قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیکر یار دیرین انقلاب و مؤلف ۶۰ جلد کتاب در خاک آرام گرفت + زندگی‌نامه
پیکر یار دیرین انقلاب در خاک آرام گرفت + زندگی‌نامه

پیکر یار دیرین انقلاب و مؤلف ۶۰ جلد کتاب در خاک آرام گرفت + زندگی‌نامه

آیت‌الله شیخ علی‌اصغر مروارید از مبارزان دیرین انقلاب اسلامی بعد از تحمل دوره‌ای بیماری در ۹۳ سالگی درگذشت و صبح امروز پس از نماز توسط سید حسن خمینی در تشیع باشکوهی در حرم مطهر شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله علی اصغر مروارید از مجاهدان حریم انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۴۴ هجری قمرى در شهر مقدس مشهد متولد شد و پس از خواندن مقدمات و قسمتى از سطوح در اوائل ورود مرحوم آیت‌الله بروجردى مهاجرت به قم کرد و سطوح را از مدرسین عالى قم آموخت سپس به درس خارج فقه و اصول آیات عظام آقاى بروجردى و مرحوم محقق داماد و بالاخص امام خمینى(ره) حاضر شد و چندین سال از دراسات و محاضر آنان استفاده کامل کرد.

فعالیت در نهضت انقلاب اسلامی

فعالیت در نهضت انقلاب اسلامی از اول نهضت و قیام امام خمینى(ره) و پس از رحلت مرحوم آیت‌الله بروجردى وارد صحنه مبارزه علیه فساد و امپریالیسم و رژیم منفور طاغوتى پهلوى شد و چندین سال در تبعید و یا زندان عوامل ساواک به سر برد ولى هرگز تسلیم آنان نشد و از وظیفه مقدس جهاد با منافقین شانه خالى نکرد.

آیت‌الله مروارید بیانى گرم و قاطع و صریح داشت و در سخنرانى و خطابه‏‌سرائى سلط کامل داشت. ایشان مبارزات سیاسی خود را با سخنرانی بر منابر علیه رژیم شاه از سال ۱۳۳۷ شروع کرد و با آغاز نهضت حضرت امام، مبارزات خود را برای تقویت نهضت حضرت امام گسترش داد.

 آیت‌الله علی اصغر مروارید در سال ۱۳۴۲، بعد از قیام پانزده خرداد دستگیر شد و پس از آزادی، دوباره مبارزات خود را از سر گرفت. امام خمینی(ره) پس از آزادی به هنگام بازدید از مناطق قم، آقای مروارید را به منبر می‌فرستاد تا جایی که وی به‌عنوان سخنگوی امام خمینی(ره) در اذهان جای گرفت.

تداوم مبارزات باعث دستگیری‌های مکرر وی شد؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۴۳ مجدداً دستگیر شد و مدتی را در زندان رژیم شاه گذراند. در سال ۱۳۴۷ به مسجد حضرت مهدی(عج) ویلای تهران رفت و به اقامه‌ی نماز پرداخت.

 ایشان در سال ۱۳۴۹، به خاطر سخنرانی‌هایش دستگیر و به ۱۸ ماه اقامت اجباری (تبعید) در ایرانشهر محکوم شد، ولی این حکم در دادگاه تجدید نظر فسخ و حکم برائت صادر گردید. در همان سال دوباره دستگیر و مدت سه ماه زندانی شد. در خرداد ۱۳۵۱ نیز توسط مأموران رژیم شاه دستگیر و به سه سال تبعید محکوم شد. مدت محکومیت وی در سال ۱۳۵۴ به اتمام رسید و وی به تهران بازگشت و مبارزات سیاسی خود را ادامه داد.

مدینه منوره سال ۱۳۴۵ ــ از چپ: سید هادی خسروشاهی، سید مهدی دروازه‌ای، علی اصغر مروارید، شهید مطهری، احد شربت‌اوغلی، محمود مانیان و شیخ محمود وحدت.

 آیت‌الله مروارید در بخشی از خاطرات انقلابی خود می‌گفت: در دوران جوانی پس از آنکه دروس مقدماتی حوزه را در مشهد گذراندم و به تهران آمدم، بی‌درنگ جذب چهره‌هایی چون آیت‌الله کاشانی و شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام شدم و از تمام آنها خاطرات خوش و جالبی دارم. مرحوم نواب و دوستان همراهش تا آخرین روزهای قبل از دستگیری، با من رابطه صمیمی داشتند. یادم هست یک هفته قبل از دستگیری، مرحوم نواب و عمده کسانی که همراه با او دستگیر و اعدام شدند، در شهادت آنها منتشر شد.

سلسله الینابیع الفقهیه

آثار علمی

آثار و کتب متعددی از این عالم وارسته برجمای مانده است که مشهورترین آن کتاب ارزشمند «سلسله الینابیع الفقهیه» (در ۴۰ جلد) و «تحقیق اللمعه الدمشقیه فی الفقه الإمامیه» است.

پیکر آیت‌الله علی اصغر مروارید(ره) امروز پس از اقامه نماز از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی از حسینیه جماران تشییع و در حرم مطهر شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics