قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پژوهشگاه «فقه نظام» در قم افتتاح شد
پژوهشگاه فقه نظام، الگوی مطلوب بانکداری اسلامی را طراحی می‌کند

پژوهشگاه «فقه نظام» در قم افتتاح شد

آیین افتتاحیه پژوهشگاه «فقه نظام» یک شنبه شب با حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه قم در مؤسسه نورالثقلین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نماینده مردم زنجان در خبرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین تلخابی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان و جمعی از اساتید حوزه در این مراسم حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، این پژوهشگاه که با هدف بررسی و پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی و استخراج منابع در عرصه‌های گوناگون فقه نظام، تربیت، اجتماعی و فرهنگی راه اندازی شده است مأموریت دارد که نرم افزار حکومت اسلامی را در قالب فقه نظام تهیه کرده و گفتمان فقه نظام را تعمیق ببخشد.

گفتمان سازی و ایجاد درک عمومی از فقه نظام، ایجاد نهضت تولید علم در حوزه فقه نظام، مشارکت در تولید فقه نظام، ارائه طرح‌های عملیاتی برخاسته از فقه نظام و تولید محتوای آموزشی فقه نظام متناسب با نیازهای جامعه از مهم‌ترین اهداف تشکیل این پژوهشگاه است.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم مدیر پژوهشگاه فقه نظام گفت: گر کسی بخواهد خارج اصول بگوید خیلی زحمتی ندارد چون منابع آماده است اما اگر کسی بخواهد فقه تربیت بگوید منابع به صورت منسجم در اختیار او قرار ندارد، تهیه و تنظیم منابع در سطوح گوناگون برای گسترش فقه نظام از فعالیت‌های این پژوهشگاه است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که اگر حوزه علمیه در عرصه فقه نظام و پاسخگویی به نیازهای جامعه دیر بجنبد روز به روز به انزوا خواهد رفت، گفت: این انزوا به این دلیل است که حوزه به نیازهای جامعه اسلامی توجه نداشته یا به دلیل نبود سازوکار به نیازها جامعه نپرداخته است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه افزود: یکی از راه‌های انقلابی ماندن حوزه این است که پرداختن به نیازهای جامعه اسلامی به متن حوزه‌ها ورود کند.

قابل ذکر است، پژوهشگاه فقه نظام تحت اشراف آیت‌الله شیخ محسن اراکی و مدیریت حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم اداره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics