‌ها، مذاهب و گرایش‌های اسلامی را از اسلام خارج بدانیم. نباید فاصله‌ها و مشکلات افزایش یابد.

وی افزود: امروز جهان اسلام به دوستی، محبت، گفتمان بیشتر و در کنار هم قرار گرفتن مسلمانان نیاز دارد. ما همه را به سعه‌ی‌صدر و دوراندیشی توصیه می‌کنیم، زیرا مشکل این‌گونه حل نمی‌شود که ما به یکی از مذاهب اسلامی حمله کنیم و کشورهای اسلامی کلمات تندی بین یکدیگر ردوبدل کنند؛ بلکه مشکلات با نشستن بر سر میز مذاکره، گفتمان و چاره‌اندیشی برای مسائل و آفت‌هایی حل می‌گردد که بر جهان اسلام سرازیر است.

مولوی عبدالحمید با اشاره به اینکه مذهب شیعه یکی از مذاهب بزرگ جهان اسلام است، اظهار داشت: شیعه بعد از اهل‌سنت یکی از مذاهب بزرگ اسلامی‌ است. همه مسلمانان که نزدیک به دو میلیاردند، با هم برادر هستند و هیچ‌کس اجازه ندارد یکی از مذاهب را از دایره‌ی اسلام خارج کند و بگوید مسلمان نیست. نباید کسی به‌ویژه مفتیان یا قاضیان عصبانی شوند و در حال عصبانیت اظهارنظر کنند و یا قضاوت نمایند؛ انسان باید در حال آرامش اظهارنظر نماید.

مدیر دارالعلوم زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به مسئله‌ی حج و محروم‌شدن حجاج ایرانی از حج امسال اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مسئولان عربستان سعودی دوراندیشی و سعه‌ی‌صدر بیشتری نشان می‌دادند، ما به حج و زیارت خانه‌ی کعبه مشرف می‌شدیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بلاد اسلامی در آینده‌ی نزدیک با هم نزدیک شوند و مشکلات جهان اسلام را حل نمایند؛ چون برادری و وحدت برای مسلمانان حیاتی است و قرآن مسلمانان را به این فرامی‌خواند که امت واحده باشند و مشکلات را با هم حل کنند.

قابل ذکر است، شیخ عبدالعزیز آل‌ شیخ مفتی کل عربستان در اظهارات اخیر خود و در پاسخ به مواضع مقامات ایرانی پیرامون انتقاد از بی‌کفایتی آل سعود در سازماندهی حج تمتع، ایرانیان را فرزندان و از نسل مجوس و کافر خواند و مدعی شد، ایران از دیرباز به دنبال ایجاد تفرقه در جهان اسلام بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics