قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیشنهاد تشکیل شورای سراسری علمای اسلامی در کمیسیون مساعی حمیده

پیشنهاد تشکیل شورای سراسری علمای اسلامی در کمیسیون مساعی حمیده

 پنجمین نشست کمیسیون مساعی حمیده در نخستین روز برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ریاست آیت الله تسخیری و با طرح پیشنهادات اعضای این کمیسیون برگزار شد.

خبرگزاری تقریب(تنا): در پنجمین نشست کمیسیون مساعی حمیده که عصر یکشنبه ۶ دی در تهران برگزار شد، علامه بدرالدین حسون، مفتی سوریه با بیان اینکه این کمیسیون تاکنون تلاش های بسیاری در جهت ایجاد گفتگو میان علما و اندیشمندان جهان اسلام انجام داده است، گفت: در دوحه قطر نیز کنفرانس تقریب مذاهب برگزار شد اما متأسفانه سخنرانی های این کنفرانس زمینه ساز تکفیر بود.

وی با اشاره به برخی ایرادات کشورهای اسلامی به جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: برخی کشورها این ایراد را می گیرند که جمهوری اسلامی ایران با برگزاری کنفرانس وحدت، سعی در تحمیل نظرات خود بر دیگران دارد در صورتی که در کنفرانس وحدت، علمای ایران فقط پیشنهادات خود را مطرح و از تحمیل عقاید جلوگیری می کنند.

مفتی حسون در ادامه پیشنهاد کرد که ما باید دست خود را به سوی علمای اسلامی برای مصالحه و دوستی دراز کنیم و در این راه نا امید نشویم و همچنین از چارچوب مذاهب نیز خارج نشویم.

در ادامه، دکتر فؤاد مقدادی، از علمای عراق، با اشاره به اینکه درکشور عراق نیز کمیته مساعی خیرخواهانه تشکیل شده است، از کمیسیون مساعی حمیده انتقاد کرد که هیچ حمایتی از این اقدامات در کشورهای دیگر نمی شود تا بتوان آنها را ادامه داد و به نتیجه مثبت دست یافت.
آیت الله تسخیری در پاسخ به این عالم عراقی گفت: مجمع جهانی تقریب از طرف دولت حمایت نمی شود و یک سازمان کاملا مردمی است لذا لازم است که شرایط این مجمع نیز درک شود.

شیخ رؤوف، از علمای افغانستان نیز با اشاره به اینکه در افغانستان شورای اخوت اسلامی افغانستان تشکیل شده است و شیعه و سنی با وجود تلاش های دشمن برای تفرقه و جنگ مذهبی، با دوستی و اخوت در کنار یکدیگر زندگی می کنند، از دیدار خود از حوزه های علمیه کشورهای اسلامی از جمله حوزه علمیه کراچی، حوزه علمیه تونس، الازهر مصر، حوزه علمیه مکی زاهدان و حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: متأسفانه در این دیدارها دریافتیم که رابطه چندانی میان علمای حوزه های علمیه جهان اسلام وجود ندارد.

وی پیشنهاد داد که شورای سراسری از علمای امت اسلامی تشکیل شود تا جلوی توطئه های دشمنان گرفته شود. همچنین رسانه های تقریبی و حتی مساجد و مراکز تقریبی در هر منطقه برای ایجاد وحدت میان علمای اسلام ایجاد شود.

در ادامه شیخ حسین ادریس، مدیر اجرایی اتحادیه علمای مقاومت، در خصوص جنایت کشتار شیعیان در نیجریه و بازداشت شیخ ابراهیم زاکزاکی، این جنایات را محکوم کرد و گفت: این فتنه منحصر به یک ایالت نیجریه نمی شود و اگر جلوی آن گرفته نشود به مناطق دیگر این کشور نیز گسترش می یابد زیرا بوکوحرام در صدد دامن زدن به این فتنه است.

علامه محمد رحیم افضلی، از علمای افغانستان و عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز پیشنهاد داد که هیأتی از اعضای مجمع تقریب انتخاب و به کشورهای اروپایی و غربی فرستاده شوند تا پیام حقیقی اسلام ناب محمدی را به جهانیان برسانند.

سید نیاز نقوی، از علمای افغانستان نیز در ادامه با انتقاد از تکراری بودن مدعوین کنفرانس وحدت گفت: به جای اینکه هرساله یک تعداد مشخصی از علما به این کنفرانس دعوت شوند، یک کمیته و سمینار منطقه ای در هر نقطه ای جهان تشکیل شود و از نظریات علمای این مناطق نیز استفاده شود.

در ادامه، شیخ نبیل الهلباوی، از علمای سوریه با اشاره به تغییر موضع الازهر مصر درباره تقریب مذاهب و احترام به شیعیان، پیشنهاد داد که یک کمیته خیرخواهانه برای گفتگو با علمای الازهر تشکیل شود و اعضای کمیسیون مساعی حمیده نیز در آن حضور داشته باشند.

آیت الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در سخنانی با اشاره به افزایش چشمگیر توطئه های دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان خاطرنشان کرد: ما امروز از یک سو شاهد کشتارها و اعمال تروریستی از سوی دیگر برنامه های فرهنگی دشمنان برای تخریب مذاهب اسلامی هستیم که این اقدامات متأسفانه از سوی دولت های منطقه نیز حمایت می شود.

وی با انتقاد از علما و مفتی های برخی کشورهای اسلامی گفت: متأسفانه این مفتی ها به جای ایجاد وحدت، به کشتار مردم بی گناه فتوا می دهند و حتی ائتلافی برای کشتار مسلمانان تشکیل می دهند اما حتی اگر برای کنفرانس وحدت دعوت شوند، حاضر نیستند در آن حضور یابند.

اختری همچنین با بیان اینکه از کار کمیسیون مساعی حمیده راضی نیست، گفت: ما جز چند جلسه نشست، کار دیگری انجام نداده ایم در صورتی که باید با علمای هر یک از کشورهای اسلامی جداگانه درباره مسائل جهان اسلام گفتگو داشته باشیم.

در پایان این نشست، دکتر سید موسی آگین، عضو شورای عالی مجمع تقریب چند پیشنهاد ارائه کرد: ۱- گروهی از علمای شیعه و سنی تشکیل شود تا به شبهات و اشکالاتی که لائیک ها برای جوانان امروز مطرح می کنند به صورت منطقی و علمی پاسخ دهند.
۲- بهتر است از تعداد شرکت کنندگان کنفرانس وحدت کم شود و به جای آن، از اصحاب رسانه سراسر جهان دعوت شود تا این کنفرانس به طور مطلوب در رسانه های جهان منعکس شود.
۳- برای تشویق فعالیت های وحدتی و تقریبی، از افراد و سازمان هایی که در این زمینه فعالیت می کنند تقدیر و به آنان جوایزی اعطا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics