قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ویژگی‌های «قواعد الفقهیه فی فقه الامامیه» از نگاه مؤلف
القواعد الفقهیه فی فقه الامامیه

ویژگی‌های «قواعد الفقهیه فی فقه الامامیه» از نگاه مؤلف

کتاب «القواعد الفقهیه فی فقه الامامیه» اثر آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم عصر با حضور علما و اساتید در مؤسسه انوار طاها قم رونمایی شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در این مراسم که با حضور معاونین حوزه علمیه برگزار شد، آیت‌الله حسینی بوشهری مؤلف این کتاب، اظهار داشت: وجه تمایز این کتاب با سایر کتاب‌های موجود این است که به عنوان متن درسی تألیف شده است و استانداردهای متون درسی را دارد.

وی در بیان ویژگی‌های خاص این کتاب، ابراز داشت: اولین نکته این است که منهج این کتاب منهج درسی است و به صورت درس درس تدوین شده و همچنین در پایان هر بحث تمرین‌هایی آمده است که به درک و فهم مسأله کمک می‌کند و خلاصه‌ای از بحث را به مراجعه کننده ارائه می‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: در ابتدای هر بحث موضوع اصلی آن بحث بیان شده و به سابقه تاریخی بحث اشاره شده و به بعضی از فروع مسائل مستحدثه پرداخته شده است؛ همچنین ارجاعات فراوانی در این کتاب ارائه شده است که راه را برای تحقیق هر مراجعه کننده باز می‌کند.

وی با بیان این که آراء تمام علمای گذشته مربوط به هر بحث در ذیل آن آورده شده است، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب این است که به بحث‌های حقوقی و تطبیق قواعد فقهی به مصادیق، تاریخ تطور قواعد فقهیه و فرق بین قواعد فقهی و مباحث اصولی پرداخته است.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در این کتاب بیست و سه قاعده به صورت اجمالی ذکر شده ولی ۴ قائده که اهمیت بیشتری دارد و مبتلا به است به صورت تفصیلی بیان شده است که قائده لاضرر، اصالت الصحه، قاعده لزوم و قاعده نفی سبیل هستند.

وی با بیان این که این کار با وسواس زیادی تألیف شده است، ابراز داشت: سعی شده است تا جایی که مقدور بوده به نحو جامع کار کنیم تا این کتاب سر فصل جدیدی برای کارهای دیگر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: در این کتاب واژه‌های و اصطلاحات را به خوبی توضیح داده‌ایم و عبارت‌ها را با فونت‌های متمایز آورده‌ایم تا اگر کسی بخواهد خلاصه‌ای از بحث را بداند با تمایز فونت‌ها بتواند خلاصه آن را به دست آورد.

وی با بیان اینکه درس قواعد فقهی باید به عنوان یکی از دروس اصلی حوزه در نظام آموزشی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: این بحث قابلیت این را دارد که در عرصه بین الملل هم روی ان کار شود و به قوی شدن بنیادهای فکری طلاب کمک خواهد کرد.

درس قواعد فقهی و فقه مقارن در دستور کار حوزه قرار بگیرد

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون امور بین الملل حوزه‌های علمیه سراسر کشور، خاطرنشان کرد: اکثر سؤالات پیرامون فقه شیعه از مسائل مربوط به بشریت و نیازهای امروز جامعه بشری است و باید در ارائه مصادیق برای قواعد فقهی بتوانیم از جامعه بین المللی مصادیقی را عنوان کرد و نشان بدهیم که دین اسلام و قواعد فقی اسلام برای تمام بشریت می‌تواند راه‌گشا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی به بحث تقارن در قواعد فقهی شیعه و اهل سنت اشاره و تأکید کرد: بهتر است که قواعد فقهی در اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی هم در دستور کار قرار بگیرد تا در عرصه بین المللی بتوانیم از این ظرفیت اسلام و حوزه علمیه قم استفاده کنیم.

در نظام آموزشی حوزه ضعف متون آموزشی نوین احساس می‌شود

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، یادآور شد: یکی از مزیت‌های اصلی این کتاب این است که به صورت یک متن آماده برای درس تدوین شده است.

وی با اشاره به این که در نظام آموزشی حوزه ضعف متون آموزشی نوین احساس می‌شود، گفت: ما در حوزه اصول و فقه داریم ولی تا کنون قواعد فقهی تدوین نشده بود و از این قبیل کارهای نشده زیادی است که باید طلاب این نیازها را درک کنند و در این مسیر قدم بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics