قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پاسخ مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه به یک یادداشت
پاسخ مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه به یک یادداشت

پاسخ مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه به یک یادداشت

هر یک از اساتید دروس خارج، موضوعاتی را که مناسب تدریس در سطح خارج حوزه می‌دانند؛ فقط کافی است عنوان درس به همراه سرفصل‌ها و سوالات اصلی و منابع را تحت نامه‌ای به مدیر محترم حوزه‌های علمیه پیشنهاد دهند و ایشان بعد از بررسی در صورت موافقت به عنوان درس رسمی ابلاغ خواهند نمود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام حسین اثنی‌‌عشری مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه در واکنش به ملاحظه‌ حجت‌الاسلام دکتر احمد اولیایی بر دروس خارج فقه معاصر و جای خالی فقه فرهنگ، طی یادداشتی نکات ذیل را مطرح و یادآور شد:

۱- محضر مبارک اساتید به عرض می‌رساند که بخشی از مسائل فقهی در حوزه فرهنگ در ذیل عناوین دیگر اعلامی همچون فقه حکمرانی (حاکمیت و فرهنگ)، فقه عدالت (عدالت و توسعه در فرهنگ)، فقه اخلاق، فقه تربیت، فقه روابط اجتماعی و … قرار می‌گیرد که نویسنده محترم هم وقتی خواستند موضوعاتی از فقه فرهنگ را مثال بزنند به عناوینی اشاره کرده‌اند که غالبا در موضوعات ابلاغی جای دارد.

۲- در متن مصوبه ابلاغی تصریح شده است که اگر هر یک از اساتید عزیز دروس خارج، موضوعات دیگری را مناسب تدریس در سطح خارج حوزه می‌دانند (و نه مناسب برای تحقیقات و کارهای پژوهشی که خود مقوله‌ای جداگانه و مورد حمایت دفتر فقه معاصر است)؛ فقط کافی است عنوان درس به همراه سرفصل‌ها و سوالات اصلی و منابع را تحت نامه‌ای به مدیر محترم حوزه‌های علمیه پیشنهاد دهند و ایشان بعد از بررسی در صورت موافقت به عنوان درس رسمی ابلاغ خواهند نمود.

۳- موضوعات ابلاغی دروس خارج فقه معاصر هر یک از اهمیت خاصی برخوردار هستند و شامل مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، فضای مجازی، هوش مصنوعی و پزشکی می‌شوند و سعی شده است جامعیت مناسبی داشته باشد. اما مسلما این آغاز تحول اجتهادی در این حوزه است که باید طبق سنت‌های حوزوی با متانت جلو برود. و قطعا با کمک علمی همه فضلا نیز ارتقا خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics