قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیام تسلیت مراجع و علما در پی‌ درگذشت «فقیه نگهبان»
پیام تسلیت مراجع و علما در پی‌ درگذشت «فقیه نگهبان»/ در حال بروز رسانی

گزارش؛

پیام تسلیت مراجع و علما در پی‌ درگذشت «فقیه نگهبان»

رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علمای اعلام و شخصیت‌ها، مراکز و موسسات دینی با صدور پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال آیت‌الله شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند و از مجاهدت‌‌های علمی و اجتماعی او تجلیل نمودند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله محمد دانش‌زاده قمی (مؤمن) فقیه شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری و از شاگرد برجسته امام خمینی و آیات محقق داماد، شیخ مرتضی‌ حائری‌، علامه طباطبایی، پس از سال‌ها مجاهدت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، فقها، سران قوا، علمای اعلام، اندیشوران، حوزه‌های علمیه، مراکز و موسسات حوزوی و شخصیت‌ها‌ در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال این عالم مجاهد و فقیه وارسته را تسلیت گفتند.

مقام علمی، تقوا، اخلاص، وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از آیت‌الله مؤمن ساخته بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیه‌الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلی‌الله مقامه را دریافت کردم. این ضایعه‌ئی برای حوزه‌ی علمیه است.

مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقه‌ی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دوره‌های متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بوده‌اند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزه‌ی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۳ اسفند ۱۳۹۷

تقوا، زهد و زندگی ساده به‌وضوح در رفتار و عمل آیت‌الله مؤمن دیده می‌شد

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت رحلت فقیه وارسته آیت‌الله مؤمن پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

رحلت عالم ربانی آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن رحمه الله علیه موجب تأسف و تأثر گردید.

آن فقیه وارسته، عمر با برکت خود را در راه اعلای کلمه‌الله و ترویج و نشر معارف نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و تربیت شاگردان فاضل و ارشاد و هدایت مردم گذراند. تقوا، زهد و زندگی ساده به‌وضوح در رفتار و عمل ایشان دیده می‌شد.

اینجانب با تأثر فراوان، رحلت این شخصیت علمی را به حوزه‌های علمیه و شاگردان و فرزندان مکرمشان به‌ویژه جناب حجهالاسلام آقای حاج شیخ احمد مؤمن تسلیت گفته و غفران و رحمت الهی را برای آن فقید سعید مسألت دارم.

۱۶ جمادی الثانیه ۱۴۴۰ ق

لطف‌الله صافی

قاطعیت در اجرای احکام اسلام و مبارزه با عوامل ضدّ انقلاب از صفات برجستۀ آیت‌الله مؤمن است

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله مؤمن (رضوان‌الله علیه) پیامی صادر کرد. متن کامل آن بدین قرار است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

فقدان اسفناک عالم مجاهد و مبارز آیت‌الله مؤمن قمی (قدس سره) موجب نهایت تأثر گردید.

این عالم فرزانه که از بنیۀ علمی قوی و تقوای بالایی برخوردار بود در طول عمر خود به نشر علوم اسلامی و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) پرداخت و از پیشتازان انقلاب بود.

از صفات برجستۀ او قاطعیت در اجرای احکام اسلام و مبارزه با عوامل ضدّ انقلاب بود.

اینجانب این ضایعۀ مولمه را به حوزۀ علمیۀ قم و علاقه‌مندان و بیت شریف ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. خداوند روح او را با ارواح ائمه طاهرین(علیهم‌السلام) محشور فرماید و به بازماندگان مخصوصاً بیت شریفش صبر و اجر فراوان عطا نماید.

۹۷/۱۲/۳

ناصر مکارم شیرازی

ساده زیستی، صراحت لهجه و دفاع از ولایت فقیه از ویژگی‌های آیت‌الله مؤمن است

آیت‌الله حسین نوری همدانی در پی ارتحال فقیه شورای نگهبان آیت‌الله شیخ محمد مؤمن پیامی صادر نمود که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسف و تاثر خبر ارتحال فقیه عالیقدر آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد مومن را دریافت نمودم.

این عالم مجاهد از شخصیت‌های اثر گذار حرکت عظیم انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل بود و علاوه بر سالهای تدریس و تربیت شاگردان فراوان در عرصه مسولیت‌های متعدد از جمله عضویت جامعه مدرسین، خبرگان رهبری و شورای نگهبان توانست خدمات فراوانی به اسلام و انقلاب بنماید.

ساده زیستی و صراحت لهجه و دفاع از ولایت فقیه را می‌توان از ویژگی‌های دیگر ایشان برشمرد.

اینجانب درگذشت این عالم بزرگوار را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه، رهبری معظم، حوزه‌های علمیه، خانواده محترم خصوصا اخوی محترمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌کنم.

حسین نوری همدانی

آیت‌الله مؤمن در صحنه‌های مختلف علمی، دینی و انقلابی منشأ اثر بود

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی به مناسبت رحلت آیت‌الله مؤمن قمی پیامی صادر کرد.

بسمه‌تعالی

خبر رحلت عالم پارسا و متقی و انقلابی حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن قمی موجب تأثر و تألم شدید گردید.

ایشان در مدت عمر بابرکت خود در صحنه‌های مختلف علمی، دینی و انقلابی منشأ اثر بوده و در سنگر شورای نگهبان و مجلس خبرگان خدمات متعددی داشتند. همچنین در حوزه علمیه قم با تربیت شاگردان خوب در خدمت به اسلام و فقه جعفری علیه‌السلام کوشا بودند.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر علیه‌السلام و سپس به رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید همچنین به حوزه علمیه قم و بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و علو درجات را برای آن مرحوم از خداوند مسئلت می‌نمایم.

۹۷/۱۲/۳

آیت‌الله مؤمن فردی با استعداد و قاطع بود

آیت‌الله محمدعلی گرامی قمی به مناسبت ارتحال فقیه پارسا آیت‌الله شیخ محمد مؤمن پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم فرهیخته جناب آیت‌الله محمد مومن را به محضر همه اندیشمندان حوزوی و بیت آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. آن مرحوم سالیان دراز در مسیر خدمت به نظام مقدس موفق بوده‌اند. در ابتدای ورود به حوزه چندین سال با هم مباحثه داشته‌ایم. فردی با استعداد و پشتکار و قاطع بود و بحمدالله آثار علمی حوزوی نیز به یادگار گذاشته‌اند. برای ایشان درجات عالیه و برای بازماندگان اجر و صبر آرزومندم.

و السلام علیکم و رحمت االله

قم – محمد علی گرامی

آیت‌الله مؤمن را از دیرباز به اخلاق ستوده و تقوای الهی می‌شناختم

آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی در پی ارتحال آیت‌الله مؤمن فقیه شورای نگهبان پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

رحلت عالم عامل آیت‌الله حاج‌شیخ محمدمومن‌قمی (قدس‌سره) را که از دیرباز وی را به اخلاق ستوده و تقوای الهی میشناختم؛ به مقام‌معظم‌رهبری  و حوزه‌علمیه ‌مبارکه ‌قم و مردم شریف قم و کلیه بازماندگان آن عزیز تسلیت عرض نموده؛  از خداوند متعال با دست التجاء به درگاهش؛ پر شدنِ خلأ وجود امثال ایشان را مسألت دارم.

حشره الله تعالی مع الائمه الطاهرین و أحسن الله الأجر للأخلاف الباقین

مشهدمقدس

الاحقر مصطفى اشرفی شاهرودی

آیت‌الله مؤمن از شخصیّت‌های مبرّز حوزۀ علمیّۀ قم بود

آیت‌الله حسین مظاهری به مناسبت ارتحال فقیه وارسته آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»

ارتحال فقیه وارسته حضرت آیه‌الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن«رضوان‌الله‌علیه» موجب تأسّف گردید. ایشان یکی از شخصیّت‌های مبرّز حوزۀ علمیّۀ قم بودند که علاوه بر آثار فقهی و اصولی و تربیت شاگردان متعدّد، همواره از عناصر برجستۀ نظام جمهوری اسلامی نیز به شمار می‌آمدند.

ضمن عرض تسلیت به بیت محترم و فرزندان مکرّم ایشان خصوصاً جناب حجه‌الاسلام آقای حاج شیخ احمد مؤمن«دامت‌توفیقاته» و همۀ شاگردان و ارادتمندان آن عالم جلیل‌القدر از خداوند تعالی، رحمت و مغفرت بی‌پایان برای ایشان و صبر و اجر و سعادت برای بازماندگان گرامی مسألت می‌کنم. والسّلام‌علیه و علیهم و رحمه‌الله و برکاته.

حسین‌المظاهری

۱۶ / جمادی‌الثّانی / ۱۴۴۰

۳ / اسفند/ ۱۳۹۷

آیت‌الله مؤمن برای همه‌ اسوه فقاهت، جهاد و بصیرت است

آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی با تسلیت ارتحال آیت‌الله مؤمن قمی پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

بسمه‌تعالی

ارتحال عالم ربانی و فقیه بصیر آیت‌الله مؤمن قمی (رحمه الله علیه) را محضر ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری ولی امر مسلمین آیت‌الله خامنه‌‌ای دام‌ظله الشریف و فقهای بزرگوار و عموم فضلاء حوزه و آقازاده فاضل و خانواده گرامی ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

این فقیه مجاهد فی سبیل الله و بصیر عمر خود را در خدمت به نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از ارزش‌های الهی این انقلاب سپری نمود و برای همه‌ی فضلاء و علمای حوزه اسوه فقاهت، جهاد و بصیرت می‌باشد.

از خداوند سبحان علو درجات ایشان و حشر با نبی مکرم و اهل‌بیت عصمت علیهم‌السلام را خواستارم.

والسلام علیکم و رحمه الله

علی‌اکبر سیفی مازندرانی

۹۷/۱۲/۳

آیت‌الله مؤمن در بزنگاه‌های مهم در دفاع از ولایت مطلقه فقیه ثابت قدم بود

آیت‌الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان در پیامی رحلت آیت‌الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

خبر ارتحال فقیه ژرف‌اندیش، دقیق‌النظر، عالم عامل و مجاهد وارسته حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن رضوان‌الله تعالی علیه موجب تاثر و تالم گشت.

آیت‌الله محمد دانش‌زاده قمی که به حق، مؤمن نام گرفته بودند، پیش از انقلاب با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مبارزات علیه رژیم منحوس پهلوی نقش داشتند و پس از انقلاب نیز در سنگرهای مختلف فقاهت و جهاد منشأ خدمات فراوانی برای نظام و انقلاب شدند.

این عالم عامل چه در زمان حضورشان در شورای نگهبان که با حکم امام خمینی(ره) آغاز شد و با حکم مقام معظم رهبری ادامه یافت و یا در مجلس خبرگان رهبری و چه در سایر عرصه‌های سیاسی، علمی و اجتماعی همواره با بصیرت مثال‌زدنی در راستای آرمان‌های امام، انقلاب و رهبری قدم برداشتند و خنثی کننده نقشه دشمنان بودند.

این عالم پارسا در شکل‌گیری قوه قضائیه نقش مؤثری داشتند و عضو شورای عالی قضایی، عضو شورای عالی حوزه، عضو شورای بازنگری قانون اساسی و مدیر حوزه علمیه قم بودند و همواره در بزنگاه‌های مهم در دفاع از خط اصیل ولایت مطلقه فقیه ثابت قدم و جزو یاران با وفای نظام و مقام معظم رهبری بودند.

اینجانب ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت شریف آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم و برای آن فقید سعید آرزوی علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه حضرت حق مسئلت دارم

احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان

آیت‌الله مؤمن تا پایان عمر خادم نظام اسلامی و دلسوز مردم بود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور در پی درگذشت عالم مجاهد آیت‌الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان پیام تسلیت صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اذا مات اَلْمُؤْمِنُ الْفَقِیه ثُلِمَ فِی الاِسلام ثُلْمَهٌ لاَ یَسُدُها شیء»

رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد حضرت آیت‌الله محمد مؤمن، عضو فقید شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این فقیه وارسته که از پرورش یافته گان مکتب امام خمینی (ره) و از مبارزان با حکومت ستمشاهی بود، ضمن تبلیغ و ترویج مستمر معارف دینی و تدریس آموزه‌ها و سیره عملی ائمه اطهار علیهم السلام، در به‌ثمر رسیدن نهضت اسلامی نقشی مؤثر ایفا کرد.

پس از پیروزی انقلاب نیز در سنگر‌های مختلف خدمتگزاری به‌ویژه در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، با بینش عمیق سیاسی و اجتماعی و انصاف و اعتدال، همواره حضوری تأثیرگذار داشت و تا آخرین لحظات عمر با ساده‌زیستی در خدمت نظام اسلامی و دلسوز مردم بود.

اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، مردم قدرشناس ایران اسلامی به‌ویژه مردم غیور استان قم و علاقمندان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان، علوّ درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

حسن روحانی

پیام تسلیت آملی لاریجانی در پی درگذشت آیت‌الله مؤمن

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با صدور پیامی رحلت آیت‌الله محمد مؤمن، عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. متن کامل پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثَلمه لایسدّها شیء إلی یوم القیامه

خبر ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن موجب تأسف و تالم فراوان اینجانب گردید.

این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد چه در دوران ستمشاهی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یار و یاور حضرت امام راحل (ره) بودند و پس از ایشان نیز همواره در تبعیت از رهبر معظم انقلاب در سنگرهای مختلف از جمله شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، منشأ خدمات مؤثر و شایانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.

این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)،حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می گویم و از درگاه حضرت حق ضمن آرزوی علو درجات؛ رحمت واسعه الهی را برای آن فقید سعید مسئلت دارم.

آملی لاریجانی

خدمات آیت‌الله مؤمن به اسلام، مردم و حوزه علمیه قم سرآمد بود

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به مناسبت ارتحال عالم ربانی آیت‌الله محمد مؤمن از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری پیامی صادر کرد که به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه مجاهد و گرانقدر حضرت آیت‌الله مؤمن قمی قدس سره الشریف حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم را در سوگ سنگین نشاند، این فقیه بزرگ از عالمان بزرگی بود که قله‌های بلند فقاهت را درنوردیده و در عرصه سیاست و جهاد و انقلاب از پیشگامان و راهنمایان بشمار می‌آمد و آن فقید سعید یار فداکار امام خمینی قدس سره الشریف و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و در مسیر خدمت به اسلام و انقلاب و ملت شریف ایران و به‌ویژه قم و حوزه علمیه قم سرآمد بود، کرسی تدریس آن عزیز سفر کرده شاگردان برجسته‌‌ای را به حوزه‌های علمیه تحویل و حضور مجاهدانه ایشان در سنگرهای نظام و انقلاب و در شورای نگهبان و خبرگان رهبری و شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه همه برگ‌های درخشان در کارنامه تابناک ایشان است و فقدان این سرمایه عظیم مصیبتی بزرگ است، ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه و رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و حوزه‌های علمیه و ملت شریف ایران و مردم عزیز قم و به‌ویژه به اخوی گرامی و خانواده محترم و آقازادگان بزرگوار آن فقید سعید، علو درجات آن مرحوم را مسألت می‌نمایم و روز شنبه چهارم اسفندماه ۹۷ حوزه مبارکه قم تعطیل اعلام می‌شود و همه حوزویان را به شرکت در مراسم تشییع و ختم و حوزه‌های سراسر کشور را به نکوداشت مقام آن مرحوم فرا می‌خوانم.

عاش سعیدا و مات سعیدا

علی رضا اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه

آیت‌الله مؤمن خود را وقف پیشبرد اهداف نهضت اسلامی مردم ایران و تربیت شاگردان کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفت. متن پیام تولیت آستان قدس رضوی به این شرح است:

إِنَّاللّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال عالم ربانی و فقیه مبارز و انقلابی حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن قمی(طاب ثراه) باعث تأسف و تأثر گردید. ایشان با حضوری مؤثر در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ایفای مسئولیت‌های مختلف در دوره حیات پربرکت چهل ساله جمهوری اسلامی، به‌ویژه عضویت ۳۶ ساله در شورای محترم نگهبان، تمام دوره زندگی خود را وقف پیشبرد اهداف نهضت اسلامی مردم ایران و تربیت شاگردانی کرده بود.

این شاگرد باسابقه و دانشمند امام راحل(ره) و یار صدیق و امین رهبری معظم انقلاب اسلامی، سهم مهمی در اجرای وظایف متنوع و کلیدی شورای نگهبان داشت و فقدانش ثلمه‌ای عظیم برای نظام اسلامی خواهد بود.

اینجانب از کنار مضجع شریف رضوی، رحلت این فقیه عالیقدر را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال صبر و اجر برای فرزندان و خاندان معزز و رحمت و غفران برای این فقید سعید را مسئلت دارم.

آن مجتهد ژرف‌اندیش از پرورش‌یافتگان مکتب فکری و مبارزاتی امام راحل بود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با صدور پیامی، رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

ارتحال فقیه عالی‌مقام، عالم پارسا و مجاهد، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن قمی، موجب تأثر و تأسف گردید. آن مجتهد ژرف‌اندیش از پرورش‌یافتگان مکتب فکری و مبارزاتی امام راحل عظیم الشان بود که از همان ابتدای قیام و نهضت، آگاهانه و استوار پای در این راه پرفرازونشیب نهاد و تا پایان عمر با برکتش بر عهد خود ماند.

آیت‌الله مؤمن قمی از زمره‌ی فقهای بصیر و هوشمندی بود که در تمامی مراحل مبارزه و جهاد تا دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، در سنگرهای تلاش و خدمت، صادقانه گام برداشت و دست از حمایت از راه روشن امام عزیز و رهبر حکیم انقلاب اسلامی، برنداشت.

نقش ماندگار وی در چهله اول انقلاب اسلامی، در مجلس خبرگان رهبری، در شورای عالی قضایی، در شورای نگهبان، در شورای بازنگری قانون اساسی و در شورای عالی حوزه علمیه قم و جامعه محترم مدرسین، در تلاش برای تربیت شاگردان و در مجلس درس و بحثش که به تبیین و تحکیم مبانی ولایت‌فقیه می‌پرداخت، درخشان و فراموش ناشدنی است.

سرانجام روح پاک آن فقیه انقلابی، پس از شصت سال مبارزات سیاسی و جهاد علمی و تلاش و خدمت به حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی، به لقاءالله پیوست. رحمت و رضوان خدای کریم بر او باد.

اینجانب به نمایندگی از ائمه‌ی محترم جمعه سراسر کشور و اعضای ارجمند شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، فقدان غم‌انگیز این عالم فرزانه و زمان‌شناس را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، نمایندگان معزز خبرگان و به‌ویژه به عموم مردم شهیدپرور استان قم و شاگردان ایشان، خصوصاً خانواده‌ی و فرزندان ارجمند آن فقیه فقید تسلیت می‌گویم.

محمدجواد حاج علی‌اکبری

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه

آیت‌الله مؤمن نقش بی‌بدیلی در ساماندهی حوزه‌های علمیه داشت

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، ریاست شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پی پی ارتحال فقیه زاهد و مجاهد آیت‌الله مؤمن قمی پیامی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إنّا لِلّه و إنّا إلیه راجعون

رحلت فقیه زاهد و مجاهد (قدّه)، آیت‌الله مؤمن قمی (طاب ثراه) را از سوی شورا و مدیریت، مدرسان و طلاب حوزه‌های علیمه‌ی استان تهران به ساحت قدسی حضرت بقیه‌الله (ارواحنا فداه)، محضر مبارک زعیم حکیم امت، سایر مراجع و حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان و بیت معزّز و خاصه فرزند فاضل ایشان، جناب حجت‌الاسلام و المسلمین احمد قمی، سوکمندانه تسلیت عرض می‌کنم.

آیت‌الله مؤمن (ره) که از شاگردان و ارادتمندان برجسته‌ی حضرت امام خمینی (قدّه) و یاران باوفای رهبر فرهمند و فرزانه‌ی انقلاب اسلامی (دام‌ظله) در عرصه‌های مختلف انقلاب بود، نقش بی‌بدیلی در ساماندهی شؤون حوزه‌های علمیه، ایفا کرد. اصرار بر صیانت از سنت‌های اصیل و هویت حوزه، و تربیت شاگردانی فاضل و فرهیخته از خصائص عمده‌ی او قلمداد می‌شود.

برای آن راحل رستگار رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان سوگمندش صبر و سلامت مسألت می‌کنم.

آیت‌الله مؤمن توانایی و مهارت فقهی خود را به مسائل مستحدثه نیز  متوجه می‌کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی استاد خارج فقه حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در پی ارتحال آیت‌الله مؤمن پیامی صاد کرده که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت‌الله مومن رحمت الله علیه ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه است.

در سیما و سلوک این فقیه راحل وارستگی، تقوا، ساده زیستی، صفا و تواضع،  موج می‌زد  و پیدا بود در جان او  این صفات مستقر شده است.

این فقیه وارسته  به برخورداری از دقت بالای فقهی معروف بود، و حوزه‌ها و نظام از مطالعات و آثار او منتفع می‌شد. او به‌جای آن‌که عمدتا در فضاهای آماده‌تر و تکرار شده‌تر فقهی گام بردارد، به صورتی  قابل توجه، توانایی و مهارت فقهی خود را به مسائل مستحدثه نیز  متوجه می‌کرد.

 این مصیبت را به مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم و خانواده آن مرحوم  تسلیت عرض می‌نمایم.

روحشان غریق رحمت الهی باد

احمد مبلغی

آیت‌الله مؤمن دانش فقه را در مراکز مهم نظام به کار گرفت

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه به مناسبت درگذشت آیت‌الله شیخ محمد مؤمن پیامی صادر کرد که متن آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی فقیه مجاهد جناب آیت‌الله مومن قمی را که سالیان طولانی برای به ثمر رساندن انقلاب مبارزه کرد؛ تسلیت عرض میکنم.

وی عمر شریفش را با تدریس و تحقیق و پرورش طلاب برای حوزه علمیه قم وقف کرد و دانش فقه را در مراکز مهمی مانند شورای نگهبان و خبرگان رهبری به کار گرفت.

مرحوم آیت‌الله مومن عالمی با تقوا و وارسته و اهل ورع در عرصه مدیریت و مسئولیتهای مختلف بود و با عمری ساده زیستی به خدمت محرومان پرداخت.

روح و رضوان و جنت نعیم نصیب این فقیه عالی قدر باد.

عاش سعیدا و مات سعیدا

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه

حوزه علمیه قم

سوم اسفند ۹۷

پیام تسلیت آیت‌الله هادوی تهرانی

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در پی ارتحال حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن قمی رضوان الله علیه پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

باسمه تعالی

ارتحال فقیه با سابقه شورای نگهبان، استاد معظم حوزه علمیه قم مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن قمی رضوان الله علیه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم و رهبری انقلاب دام ظله و علما و فضلای حوزه های علمیه و تمام بازماندگان محترم آن مرحوم ، برای ایشان حشر با محمد و آل محمد علیهم السلام  و برای تمام بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه الهی خواستارم.

مهدی هادوی تهرانی

۲ اسفندماه ۱۳۹۷

قم آشیانه آل محمد علیهم السلام

پیام تسلیت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با صدور پیامی، درگذشت آیت‌الله مؤمن را به فرزند ایشان حجت الاسلام و المسلمین احمد مؤمن تسلیت گفت.متن پیام تسلیت یادگار امام در پی می‌آید:

بسمه تعالی

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای احمد مؤمن(دامت افاضاته)

خبر درگذشت والد ماجد، آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن(طاب ثراه) موجب تأثر و تأسف دوستداران ایشان شد.  اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه خدمت جنابعالی و همه بستگان، از خدای متعال برای ایشان غفران واسع و برای خانواده محترم، صبر و اجر مسألت دارم.

سید حسن خمینی

پیام تسلیت دفتر تبلیغات اسلامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله مؤمن

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پی درگذشت آیت‌الله مؤمن، پیام تسلیتی صادر کرد.پیام تسلیت صادر شده بدین شرح است:

«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ»

ضایعه ارتحال عالم ربانی و مجتهد جلیل القدر حضرت آیت‌الله مؤمن موجب تاسف و تاثر گردید.

آن عالم برجسته، از جمله السابقون فضلای حوزه در لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود و سال‌ها رنج تبعید در دوران طاغوت را به جان خرید.

آن فقید فرزانه همواره به تبلیغ و ترویج معارف دینی پرداخته و عمر پربرکت خود را درجهت تعلیم و تعلم در حوزه های علمیه سپری نمود و در پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج دستاوردهای آن نقش موثری داشت.

مرحوم آیت‌الله مؤمن در طیی سال های‌ متمادی‌ به‌ تربیت‌ طلاب‌ جوان‌ همت‌ گماشت و در این‌ میان‌، شاگردان‌ ممتازی‌ را به‌ جامعه‌ علمی‌ و سیاسی‌ کشور تقدیم‌ کرد.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه مولمه را به حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، طلاب و مبلغان، بیت شریف، شاگردان ایشان و عموم ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نماید و برای آن عالم بزرگوار و خدمتگزار انقلاب اسلامی، علو درجات الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت دارد.

آیت‌الله مؤمن عالمی ولایتمدار و انقلابی بود که با قاطعیت در مقابل انحرافات ایستادگی می‌کرد

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال آیت‌الله محمد مؤمن به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

(انا لله و انا الیه الراجعون)

ارتحال مجاهد نستوه حضرت آیت‌الله محمد مؤمن قمی (رحمه الله علیه) نائب رئیس محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت موجب تأسف و تاثرشدید گردید.

ایشان از شاگردان مبرز حضرت امام‌خمینی(ره) و از حامیان جدی نظریه ولایت‌فقیه بود و تألیفات اثرگذار و گران‌قدری در تشریح و تبیین آن داشت و در عمل و رفتار سیاسی نیز عالمی ولایتمدار و انقلابی به شمار می‌رفت که با همراهی و دفاع از حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی در قبل و بعد از آن با حمایت‌های بی‌دریغ خود از نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب در طول سالیان متمادی منشأ اثر بسیار گردید.

منش مردمی و اخلاق و سلوک زاهدانه این عالم متعهد ایشان را ملجا و پناه طلاب و مردم قم و نمونه‌‌ی یک روحانی پارسا و انقلابی در برابر چشم همگان قرار داده بود.

این فقیه عالیقدر عمیقاً به ارزش‌ها و معیار‌های اصولی و فقهی توجه داشت و با قاطعیت و دقت نظر در مقابل شبهات و انحرافات ایستادگی و روشنگری می‌کرد.

آثار علمی و فقهی این عالم انقلابی و تدریس طولانی در حوزه علمیه تنها بخشی از خدمات ارزنده‌ی این فقید سعید به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و نظام اسلامی است.

ایشان با حضور مؤثر در نهادهای برجسته‌‌ای از نظام اسلامی همچون شورای نگهبان، شورای عالی حوزه و مجلس خبرگان رهبری متعهّدانه به انجام وظایف خطیر انقلابی پرداخت و تمام اندیشه و عمل خود را برای خدمت به انقلاب اسلامی به کار گرفت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم پرهیزگار را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم(عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، مردم انقلابی قم همچنین آقازادگان محترم و بیت مکرم و اخوی گرامی ایشان حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مؤمن و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی و برای بازماندان صبر و اجر از خداوند متعال خواستار است.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

محمد یزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

حوزه‌های علمیه خواهران ارتحال آیت‌الله مؤمن را تسلیت گفت

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با صدور پیامی ارتحال آیت‌الله مؤمن نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

«اذا مات اَلْمُؤْمِنُ الْفَقِیه ثُلِمَ فِی الاِسلام ثُلْمَهٌ لاَ یسُدُها شیء»

خبر ارتحال عالم عامل و ربانی و فقیه مجاهد و وارسته و مبارز نستوه و همراه دیرین انقلاب، نظام و ولایت، آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن قمی موجب تأثر و تألم گشت.

بی‌شک فقدان این فقیه وارسته که عمر با برکت خویش را در راه تعالی اسلام و آموزه‌های دینی و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) سپری نموده و از یاران امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی بودند و در تمامی مراحل حساس و سرنوشت‌ساز انقلاب حضوری نقش‌آفرین داشتند، خسارتی بزرگ به حیات معنوی جامعه است.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، این فقدان دردناک را به حضرت ولی‌عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، بیت معزز، شاگردان ایشان و آحاد ملت شریف ایران تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات را مسئلت می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics