قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / پول ربوی با کلاه شرعی حلال نمی‌شود
عاشورا برای ما یک اصل و عزاداری ما عبادت است

پول ربوی با کلاه شرعی حلال نمی‌شود

مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر ارزشمند تسنیم: کار بانک‌های ربوی که منجر به ورشکستگی و پایین آمدن تولید می‌شود، حرام است و با کلاه شرعی هم حرام حلال نمی‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در ادامه درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: معصوم با غیرمعصوم در احکام مشترک هستند، مگر درباره پیامبر(ص) که خصایص و احکام متفاوتی دارد که علامه طباطبایی(ره) ۶۰ خصیصه در این زمینه برشمرده است.

علم غیب اثر فقهی ندارد

صاحب تفسیر تسنیم ادامه داد: بنابراین امام با ماموم در احکام مشترک هستند و علم غیب اثر فقهی ندارد. بنابراین برای حل موضوعاتی مانند اینکه فریبکارانه همسر یک امامی زهری را در ظرفی بریزد و ایشان را مسوم کند، یا امام علی(ع) اگر در ۱۹ رمضان شهید نمی‌شد امویان مسلط نمی‌شدند و یا در جریان سیدالشهدا، زن و بچه همراه بردن لازم نبود. باید میان این مسئله خلط نکنیم زیرا معلوم نمی‌شود علم غیب که مخصوص انسان‌های کامل است از احکام فقهی برتر است.

خطر ربا از گزینه نظامی دشمن بیشتر است

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در مسئله ربا نیز این حکم قطعی و حرام است و هیچ ربا دهنده‌ای به ربا گیرنده شرعاً بدهکار نیست بیان کرد: همه ما با استکبار و صهیونیست مخالف بوده و هستیم مادامی که در این صراط باشند و البته معتقدیم که کاری از این‌ها ساخته نیست و نشانه آن دفاع مقدس و جنگ ۱۰ ساله است که به اشتباه می‌گوییم هشت ساله است.

این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: وقتی می‌گویند گزینه نظامی روی میز است برخی آن را در داخل باور می‌کنند ولی خدا نمی‌فرماید گزینه نظامی روی میز قرآن است آنجا که شما با ربا به جنگ من می‌آیید.

پول ربوی با کلاه شرعی حلال نمی‌شود

آیت‌الله جوادی آملی افزود: کار بانک‌های ربوی که منجر به ورشکستگی و پایین آمدن تولید می‌شود، حرام است و با کلاه شرعی که حرام حلال نمی‌شود و مع‌الاسف هم می‌خواهیم کشور امام زمان باشد و طلاق و اعتیاد در آن نباشد، آن را که نباید باور کنیم باور می‌کنیم ولی این را که باید باور کنیم باور نمی‌کنیم و توقع داریم خدا باران برای ما بفرستد، البته همین مقدار باران هم به برکت شهدا و قطع نخاعی‌ها و اعتکافی‌ها و … است.

این مفسر قرآن کریم گفت: هیچ باور نداریم که ربا یعنی جنگ با خداوند ولی گزینه نظامی دشمن را خدا از ما رفع بلا خواهد کرد؛ فرمود ما عقب نمی‌افتیم که فکر کنید شما جلو خواهید افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics