قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پرونده مسجد بابری فیصله یافت؛ مسلمانان هیچ حقی ندارند
پرونده مسجد بابری فیصله یافت؛ مسلمانان هیچ حقی ندارند

گزارش؛

پرونده مسجد بابری فیصله یافت؛ مسلمانان هیچ حقی ندارند

مهمترین تهدید موجود علیه مسلمان کشور هندوستان که جمعیت مسلمانانش در رتبه سوم جهان قرار دارد، هویت اسلامی است که در خلال اقدامات اخیر زیر سوال رفته است.

به گزارش شبکه اجتهاد، بالاخره روز موعود برای طولانی ترین و جنجالی ترین پرونده قضایی دادگاه عالی هندوستان رسید؛ دادگاه مرتبط با زمین مسجد بابری در شهر آیودا (Ayodhya) حکم به واگذاری زمین مسجد به هندوها داد. قبل تر در جریان درگیری‌ها و ناآرامی‌های سال ۱۹۹۲ ساختمان ۴۶۰ ساله مسجد بابری توسط چیزی حدود ۱۵۰ هزار هندوی خشمگین تخریب شد و موجی از خشونت‌های هندو مسلمان را در پی داشت که خلال آن قریب به ۲هزار نفر عمدتا مسلمان کشته شدند.

از آن تاریخ تا کنون زمین مرتبط با مسجد در اختیار مقامات قرار گرفت تا در مورد مالکیت آن تصمیم گرفته شود. مسجد بابری در سال ۱۵۲۸ میلادی توسط موسس سلسله پادشاهای گورکانیان در هند یعنی بابرشاه (Babur) بنیان نهاده شد. هندوها مدعی بودند که در آن سال این مسجد بر بقایای معبد تخریب شده رام بنا نهاده شده است و این مکان محل تولد رام یکی از خدایان هندوهاست و از این بابت مقدس. از دیگر سو مسلمانان اظهار‌ می‌داشتند فارغ از اینکه مسجد مذکور بر زمینی خالی احداث شده است، مطابق با قانون حمایت از مراکز دینی مذهبی، مرجع تاریخی هویت سنجی این مراکز سال ۱۹۴۷ یعنی زمان تاسیس کشور جدید هندوستان بوده است.

برخی مورخین البته قائل هستند که شایعه بنا شدن مسجد بابری بر روی بقایای معبد رام توسط بابر شاه در قرن شانزدهم میلادی، در دوران حاکمیت استعمار انگلیسی توسط انگلیسی‌ها و با هدف ایجاد اختلافات میان هندوها و مسلمانان منتشر شده است و اولین درگیری هندو مسلم بر سر مسجد بابری در سال ۱۸۵۶ و در زمان حاکمیت استمعار انگلیس بر هند رخ داد. در سال ۱۹۹۲ پس از ماه‌ها فضا سازی تبلیغاتی توسط جریانات افراطی هندو، جمعیتی زیاد پس از تخریب تمامی ساختمان‌های اطراف مسجد بابری، به دور آن حلقه زده و بنای مسجد را که متشکل از سه گنبد بود تخریب کردند.

شورای وقف اهل سنت (Sunni Waqf board) تلاش کرد تا با اقامه دعوا حقوقی مالکیت زمین مسجد بابری را بازپس بگیرد و پس از کش و قوس‌های طولانی، تصمیم نهایی به هیاتی پنج نفره از قضات دادگاه عالی هندوستان اعطا شد. هیات مذکور در روز شنبه ۱۸ آبان ماه تصمیم نهایی خود را اعلام و اظهار داشت که تمامی محوطه مسجد‌ می‌بایستی به هندوها واگذار شود و در عوض، زمین دیگری در شهر آیودا به شورا وقف اهل سنت برای احداث مسجدی اعطا خواهد شد.

سوالی که پس از این حکم مطرح‌ می‌شود این است که آیا این پایان سیاست‌های خصمانه علیه مسلمانان هندوستان است یا مسلمانان هندوستان بایستی منتظر دیگر اقدامات هند باشند؟ هندوها مدعی هستند بسیاری از مساجد مسلمانان در گوشه گوشه این کشور پهناور که قرن‌ها تحت حاکمیت مسلمانان بوده است به نحوی از انحا بر روی زمین‌های مقدس هندوها و یا معابد تخریب شده آنان بنا شده است و پس از صدور رای نهایی در باب زمین مسجد بابری، حالا نوبت به دیگر مساجد است. هندوهای افراطی همانگونه که مدعی بودند مسجد بابری بر بقایای زادگاه خدای رام بنا شده است، مدعی هستند که مسجد شاهی عیدگاه (Shahi Idgah) در ایالت اترپردیش بر روی بقایای زادگاه خدای کریشنا ساخته شده و همین ادعا را در مورد مساجدی چون کمال مولا و قوت العالم (Quwwat ul Alam) و گیانواپی (Gyanivapi) نیز دارند.

مجموعه اقدامات سال‌های پس از روی کارآمدن راست گراها، حاکی از وجود راهبردی سخت گیرانه علیه مسلمانان هندوستان است. مداخله در احوال شخصیه و قوانین مربوط به طلاق، بی تفاوتی نسبت به پرونده‌های حملات علیه مسلمانان توسط افراطیان هندو که منجر به قتل صدها تن شده، لغو خودمختاری تنها ایالت مسلمان هند یعنی جامو کشمیر، لغو حق شهروندی از دو میلیون عمدتا مسلمان ایالت آسام و احداث اردوگاه برای انتقال ایشان و اکنون حکم پرونده جنجالی زمین مسجد بابری به نفع هندوها همگی مواردی هستند که بروشنی بیان‌ می‌دارند که مسلمانان کشور هندوستان، شرایطی بسیار سخت را پیش رو خواهند داشت و این رشته سر دراز دارد.

در این اوصاف کمتر صدایی در عرصه بین الملل در اعتراض به سیاست‌ها و اقدامات کشور هندوستان شنیده‌ می‌شود چه آنکه روابط گسترده تجاری میان هند و کشورهای عرب مسلمان در کنار دیدارهای مکرر و نیز بی تفاوتی این کشورها نسبت به پرونده‌‌‌ای چون ایالت جامو و کشمیر، برای هند مسجل ساخته است که از سوی عموم کشورهای اسلامی با مقاومتی روبرو نخواهد شد. تنها معترض جدی هند در فضای بین المللی کشور پاکستان است که بدلیل تقابل هویتی میان هند و پاکستان، مواضع پاکستان نیز از سوی جامعه جهانی در پارادیم تقابل هویتی هند و پاکستان تحلیل و تفسیر خواهد شد.

مهمترین تهدید موجود علیه مسلمان کشور هندوستان که جمعیت مسلمانانش در رتبه سوم جهان قرار دارد، هویت اسلامی است که در خلال اقدامات اخیر زیر سوال رفته است. در جریان پرونده ۲۷ ساله مسجد بابری، مسلمانان هم کشته شدند و هم ساختمان و هم زمین مسجدی را از دست دادند که نمادی از حاکمیت اسلام بر این سرزمین بوده است.

برخلاف آنچه نهادهای تصمیم ساز هندوستان تصور‌ می‌کنند، اعمال فشارهای این چنینی و به خطر افتادن هویت وجودی مسلمانان هندوستان، نتیجه‌‌‌ای جز انتشار اندیشه‌های افراطی در میان مسلمانان این کشور نداشته و شرایط داخلی هند را پیچیده تر خواهد ساخت. / سیاست ایران

نویسنده: سرباز روح الله رضوی؛ متولد کشمیر هند و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی و دانشجوی مقطع ارشد مطالعات اسلامی؛ فعال بین الملل و کارشناس مسائل شبه قاره هند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics